افخم: تاکنون با طرح قطع اتصالات سانتریفیوژها موافقت نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می گوید تاکنون طرح پیشنهادی قطع اتصالات تزریق اورانیوم به سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای ایران مورد موافقت قرار نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،مرضیه افخم، سه شنبه ۱ مهر،در واکنش به این طرح تصریح کرد:«در روند مذاکرات فنی و کارشناسی، طرح‌ها و ابتکارات مختلفی ازسوی هیات‌ها ارائه و مورد نقد و بررسی قرارمی گیرد.»

وی افزود:« تاکنون طرحی که مورد پذیرش همه طرفها باشد، مورد موافقت واقع نشده است.»

پیش از این روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده بود که ایران پیشنهاد تازه‌ای در مذاکرات اتمی دریافت کرده‌است که بر اساس آن به جای کاستن از سانتریفیوژهای خود -که از اختلافات اساسی میان طرف‌ها به شمار می‌رود- اتصالات تزریق اورانیوم به آنها را قطع کند.

پس از آن گزارش، خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز ۲۹ شهریور ماه از قول منابع دیپلماتیک، که نام آنها نیز فاش نشده، گزارش مشابهی را منتشر کرده است.

گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا به این طرح انتقاداتی  را وارد کرده‌ اند.

علی لاریجانی،رئیس مجلس ایران،نیز روز یک‌شنبه ۳۰ شهریور از مقامات آمریکایی خواسته بود  که  در مذاکرات هسته‌ای با ایران به دنبال نگاه «کاسبکارانه» و چانه‌زنی‌هایی که به گفته وی سطح مذاکرات را «نازل» می‌کند، نباشند.

خبرگزاری دولتی ایرنا، ۳۱ شهریور، درگزارشی به نقل از پایگاه خبری امید هسته ای از «مقاومت» تیم مذاکره کننده هسته ای ایران  در برابر طرح کاهش تعداد سانتریفیوژها خبر داده است.

این خبرگزاری همچنین سخنان پیشین محمد جواد ظریف،وزیر امور خارجه ایران، مبنی بر مخالفت با «هرگونه تعداد سانتریفیوژ تحمیلی»را منتشر کرده است.

موضوع کاهش شمار سانتریفیوژها از ۱۹ هزار به ۱۵۰۰ دستگاه، از جمله موضوعات حساس و مورد اختلاف در مذاکرات بین ایران و شش قدرت بزرگ جهانی به شمار می‌رود.

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز ۱۶ تیر «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵عنوان کرده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه ۳۱ شهریور از قول دیپلمات‌های غربی خبر داد که ایران پیشنهاد آمریکا برای تعطیل کردن یا تغییر نوع فعالیت تاسیسات زیرزمینی غنی سازی اورانیوم در فردو را رد کرده است.

 ایران و کشورهای گروه ۵+۱؛ فرانسه، بریتانیا، چین، آمریکا، روسیه و آلمان، در حال انجام مذاکراتی هستند که با هدف رسیدن به یک توافق جامع اتمی برای مدت شش ماه ادامه داشته و چهار ماه دیگر نیز تمدید شده است. مهلت این گفت‌وگوها در آغاز آذر ماه به پایان می‌رسد و طرف‌ها بر سر برخی مسائل مهم، اختلافاتی دارند که گفته‌های آنها حاکی‌ست همچنان حل نشده باقی مانده‌اند.

ایران و آمریکا هر دو می‌گویند اگر طرف مقابل «تصمیم دشواری» بگیرد، امکان رسیدن به توافق وجود دارد.

+8
رأی دهید
-7

dara20 - تهران - ايران
از دیدن این صغری باجی آدم یاد کلفت‌های دوره ناصر الدین شاه می‌‌آفته.
‌سه شنبه 1 مهر 1393 - 18:39
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.