ظریف: اگر اوباما وعده‌ای بدهد، قول او را می پذیریم و محترم می‌شماریم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته است که در زمینه توافق اتمی "ما با دولت آمریکا معامله می کنیم" و "اگر باراک اوباما رئیس جمهور به ما وعده ای بدهد، قول او را می پذیریم و آن را محترم می شماریم."

آقای ظریف در گفت و گو با شبکه تلویزیونی پی بی اس آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره مخالفت برخی از اعضای کنگره با لغو تحریم های ایران گفت: "ما عرصه سیاسی آمریکا را می شناسیم و از محدودیت هایی که شخص اوباما با آن مواجه است، آگاهیم. همان طور که نمی‌پذیریم آنها خواسته ناممکن از ما داشته باشند، ما نیز از آنها نخواهیم خواست که کار ناممکن انجام دهند."

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که اگر اوباما درصدد دور زدن کنگره برای لغو تحریم های ایران باشد، به انداره کافی برای شما اطمینان بخش خواهد بود گفت که "ما در مسائل و سیاست های داخلی آمریکا مداخله نمی کنیم. چنانچه اوباما به ما وعده ای بدهد، قول او را می‌پذیریم و محترم می‌شماریم."

وزیر امور خارجه ایران درباره تمدید مهلت مذاکرات که سوم آذر (۲۴ نوامبر) است گفته "نمی گویم که ۲۴ نوامبر روز قیامت است، حرف من این است که باید تمامی انرژی خود را صرف حصول توافق تا آن روز کنیم."

دور تازه مذاکرات جامع اتمی ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان از روز گذشته در نیویورک آغاز شده است. هدف این مذاکرات حل و فصل نهایی پرونده اتمی ایران و لغو تمامی تحریم ها است.

میزان غنی سازی اورانیوم، تعداد سانتریفوژهای ایران، فعالیت راکتور آب سنگین اراک و آینده کارخانه غنی سازی اورانیوم فردو و همچنین شیوه و زمان لغو تحریم از جمله موضوعات مورد اختلاف است.

آقای ظریف در پاسخ به سئوالی درباره مخالفت ایران با کاهش تعداد سانتریفوژها گفته "ما اینجا نیستیم که تصمیمات آمرانه را بپذیریم و تنها برای گفتگو در این باره که چگونه می توان این کار را به بهترین نحو انجام دهیم، به اینجا آمدیم اما مخالف پذیرش هر گونه تعداد سانتریفوژ تحمیلی هستیم."

آقای ظریف گفته "مردم ایران به آمریکا اعتماد ندارند، ما می توانیم آن را تغییر دهیم و این برای همه ما مهم است که به جای زندگی در گذشته، تاریخ جدیدی را رقم بزنیم."

مقام های ایرانی می گویند احتمال برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و گروه ۱+۵ در اواخر این هفته وجود دارد. منابع ایرانی دیدار دوجانبه وزاری خارجه ایران و آمریکا را محتمل دانسته اند و سخنگوی دولت ایران هم درباره دیدار احتمالی روسای جمهور دو کشور گفته این موضوع "هنوز برنامه ریزی نشده است."

 

عراقچی در پاسخ به بی بی سی: فضای بسیار خوبی بر مذاکرات حاکم است



عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و از مذاکره کنندگان ارشد اتمی به بهمن کلباسی خبرنگار بی بی سی فارسی در نیویورک گفته است که در مجموع فضای بسیار خوبی بر مذاکرات حاکم است. آقای عراقچی گفته "اختلافاتمان در موضوعات وجود دارد ولی هم فضا فضای خوب و سازنده ای است هم اراده و جدیت لازم در همه طرف ها و جود دارد و این به طبع یک امیدواری ایجاد می کند که بشود بحث ها را پیش برد اما این که در محتوی بحث ها بتوانیم پیشرفت داشته باشیم منوط به این است که مذاکرات چگونه پیش برود و خواسته های طرفین چگونه تامین شود."

+60
رأی دهید
-12

greentree - تهران - ایران
زودتر تحریم‌ها را بشکنید و ایران را آزاد کنید بگذارید شرکت‌های خارجی‌ وارد ایران بشوند ،واقعا احمدی‌ نژاد و مجتبی خامنه‌ای ایران را ویران کردند که هیچ وقت تاریخ فراموش نخواهد کرد این افراد را
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 03:10
siavash2a - تهران - ایران
تا اخوندها راس کار هستند ملت ایران هرروز یک داستانی داره و یک گرفتاری تازه تر
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 06:16
بی بالان - کلاچای - ایران
عجب فیلمیه این سیاست . آمریکا حافظ منافع ایران در ایران
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 07:28
omidvaran - نورکل - امریکا
اقای ظریف برادرمن فزصت از دست میرود ونتیجه یکسال تلاش شما وامید مردم بباد میرود - حق زندگی و حیات وامید به اینده برای یک ملت مهم تراست یا تعداد ساتریفوژ ها ؟ بفرض که امروز با تعداد کمتر سانتریفوژتوافق حاصل شود چه باک دراینده درصورت نیاز واقعی میتوان از راههای قابل قبول وبرابر موازین ان پی تی انرا افزایش داد - ما دیگر در دقیقه 90 بازی هستیم وو مذاکره وتوافق شرافتمندانه برای مملکت وشما ومردم ما سربلندی ونتایج مطلوب را بدنبال خواهد داشت - به ایران فکر کنید به مردم محروم ومصیبت کشیده ایران فکر کنید - مردم زندگی وارامش واقتصاد وامید به اینده میخواهند نه غنی سازی نه سانتریفوژ !!
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 07:06
azadi2011 - تورنتو - کانادا
مگر اوباما نامه ننوشته بود؟
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 08:02
perser68 - آلمان - آلمان
میزان غنی سازی اورانیوم، تعداد سانتریفوژهای ایران، فعالیت راکتور آب سنگین اراک و آینده کارخانه غنی سازی اورانیوم فردو و همچنین شیوه و زمان لغو تحریم از جمله موضوعات مورد اختلاف است.. موضوعاته مورده اختلاف همچین زیادم اونجور که دیدهو شنیده میشه نیست!!! اصلاً اختلافی وجود نداره!همه چی حل شد! مبارکه ! میزان غنی سازی اورانیوم، تعداد سانتریفوژهای ایران، فعالیت راکتور آب سنگین اراک و آینده کارخانه غنی سازی اورانیوم فردو و همچنین شیوه و زمان لغو تحریم!!! اینا که چیزی نیست حل شد بابا حل شد!تمومه! خرما رو پخش کنین! اوباما هم وعده ساخته یه چنتا بمبه خوشگلو جیگرو بهتون میده، دیگه قضیه به امیده خدای عزو وجل حله! فدای آقا تو هم به آرزوت رسیدی،تبریک منو بپذیر!
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 10:48
بی بالان - کلاچای - ایران
اوباما اوباما . فکر نکنم او با ما . او با اونها . قاچاقچی های حکومت
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 15:20
سرسره - اهواز - ایران
اخه دیگه راهی برای غلطهای زیادی ندارید ناچار به ...ه خوردن افتادین
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 21:35
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.