هجوم 'عسلک پنبه' به بعضی مناطق تهران

مگس سفید یا عسلک پنبه می‌تواند محصولاتی مانند سبزیجات جالیز و برگ درختان را از بین ببرد


سازمان مسئول حفاظت از گیاهان در ایران اعلام کرده حشره‌های سفیدی که اخیرا "به میزان وسیعی" در آسمان تهران، پایتخت دیده شده‌اند، با بارش باران و خنک شدن هوا کاهش خواهد یافت.


یحیی ابطالی، معاون سازمان حفظ نباتات ایران گفته است این مگس‌های سفید یا "عسلک پنبه"، خطری برای شهروندان ندارند.

در هفته گذشته رسانه‌های ایران گزارش دادند که نوعی حشره با بال‌های روشن به نام "مگس سفید" به طور گسترده‌ای بر روی درختان بعضی از مناطق پایتخت ایران دیده شده است.
ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، درباره "مزاحمت‌هایی که این حشره ایجاد کرده" گزارش داده است: "به حدی جمعیت‌ این حشره افزایش یافته که به‌زحمت می‌توان در خیابان‌های شهر قدم زد، نفس کشید و نگران خوردن این حشرات نبود."

عسلک پنبه نوعی آفت گیاهی است که می‌تواند ناقل ویروس‌های گیاهی باشد و با از بین بردن برگ آن‌ها و محصولات کشاورزی، زیان‌های اقتصادی به بار بیاورد.

محمد شاعری، رئیس ستاد محیط زیست تهران به خبرگزاری فارس گفته بود حشرات به دلیل خشکسالی با باد به تهران آورده شده است.

مسئولان محیط زیست در ایران به مردم اطمینان داده‌اند که با سرد شدن هوا یا آبشویی درختان، این آفت از بین خواهد رفت اما همایون خیری، زیست‌شناس و محقق در دانشگاه ایالتی کوئینزلند استرالیا، به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید، مقابله شیمیایی یا غیرطبیعی با آفت‌های گیاهی در بلندمدت آفت‌ها را مقاوم می‌کند.

به گفته آقای خیری، سرما ممکن است به‌طور موقت باعث کاهش تعداد مگس‌های سفید در تهران شود اما این حشرات با تخم‌ریزی دربرگ‌ها یا پوسته درخت ممکن است سال‌ها به تولید مثل و بقا ادامه دهند.



بعضی کارشناسان شکارچی‌های طبیعی مثل کفشدوزک را راه‌حل مقابله با آفت مگس سفید می‌دانند



او شکارچی‌های طبیعی مثل کفشدوزک را موثر‌ترین راه مقابله با آفت مگس سفید می‌داند و می‌گوید بهترین راه توزیع کفشدوزک در مناطق آلوده شده است.

محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران گفته شهرداری تهران دستور داده درختانی که آفت مگس سفید دارند و معمولا در جنوب غربی تهران هستند، آب‌پاشی شوند.

به گفته آقای مختاری، استفاده زیاد از سم‌های کشاورزی باعث می‌شود شکارچیان طبیعی مگس سفید هم از بین بروند و این باعث رشد سریع آفت‌ها می‌شود.

راه مقابله چیست؟



همایون خیری
زیست‌شناس، دانشگاه کوئینزلند استرالیا



مگس سفید،عسلک پنبه یا 'وایت فلای' به‌طور مستقیم برای انسان زیان ندارد اما می‌تواند حامل ۱۹ ویروس گیاهی باشد و با از بین بردن محصولات کشاورزی مثل گوجه فرنگی، ضرر اقتصادی به بار آورد.

این آفت به‌سرعت در مزارع پنبه و آفتابگردان رشد می‌کند. در شهرها هم گیاه حسن یوسف میزبان خوبی برای تولید و مثل آنهاست.

مقابله شیمایی با این آفت هزینه‌بر است و در شهرها هم به دلیل آلودگی زیست محیطی عواقت زیادی دارد. سرما و آبپاشی هم آن را از بین نخواهد برد؛ چون می‌تواند با تخم‌گذاری در لای برگ و ساقه درخت، مدت‌ها تولیدمثل کند.

بهترین راه مبارزه با این آفت، استفاده از کفشدوزک است که تخم مگس‌های سفید را می‌خورد و برای محیط زیست هم زیانی ندارد.

+30
رأی دهید
-5

rds128 - لندن - انگلیس
پس بریم از چین کفشدوزک واردکنیم.هههههه
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 20:24
ashena93 - تهران - ایران
یک ماهه داریم به 137 میگیم باورشون نمیشه ..احمقها هی میگن گرده افشانی..!!!مگه گله که گرده افشانی کنه...
‌سه شنبه 1 مهر 1393 - 08:45
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.