واکنش علی لاریجانی به پیشنهاد هسته‌ای آمریکا

رئیس مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه ۳۰ شهریور از مقامات آمریکایی خواست که  در مذاکرات هسته‌ای با ایران به دنبال نگاه «کاسبکارانه» و چانه‌زنی‌هایی که به گفته وی سطح مذاکرات را «نازل» می‌کند، نباشند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی لاریجانی تصریح کرد: «ایران در مذاکرات هسته‌ای پایبند منطق است و علاقه‌ای به کرشمه‌های بی‌خاصیت سیاسی آمریکا ندارد که اتلاف وقت است.»

وی بدون اشاره به سخنان مقامات آمریکایی گفت که آمریکایی‌ها نباید تصور کنند که با این گونه «گوشه‌پرانی‌ها» می‌توانند ذهنیت مخاطبین خودشان را در مذاکرات مغشوش کنند.

رئیس مجلس ایران گفت: «این چه مذاکره‌ای است که نتیجه آن از قبل با خط و نشان مشخص می‌شود؟ اگر فکر می‌کنند با اینگونه شلوغ‌کاری در مذاکرات، ایران طناب محدودیت اتمی را با دست خود به گردن می‌نهد، این تصور اشتباهی است.»

سخنان آقای لاریجانی پس از آن بیان می‌شود که روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده که ایران پیشنهاد تازه‌ای در مذاکرات اتمی دریافت کرده‌است که بر اساس آن به جای کاستن از سانتریفیوژهای خود -که از اختلافات اساسی میان طرف‌ها به شمار می‌رود- اتصالات تزریق اورانیوم به آنها را قطع کند.

موضوع کاهش شمار سانتریفیوژها از ۱۹ هزار به ۱۵۰۰ دستگاه، از جمله موضوعات حساس و مورد اختلاف در مذاکرات بین ایران و شش قدرت بزرگ جهانی به شمار می‌رود.

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز ۱۶ تیر «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵عنوان کرده بود.

پس از این سخنان، رسانه‌ها به نقل از برخی از دیپلمات‌های غربی خبر دادند که هیئت ایرانی که هنگام مطرح شدن این سخنان در وین در حال مذاکره با گروه ۱+۵ بود، از سخنان آیت الله خامنه‌ای در حساس‌ترین زمان مذاکرات هسته‌ای «غافلگیر» شده‌است.

این در حالی است که پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی ۲۷ شهریور و در آستانه مذاکرات هسته‌ای جدید ایران در گزارشی با عنوان «چرا رهبر انقلاب از مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کنند؟» گزیده‌ای از سخنان پیشین وی درباره پرونده هسته ایران را منتشر کرده‌است.

رئیس مجلس ایران همچنین با بیان اینکه ایران در مذاکرات هسته‌ای «گشاده‌دستی» کرده از آمریکا خواست که  دنبال چانه‌زنی‌هایی که سطح مذاکرات را «نازل» می‌کند، نباشند.

آقای لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «مذاکرات هسته‌ای صرفا بر پایه مقررات بین‌المللی که برای همه کشورها یکسان است مفهوم دارد نه با گردن‌کشی و گران‌فروشی.»

روز یک‌شنبه ۳۰ شهریور، هم چنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی به منظور شرکت در نشست عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی وین پایتخت اتریش شد.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایرنا در دوره‌های گذشته علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در این نشست شرکت می‌کرده‌است.

مذاکرات هسته‌ای در حالی در نیویورک دنبال می‌شود که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند.

محمدحسن آصفری و احمد بخشایش اردستانی دو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته‌اند که حضور رئیس جمهور ایران در نیویورک قدرت مانور ایران در مذاکرات هسته‌ای را تاثیرگذارتر می‌کند.

+4
رأی دهید
-30

samuk66 - دوحه - قطر
ما مردمِ ایران داریم چوبِ بی‌ عرضه گیمنو می‌خوریم که این برای ما حرف میزانه!
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 14:02
راهجو - فریدونکنار - ایران
امیدوارم اونقدر در فقر سلامتی و مالی غرق بشی که نتونی حتی دست نیاز به سوی مردم دراز کنی! بی ریشه حیوان صفت
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 16:10
danial nabi - استكهلم - سوئد
راست میگه، أحسنت
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 22:42
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.