ماجرای نام «ایران» در کارتون پلنگ صورتی

42سال پیش پلنگ صورتی در کارتون پرطرفدار خود از اردک ماجراجویی میزبانی می‌کند که از سفر دور دنیا برگشته و روی چمدانش از بین کشورهایی که رفته، نام «ایران» نیز خودنمایی می‌کند.
 
به گزارش ایسنا، در قسمت ۱۱۷ کارتون پلنگ صورتی به نام «Pink Quackers»، محصول 1972 گربه لاغر کوهی صورتی رنگ که نمایانگر رابطه کاریکاتوری آدم‌ها در عصر خود است، میزبان اردکی می‌شود که از سفر دور دنیا برگشته و چمدانی را هم به این نشانه همراه خود دارد.
 
در تصویری از این چمدان کوچک، نام چند کشور روی آن برچسب شده که در بین آنها ایران به وضوح دیده می‌شود.
 
جوجه اردک، نماد یک انسان ماجراجو و جهانگرد است که به ایران، یونان، انگلیس، مکزیک، ایتالیا، پاریس و ژاپن سفر کرده که این ماجراجویی مایه‌ی شگفت پلنگ صورتی شده است.

ماجرای نام «ایران» در کارتون پلنگ صورتی
 
این کارتون محبوب در دهه 60 تا 80 میلادی خلق شد و بسیار خوش درخشید، تا آنجا که یک قسمت از مجموعه آن در سال 1964 جایزه اسکار گرفت. اما صرف نظر از موضوع داستان، نکته آن است که ایران 40 سال پیش آنچنان شاخص و شناخته شده بود که از این کارتون محبوب سردرآورد.
 
ایران همواره به عنوان مقصد فرهنگی برای گردشگران شناخته می‌شد، اما نوع برخورد با صنعت گردشگری و نگاه‌هایی توأم با بدبینی نسبت به گردشگران خارجی در دهه 60 به واسطه اوضاع داخلی کشور و آغاز جنگ تحمیلی و بعدها سوءمدیریت‌ها در این حوزه و البته سیاه‌نمایی‌ها و تبلیغات منفی رسانه‌های غربی موجب شد جایگاه ایران در گردشگری با افت چشمگیری مواجه شود.
 
اما از سال 92، پس از انتخابات ریاست جمهوری با تغییر سیاست‌ها، اکنون موجی از گزارش‌های مثبت درباره ایران و بویژه اوضاع گردشگری کشور در رسانه‌های غربی ایجاد شده که با توجه به منفعل بودن ایران در عرصه تبلیغات، می‌طلبید مسوولان بهره‌برداری بهتری از این تبلیغات خودجوش داشته باشند تا حالا که بودجه‌ای برای خرج کردن و تبلیغ ندارند، این خلاء را به این شکل پر کنند.

+199
رأی دهید
-6

perspolisi - سیدنی - استرالیا
دیگه پلنگ صورتی‌ هم‌به .. مارو حساب نمیکنه. عجب دنیایی‌ شده
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 16:02
رقص پرواز - اروپا - اروپا
ایران هنوز هم شاخص و شناخته شده است ولی این کجا و آن کجا ...
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 16:21
perser68 - آلمان - آلمان
این دیگه بی انصافیه!!! این همه توریست از سودانو بورکینافاسو ماداگاسکارو برونئیو سنگالو منه گالو پاکستانو ازبکستانو روسو تاجیکستانو آذربایجان، فلسطینو لبنانو آلبانیو مکزیک میانو دسته کم گرفتین!؟فصله تابستون لبه کارون، دست به دسته همسراشون با مانتو شلوار روسریو پیرجامه هاشون آب بازی،چه صفائی میکنن!. آزادو رها از هر چی غمو غصه هاشون جا برای ایرانی نمیگذارن ;-)
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 16:50
بی بالان - کلاچای - ایران
خدا بیامرزد ایران . آدم خوبی بود . وای این آخوندای خوناشام چی بر سر ایران نازنینم آوردن .
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 17:16
farokhzad - کنت - انگلستان
حیف از اون روزها که یک مشت بیشرف برای تحصیل با پول ملت آمدن بیرون و بعد شدن مخالف حکومت پهلوی که آن امکانات را فراهم کرده بود همه شدن خائن یکی از طرف آمریکا یکی شوروی یکی انگلیس از ابراهیم یزدی تا بنی صدر دکتر بازرگان رجوی سازگارا قطب زاده سحابی همه این آشغالها ایران را به این روز دچار کردن و بیشترشان هم متواری شدن و الان در خارج کشور تمرگیدن و هنوز شرم هم نمیکنند نه‌ معذرت خواهی‌ از ملت میکنند نه‌ از سیاست دوری میکنند تازه پسر شاه فقید را که سابقه پدر و پدر بزرگش جز بهترین پادشاهان ایرانی‌ هست را مؤاخذه میکنند با کمال پروی تمام شرم بر اینها که گناهشان از خمینی گجستک بیشتر هست چون خمینی حرفش را میزد اینها بودن که به مردم وعدههای دیگری را میدادن و ماست مالی میکردن اراجیف این آخوند احمق تازی را
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 19:33
IranUksero - لس آنجلس - ایالات متحده
پس اسم سوریه و لبنان کجاست تو این عکس
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 20:48
azadi-iran - وین - اطریش
متاسفانه با آمدن رژیم اسلامی تمام نعمت ها و خوشی ها و دوستی ها بین فامیل و مردم با مردم برای همیشه به خاک سپرده شد و جای آن را بدبختی و ستم و دروغ و ریا گرفت! دیگر ایرانیها هیچ وقت به آنچه از دست دادند بدست نمی آورند. در گذشته نام ایران با تمام صفات خوب در دنیا شناخته‌شده بو ولی امروز درست در عکس در دنیا ی مدرن در جهت منفی شناخته‌شده. و هر روز هم نمودار آن در جهت منفی تر می باشد
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 20:32
taghebostan - فرانکفورت - آلمان
اخوندستان پایتخت هم بسیجستان
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 23:06
آزاد اندیش۳۳۲۲ - دورام - انگلستان
الان هم مجلس ایران جاذبه های توریستی زیادی داره
‌سه شنبه 1 مهر 1393 - 00:33
MIRZADEH I ESHGHI - دوسلدورف - آلمان
عجب افتخار تاریخی‌ ای!
‌سه شنبه 1 مهر 1393 - 01:56
سرسره - اهواز - ایران
این انقلاب چی رو نابود نکرد؟
‌سه شنبه 1 مهر 1393 - 04:21
مرد خوشتیپ - تهران - ایران
همیشه برای نیاکان ما سوال بود پدر بزرگها فئودالها اخوندها خانها مردم عادی گارگر رعیت این سوال هیچ وقت جواب داده نشد بحثهای زیادی انجام شد تو ده ای ها کمونیستها وبسیاری از روشن فکران در این ضمینه گفتگو کردند و لی سرانجام کسی نگفت از سرتاسر دنیا که چرا پلنگ صورتی دول نداشت....
‌چهارشنبه 2 مهر 1393 - 00:11
coco - تورنتو - کانادا
perser68 - آلمان - آلمان - خدا بگم چیکارت کنه مردم از خنده یعنی‌ قهوه از دماغم زد بیرون. .
‌چهارشنبه 2 مهر 1393 - 17:30
aryana - تهران - ایران
واقعا مسخره است ایران رو با همه عظمت و بزرگیش و با تاریخ چند هزار ساله ش یک آخوند که کسی‌ اصل و نسبش رو نمیدونه هندیه عربه چیه؟ میاد و گول می‌‌زنه همه هم چشم بسته حرفاشو باور می‌‌کنن. بعضی‌ از خانما تو اون تظاهراتا بی‌ حجاب بودن داشتن به نفع خمینی شعار می‌‌دادن فکر می‌‌کردن بد از سر کار آمدن خمینی باز می‌‌تونن هر جور راحتن برن بیرون
‌پنجشنبه 3 مهر 1393 - 16:27
siavash2a - تهران - ایران
با این وضعیت موجود هیچ ادم عاقلی ایران نمیاد.
دوشنبه 7 مهر 1393 - 09:21
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.