دومین روز ضرب‌وشتم دراویش گنابادی در تهران؛ ۹۰۰ درویش بازداشتی آزاد شدند

تقاطع: دومین روز تجمع پیاپی این دراویش در مقابل دادستانی تهران با ضرب‌وشتم شدید و بازداشت دست‌کم صد نفر دیگر از آن‌ها همراه شد تا شمار دراویش بازداشت‌شده در دو روز گذشته به حدود ۹۰۰ نفر برسد. بر اساس آخرین گزارش‌ها، دراویش بازداشت‌شده، از ساعتی قبل با دستور حسین ساجدی‌‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ به تدریج آزاد شده‌اند.

به گزارش وب‌سایت “مجذوبان نور” که اخبار دراویش گنابادی ایران را پوشش می‌دهد، از صبح روز یکشنبه (۳۰ شهریور-۲۱ سپتامبر)، ماموران انتظامی و امنیتی در «پوشش‌های نظامی و لباس شخصی» با استقرار در محدوده‌ی “خیابان بهشت” که حسینیه‌ی دراویش در آن واقع شده، «صد‌ها درویش را محاصره کردند» و پس از ساعاتی «با گاز اشک‌آور و ضربات باتوم» مورد حمله قرار دادند.

این گزارش با “خونین” توصیف کردن این حمله، از بازداشت بیش از ۱۰۰ درویش مرد و زن دیگر در این روز خبر داده و نوشته که ماموران، خانم‌ها را به پارکینگ شهرداری تهران در “خیابان بهشت” و آقایان را به سه کلانتری نارمک، فرجام و شوش و مکان‌های نامشخص دیگر منتقل کردند.

“مجذوبان نور” با اشاره به زخمی شدن ده‌ها درویش متحصن در جریان اتفاقات روز یکشنبه در اثر فرود آمدن «ضربات بسیار مهلک» باتوم ماموران «بر سر و دست و کتف» آن‌ها، خاطرنشان کرده که چهار نفر از دراویش به نام‌های سجاد اسداللهی، محمود غلامی، علی بیرانوند و بیژن کیانمنش که وضعیت وخیم‌تری داشتند، «در جو سنگین امنیتی به اورژانس بیمارستان سجاد منتقل شده‌اند».

این وب‌سایت می‌‌گوید که نزدیک به ۵۰ درویش دیگر نیز در “درمان‌گاه صالح” که جنب “حسینیه‌ دراویش” در “خیابان بهشت” قرار دارد، مورد مداوا قرار گرفته‌اند.

پیش از این در روز شنبه نیز تجمع صدها نفر از دراویش در مقابل دادستانی تهران در خیابان ۱۵ خرداد با حمله‌ی ماموران امنیتی و بازداشت ۸۰۰ نفر از متحصنان همراه شده بود. بیشتر این دروایش دو روز گذشته را در دسته‌های جداگانه در کلانتری‌های مختلف تهران و کرج سپری کردند و برخی نیز به زندان اوین منتقل شدند.

با این حال، لحظاتی قبل، “مجذوبان نور” با اعلام خبر دیدار سردار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران با خانواده‌های همسران دو تن از دراویش زندانی، از وعده‌ی او برای پیگیری وضعیت و مشکلات دراویش، در “مراجع ذی‌ربط” خبر داد و نوشت دراویش بازداشت‌شده از کلانتری‌های محل بازداشت‌شان آزاد شده‌اند.

گفتنی است فراخوان دراویش گنابادی برای برگزاری تجمع و تحصن “با چشم‌ها و دست‌های بسته” در مقابل دادستانی تهران پس از آن صورت گرفت که در سه‌ هفته‌ی گذشته، بیش از ۲۰۰۰ نفر از آن‌ها، کمپینی را با عنوان “کوچ دراویش به زندان اوین” راه‌اندازی کردند.

اعضای این کمپین که هم‌زمان با اعلام اعتصاب غذای ۹ درویش زندانی در زندان‌های اوین تهران و نظام‌آباد شیراز آغاز به کار کرد، خواهان گشودن درهای زندان‌ها به روی دراویش تا زمان پایان دادن به «ظلم» و «تبعیض» حکومت علیه خود هستند.

آن‌ها از جمله در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که روز دوشنبه (۲۴ شهریور-۱۵ سپتامبر) منتشر شد،  با بیان این‌که در ده سال گذشته مورد “حمله بی‌وقفه و با تمام توان و قوا” قرار گرفته‌اند، نوشتند که با وجود حبس دراویش، بایکوت خبری در رسانه‌ها و همچنین حبس و لغو پروانه وکلای‌شان، «در مملکت خویش و در دین خویش و در بین هم‌دینان و هم‌مذهبان خویش» احساس “غربت” می‌کنند.

+46
رأی دهید
-4

perser68 - آلمان - آلمان
تو خیابونه بهشت اونم!!!!!!!!!!!! ایرانه امروز تمامه کوچه پس کو چه هاش بهشت شده از زمانی که اون آخونده شیاد خمینیه بو گندو ،پای درازشو تو ایران گذاشت! میوه هاش هم همینطور شر شر داره از درو دیوار میریزه!!!باز این درویشا چه شجاعتی دارن! میگن مرگ یه بار شیون یه بار!
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 20:53
souroosh - ساری - ایران
این حکومت کثیف ترین نظام حکومتی تاریخ بشریت است. امروز من در این واقعه جانیان بودم. بیش از 5000 نیرو سراپا مسلح همراه با لباس شخصیها به دراویش گنابادی مضلوم و ارام حمله نمودند. جنایت این حکومت در تاریخ ماندگار خواهد بود.
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 22:54
paksan - آمریکا - آمریکا
مجذوبان نور شاید یک گروه بی سروصدا بود ولی امروز تبدیل به یک جنبش جهانی داره میشه و به نظرم مردم این روزها دارند درباره این گروه بشدت اطلاعات جمع میکنند گروهی که ناشناخته بود برای مردم و در حد دروایش گنابادی امروز شده محل تفکر مردم ..
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 05:44
Azadikhah - تكسل - هلند
واقعا درود بر شجاعتشان!نیروهای سرکوبگر برای جلوگیری از شکل‌گیری تجمع اعتراضی دراویش آنها را با باتون الکتریکی مضروب و مصدوم و با تحقیر و توهین بازداشت کردند. تعدادی از بازداشت‌شدگان مادران سالخورده و کودکان خردسال هستند.اینم یک ویدئو ازضرب و شتم دراویش مقابل دادستانی تهران:https://www.youtube.com/watch?v=PGD1-lwA-z0:
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 20:05
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.