کلاهبرداری اینترنتی:ممکن است ارثیه ام را به دلارتبدیل کنی و به حسابم بریزی؟حق الزحمه ات هم محفوظ است

روزنامه ایران نوشت:کلاهبرداران نامرئی در دو سناریوی پیچیده توانستند علاوه بر خالی کردن حساب افراد ساده‌لوح، از دختران و پسران جوان کاربرشبکه‌های اجتماعی برای جابه‌جایی پول‌ها نیز کمک بگیرند.
این کلاهبرداران که با دسترسی به ایمیل افراد به بهانه به‌روز رسانی حساب بانکی شان، اطلاعاتشان را دریافت می‌کردند و پول‌های میلیونی به جیب می‌زدند تحت ردیابی و تعقیب پلیس قرار گرفتند.
ادعای یک کارمند مبنی بر اینکه هیچ پولی از طریق اینترنت واریز نکردم ولی حسابم خالی شده است و شکایات‌مشابه دیگر از سوی مردان و زنان دیگر، پرونده‌هایی را در دادسرای 31 جرایم رایانه‌ای تشکیل داد.
تحقیقات پلیسی نشان می‌داد این سرقت‌های مجازی در حالی رخ می‌دهد که صاحبان حساب هیچ پولی برداشت نکردند اما گروهی ناشناس به طور مرموزی اقدام به سرقت و کلاهبرداری از آنها کردند.
مردی با مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای روبه‌روی قاضی شعبه دوم بازپرسی قرار گرفت و گفت: بدون اینکه از حسابم پولی برداشت کنم متوجه شدم 20 میلیون تومان از حسابم کسر شده است این در حالی است که من هیچ پولی برداشت نکردم و از همه جا بی‌اطلاع بودم تا اینکه با مراجعه به بانک متوجه این برداشت غیر قانونی شدم.
این مرد ادامه داد: مدتی قبل برایم ایمیلی ارسال شد که باید حساب بانکی‌ام را به روز‌رسانی کنم. به همین خاطر برای امنیت بیشتر با همان لینک ارسال، حسابم را به‌روز کردم و مشخصات و شناسه حساب و رمزم را وارد کردم. مأموران وقتی با پرونده‌های مشابه دیگر روبه‌رو شدند فرضیه کلاهبرداری نیجریه‌ای و جعل صفحات بانکی- فیشینگ- که افراد زیادی را به دام انداختند در دستور کار خود قرار دادند. کارآگاهان در ادامه تحقیقات متوجه شدند که کلاهبرداران برداشت‌های غیر مجاز را در حساب‌های دختران و پسران جوانی واریز کرده‌اند. بازجویی از این افراد نشان می‌داد آنان نیز در دام کلاهبرداران نامرئی گرفتار شده‌اند.
این دختران و پسران جوان که اکثراً کاربر شبکه‌های اجتماعی بودند در دام دوستی‌های اینترنتی گرفتار می‌شدند.
یکی از فریب‌خوردگان به پلیس گفت: چندی پیش با فردی در شبکه‌های اجتماعی آشنا شدم. او که در ابتدا توانسته بود اعتمادم را جلب کند به بهانه اینکه در ایران حضور ندارد و نمی‌تواند خودش مبلغ ارثیه‌اش را به ارز تبدیل کند از من خواست شماره حسابم را به وی بدهم تا برایم پولی واریز شود و سپس با برداشت آن پول برایش ارز و سکه بخرم و سپس به شماره حساب او واریز و خودم نیز درصدی دریافت کنم.
من هرگز نمی‌دانستم این کلاهبرداری بزرگی است و تنها یک‌بار از صرافی برایش پول واریز کردم و پس از آن دیگر از وی خبری ندارم.
با ادعای مرد فریب‌خورده تحقیقات و بررسی‌های پلیسی نشان می‌داد عده‌ای از افراد نیز از این طریق در دام کلاهبرداران می‌افتند و بی‌آنکه هیچ اطلاعی داشته باشند وارد نقشه و بازی آنان می‌شوند.
کارآگاهان در تجسس‌هایشان دریافتند: شیادان از طریق فضای مجازی با ایرانی‌ها در ارتباط بوده و با جلب اعتماد آنان و دادن پیشنهاد‌های وسوسه‌انگیز به حساب بانکی آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند و با ID‌های VPN از خارج ایران به حساب بانکی ایرانی ها دست یافته و به کلاهبرداری‌هایشان ادامه می‌دهند. بنابراین گزارش، شناسایی و ردیابی کلاهبرداران نیجریه‌ای همچنان در دستور کار پلیس قرار دارد.

+27
رأی دهید
-2

amir-amir - تورنتو - كانادا
وظیفه رسانه هاى اجتماعى از قبیل رادیو و تلویزیون است که به طور مرتب و برنامه ریزى شده آگاهى به مردم بدهند که البته جمهورى اسلامى ترجیح مى دهد چهار تا آخوند دهان گشاد اراجیف به خورد مردم بدهند تا آگاهى.
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 22:25
mahdi_n130 - منچستر - بریتانیا
یک بار من در دام کلاهبردارهای نیجریه ای افتادم، از طریق Ebay, ولی خداروشکر بخاطر اینکه به پست مرکزی نیجریه تماس گرفتم و ایمیل دادم انها موبایلم رو برام پس فرستادن بعد از یک سال.
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 22:53
perspolisi - سیدنی - استرالیا
amir-amir - تورنتو - کانادا. با شما موافقم دوست عزیز، ولی‌ خود آدم هم اگه یه کم از عقلش استفاده کنه و مساله رو مشکوک فرض کنه تو یه همچین دردسری نمیفته. آخه یه آدم غریبه به چه حسابی‌ از من می‌خواد کل ثروتش رو بریزه تو حساب من و بعد من واسش منتقل کنم تو حساب خودش خارج، یه درصدی هم وردارم حق مزد. تازه اگه بر فرض کارش هم درست باشه و حیله نباشه، از کجا معلوم مساله پول شویی نباشه. تو این دور و زمونه سلام مجانی‌ کسی‌ به کسی‌ نمیده چه رسد به پول و ثروت.
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 07:02
karaji - گتنبرگ - سوئد
اینها همان گره دزدانی هستند که تو ایران حسابی‌ کثافت کاری کرده‌اند و به خارج فراری شدند ، در خارج از ایران هم یا تو کار مواد هستند یا سوسیال بگیر و با شیادی امورات می‌گذرانند . فکّ و فامیلاشون هم تو ایران میگن فلانی‌ خیلی‌ زرنگه وضعش هم توپه با اینکه سود آنچنانی‌ نداره !!
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 10:49
agha_ehsan - تهران - ایران
خبر رو کامل بگین . الان من نگرفتم اون پسره که گفته ارثیه مو میریزم به حسابتو به دلار تبدیلش کن ، پس کدوم پول رو ریخته به حساب دختره که به دلار تبدیلش کرده و براش فرستاده ؟! و اگه اصلا پولی نریخته پس دختره از چه پولی درصد خودش رو کم کرده و بقیشو براش فرستاده ؟!
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 10:29
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.