درخواست کمک کردها برای مقابله با حمله گروه داعش به «کوبانی»

عکس متعلق به روز جمعه پیش از بازگشایی مرز ترکیه به روی پناهجویان کرد سوری

با تداوم حملات گروه خلافت اسلامی،‌(داعش سابق) به شهر عین العرب یا کوبانی در شمال سوریه، حزب کارگران کردستان ترکیه ، پ کا کا، خواستار پیوستن مردم به نیروهای کرد برای مقابل با حملات این گروه شده است. در همین حال سازمان ملل متحد و ترکیه گفته اند انتظار می رود شمار بیشتری از پناهجویان کرد سوری به سمت ترکیه سرازیر شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از روز جمعه که مرزهای ترکیه به روی پناهجویان کرد سوریه ای بازگشایی شد تا روز یکشنبه دهها هزار آواره کرد از مرز گذشته و وارد خاک ترکیه شده اند.

نماینده سازمان ملل در امور پناهندگان به خبرگزاری رویترز گفته است: فکر نمی کنم در سه سال و نیم گذشته سابقه داشته باشد که ببینیم  ۱۰۰ هزار آواره و پناهجو  طی دو روز از مرز بگذرند.

طبق این گزارش گروه خلافت اسلامی با پیش روی به سمت کوبانی تا کنون دهها روستا در اطراف این شهر استراتژیک در نزدیکی مرز با ترکیه را به تصرف خود در اورده است. طبق این گزارش هم اکنون نیروهای گروه خلافت اسلامی در ۱۵ کیلومتری کوبانی هستند.

پیشتر گزارش ها حاکی از ان بود که نیروهای پیشمرگ کرد ۱۰۰ روستا را در اطراف کوبانی تخلیه کرده اند.

یک سیاستمدار کرد ترکیه که روز شنبه از کوبانی دیدار کرده، گفته است که مردم محلی می گویند نیروهای گروه داعش با تصرف روستاهای اطراف کوبانی شماری از اهالی آنها را گردن زده اند.

ابراهیم بنچی، معاون حزب «اج دی پی»، یک حزب نزدیک به کردهای ترکیه به رویترز گفته است:  بیشتر از این که این یک جنگ باشد، این یک عملیات نسل کشی است، آنها با ورود به هر روستا یکی یا دونفر از اهالی ان را روستا را در جلوی چشمان اهالی ان روستا گردن می زنند.»

وی اضافه کرده است : این وضعیت مایه شرمساری برای بشریت است.

ابراهیم بنچی خواستار مداخله جامعه بین المللی برای کمک به مردم شهر کوبانی شده است..

در همین حال، حزب کارکردستان ترکیه، پ کا کا، که سه دهه است علیه حکومت ترکیه مبارزه می کند، باردیگر در بیانیه ای از شهروندان کرد ترکیه خواسته است برای نجات کوبانی بپا خیزند.

در بیانیه «پ کا کا» امده است: پیوستن به این مقاومت قهرمانه نه تنها برای دفاع از حثیت کرد بودن بلکه دفاع حیثت مردم همه منطقه است. حمایت به تنهایی کافی نیست معیار امروز پیوستن به این مقاومت است.

حزب کارگران کردستان اضافه کرده است:« فاشیسم «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) باید در خونی که ریخته است، غرق شود، موج های جوانان کردستان شمالی (کردستان ترکیه) باید به سمت کوبانی سرازیر شوند.»

در همین حال گروه «پ کا کا» دولت ترکیه را متهم کرده است که با حمایت از گروه خلافت اسلامی درصدد از بین بردن گروه های مخالف کرد است.

ترکیه طی سه سال و نیم اخیر از گروه های مخالف حکومت بشار اسد در سوریه حمایت کرده است ولی با این حال هرگونه ارتباط با گروه خلافت اسلامی را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز صد ها نیروهای امنیتی ترکیه در بخش هایی از مرز با سوریه حضور دارند و هزاران نفر از مردم نیز در همبستگی با پناهجویان در داخل مرز ترکیه تجمع کرده اند.

کمیساریای  امور پناهندگان سازمان ملل نیز می گوید کوبانی پیش از این در جریان جنگ داخلی سوریه ارام بوده و دستکم ۲۰۰ هزار اواره جنگ داخلی سوریه به انجا پناه برده بودند، بنابراین انتظار می رود موج بیشتری از پناهندگان به سمت ترکیه روانه شوند.

مسعود بارزانی، از رهبران کردهای عراق روز جمعه از جامعه بین‌المللی خواست تا با مداخله نظامی، ساکنین کوبانی را نجات دهند.

به گزارش رویترز،‌ درصورت تصرف شهر عین العرب یا کوبانی به دست نیروهای گروه خلافت اسلامی این گروه بر مناطق مرزی بین سوریه و ترکیه تسلط خواهد یافت.

+32
رأی دهید
-2

aram.01 - کردستان - ایران
لعنت به این ترکهای کوهستانی،لعنت بر دشمنان کرد و کردستان... لعنت بر این چرخ گردون که کردستان را تکه تکه کرد و هر تکه را در دهان یک گرگ قرار داد.
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 21:11
biparva-jan - تهران - ایران
کی در طول تاریخ کردها کشور مستقل داشتند aram که تو میگی تکه تکه شده؟ نمیشه که هرکی بیاد طبق زبانی که باهاش صحبت میکنه برای خودش کشور بزنه. کشور کردستان، کشور لرستان، کشور بلوچستان چه میدونم کشور فلان!
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 04:54
sara-j - استکهلم - سوئد
ترکیه فاشیست ، سایه پ کاکا روی سرت کم نشه هیچوقت !!
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 08:37
humans win - فرایبورگ - سویسس
داداش تند نرو از اول هم کشوری به اسم کردستان نبوده جو گیر نشو .
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 09:12
ordak - بن - المان
humans win - فرایبورگ - سویسس biparva-jan - تهران - ایران شمایان بجای دخالت تو کار مردها برید یک بغل سبزی بخرید و با درو همسایه بنشیند ضمن غیبت دیگرین کمی هم تاریخ یاد بگیرید،سبزی پاک کنید،صحبت در این مسئله را بگزارید برای صاحبای نظر،مثلا ما ایرانی جماعت کشور داریم که در طول تاریخ هر کس و ناکسی از اسکندر و چنگیز گرفته تا محمود افغان الان هم یک مشت تخم عرب و مغول و هندی به ما حکومت میکنن،کشور را که ول معطل ناموس ملت را هم فروختند و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم،حداقل خلق کرد تا به حال کرد موندن نه صد رگه مثل ما ایرانیها،جمع کنید برید تو صف صبد کالا
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 12:42
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
برید از رژیم ایران بخواهید که دست از حمایت اسد ورداراد بیش از یک ملیون آواره تو تورکیه هستش ، ضمنا داشتن یک لهجه متمایز دلیل داشتن یک ملت و یک کشور نمی‌شه. کوردی یک لهجه فارسی هست کوردی یک زبان نیست و کرد‌ها هم یک ملت نیستند که کشور داشته باشند دست از خیال پردازی‌ها وردارند و کم مظلوم نمایی بکنند
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 19:35
aram.01 - کردستان - ایران
آتیلا قشقایی-. لهجه کدام زبان اونوقت؟. حتما فارسی منظورته. فارسی خودش که نصفش عربیه. دوما زبانشناسان بزرگ دنیا بر این باورند کردی بسیار پیشتر از فارسی وجود داشته است و برخی کلمات کردی مال 4000 سال پیش است.مثل رنگها (شین=آبی) (ره ش=سیاه). یا فصلها (هاوین=تابستان). در ضمن زبان ترکی شما که از زبان کردی ما بیشتر کلمات فارسی و عربی دارد.
‌سه شنبه 1 مهر 1393 - 08:01
aram.01 - کردستان - ایران
آتیلا قشقایی-. لهجه کدام زبان اونوقت؟. فارسی خودش که نصفش عربیه. دوما زبانشناسان بزرگ دنیا بر این باورند کردی بسیار پیشتر از فارسی وجود داشته است و برخی کلمات کردی مال 4000 سال پیش است.مثل رنگها (شین=آبی) (ره ش=سیاه). یا فصلها (هاوین=تابستان). در ضمن زبان ترکی شما که از زبان کردی ما بیشتر کلمات فارسی و عربی دارد.
‌سه شنبه 1 مهر 1393 - 08:02
بی هوا - استکهلم - سوئد
اتیلا قشقایی. پول یا مفت نفت عربهای جنوب بد جوری بهت ساخته. اون روز دور نیست که عربهای جنوب هم بطور جدی به فکر استقلال بیافتند.اون روز حال تو و امثال تو دیدنیه
‌چهارشنبه 2 مهر 1393 - 07:19
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.