آمریکا بر سر عراق درباره برنامه هسته‌ای ایران «معامله نمی‌کند»

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید

آمریکا می‌گوید که قصد ندارد موضوعات دیگری را وارد مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران کند و این کشور حاضر نیست «بر سر عراق درباره برنامه هسته‌ای ایران معامله کند.»

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۳۱ شهریور واکنش جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، را درباره گزارشی جویا شد که این خبرگزاری روز گذشته از قول مقامات ایران مبنی بر «کمک به مبارزه با داعش در مقابل نرمش غرب در برابر برنامه هسته‌ای ایران» منتشر کرده بود.

او گفته است: تلاش‌های شش قدرت جهانی برای ترغیب ایران به عقب نشینی از مواضع هسته‌ای خود، «موضوعی کاملا جداگانه» از تلاش‌های باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه ستیزه جویان داعش است.

به گفته جاش ارنست، آمریکا در موضعی نیست که درباره جنبه‌های برنامه هسته‌ای ایران در مقابل تعهدات امنیتی خود برای مقابله با گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) معامله کند.

خبرگزاری رویترز ۳۰ شهریورماه از «قول مقامات ارشد ایرانی که نخواسته‌اند نامی از آن‌ها برده شود» گزارش داد که ایران برای کمک به ائتلاف تشکیل شده به رهبری آمریکا در مقابله با پیکارجویان حکومت اسلامی، خواهان نشان دادن «نرمش» از سوی مذاکره‌ کنندگان با خود در گفت‌وگوهای هسته‌ای شده است.

مقامات ایران مشخصا به غنی سازی اورانیوم و تعداد سانتریفوژ‌ها اشاره کرده بودند.

روز دوشنبه نیز خبرگزاری‌ها از قول دیپلماتهای آمریکایی گزارش دادند که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی در جریان دیدار دو جانبه روز یکشنبه خود، موضوع ستیزه جویان افراطی گروه «حکومت اسلامی» در عراق را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نقل کرده است، در این دیدار که بیش از یک ساعت به طول انجامید آقای کری گفته که همزمان با تلاش آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی علیه شورشیان عراق، می‌تواند در این زمینه ایفای نقش کند.

با این حال سخنگوی کاخ سفید به رویترز گفته است که مذاکرات هسته‌ای موضوعی جداگانه است و نباید موضوع داعش وارد این مذاکرات شود.

تازه‌‌ترین دور از مذاکرات اتمی میان ایران و کشورهای گروه ۵+۱،در نیویورک و از روز جمعه آغاز شده است.

+24
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.