وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در نیویورک دیدار کردند

گزارش ها حاکی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا  روز یکشنبه ۳۰ شهریور در نیویورک دیدار کرده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس انتظار می رود، محور اصلی مذاکرات بر سر اختلافات در خصوص برنامه هسته ای ایران باشد. این دیدار در پایان سومین روز از مذاکرات کارشناسی بین هیات مذاکره کنندگان ایران و اعضای گروه ۱+۵ انجام شده است.

این دور  از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه کشورهای ۱+۵ از جمعه گذشته، بیست و هشتم شهریور، در نیویورک آغاز شده است.

مذاکرات ایران و آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان،‌ اعضای گروه ۱+۵، طی ماههای اخیر بر سر مسایلی چون تعیین ظرفیت غنی سازی ایران با بن بست روبه رو شده است.

در حالی محمد جواد ظریف و جان کری در نیویورک دیدار کرده اند که خبرگزاری رویترز  روز یکشنبه از طرح احتمالی برای توافق بین ایران و امریکا بر سر مساله هسته ای و مبارزه با گروه خلافت اسلامی خبر داد.

 به گزارش رویترز، ایران با  اعلام آمادگی مشروط  در مبارزه با «خلافت اسلامی» درمقابل خواهان نرمش غرب درباره ظرفیت غنی‌سازی در برنامه اتمی خود است. این  در حالی است که نیویورک تایمز و خبرگزاری آسوشیتدپرس شنبه بیست و نهم شهریور نوشته بودند آمریکا به ایران پیشنهاد تازه‌ای را برای معامله «برد- برد» ارائه کرده است.

وزیر خارجه ایران نیز در مصاحبه‌ای در آمریکا گفته است «اگر باراک اوباما وعده‌ای بدهد، ایران قول او را می‌پذیرد و محترم می‌شمارد».

براساس گزارش نیویورک تایمز و آسوشیتدپرس، آمریکا پیشنهاد کرده اتصال‌های میان آبشارهای سانتریفیوژهای ایران قطع شود و اورانیوم غنی شده به آنها تزریق نگردد تا هم غرب بتواند بگوید که فاصله زمانی ایران تا دستیابی احتمالی به بمب اتمی ایران را طولانی‌تر کرده و هم ایران بتواند بگوید که ۱۹ هزار سانتریفیوژ خود را حفظ کرده است.

آیت الله خامنه‌ای با کاهش شمار سانتریفیوژهای ایران در مذاکرات هسته‌ای مخالفت کرده و از این‌رو، طرحی که نیویورک تایمز آن را منتشر کرده است، می‌تواند این درخواست را نیز برآورده کند.

+97
رأی دهید
-12

فضول میرزا - استكهلم - سوئد
پس این مرگ بر آمریکا ها که در وقت و بیوقت سر داده و خود را جر می دهید چه شد؟
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 00:19
arman93 - یزد - ایران
دمت گرم ظریف
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 05:46
محسن شجاع الدینی - کرمان - ایران
اعتماد به این خائنین که به اسلام پشت کردند قابل بخشش نیست. مقام رهبری و مسلمانان عزیز ایران سالهاست که به اینان ضربه زده‌اند. امان از بی‌دینی و امان از پشت کردن با مقام عزیزی رهبری. این آمریکا سالهاست که آرزوی این موقع بود که شاید بتونه با ضربه زدن به قدرت اسلامی ایران ما را از دنیا عقب بندازه. محسن شجاع الدینی
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 07:59
دوستدار - استهکلم - سوئد
عجب مذاکره ای ! ایران از امریکا خواسته اگر در برابر برنامه های اتمی ایران نرمش نشان دهند ایران هم اماده است تا برعلیه برادران مسلمانش داعش با دولتهای غربی همکاری کند. این خواست ایران از دولتهای غرب , بخصوص دولت امریکا این را میرساند اگر اجازه دهند ایران به برنامه اتمیش ادامه دهد نظام اشلامی ایران هم حاضر است با امریکا در هر زمینه ای همکاری کند و رژیم اخوندی ایران هم میتواند نقش سگ نگهبان امریکا را در خاورمیانه بازی کند.
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 09:46
davood63 - تهران - ایران
۶ سال با اشتون کارچر مذاکره کردیم نتیجه نداد و ۲۵ سال بعدی با جان کاری
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 10:16
shytoon - وادوز - لیچتن اشتین
آمریکا به دنبال استخدام یک ژاندارم در منطقه است. کشورهای عربی‌ که قدرت و توانایی این وظیفه را ندارند. کشور ترکیه خود را اروپایی میداند پس میماند ایران. شکست سیاستهای آمریکا تحت عنوان بهار عربی‌ در سوریه، مصر و لیبی‌ و درگیری آمریکا با روسیه در اوکراین نقش ایران را در منطقه پررنگ‌تر کرده، تا آنجا که برنامه دیدار اوباما و روحانی مطرح میشود. اما برنامه غنی سازی برای ملت ایران بجز درد سر و بدبختی چیزی دیگه ببار نیاورد. آزادی، بهداشت، و امینت روز بروز در حال نابودی هستند و در عوض اعتیاد ، جنایت و دزدی ،بیماری (مثل سرطان) به شدت در حال بیشرفت. مملکت صاحب ندارد. بر قراری رابطه با آمریکا یعنی‌ مشروعیت دادن به این حکومت. یعنی‌ از بین رفتن ۳۵ سال انقلاب یعنی‌ به هدر رفتن میلیون‌ها خون قربانیها و شهیدان.
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 10:53
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.