بانوی هزار ساله ایرانی در نیویورک

پیکره سنگی بانوی ایرانی که متعلق به یکهزار سال پیش است در موزه جهانی هنر مترو پولیتن نیویورک به معرض تماشای عموم گذاشته شد.
این مجسمه منحصر به فرد و بی‌همتای جهان متعلق به بانویی از قرن یازدهم میلادی است که با تاج مخصوص بر سر از سنگ مخصوصی تراش خورده و به‌نام «شاهزاده جواهر» به تماشای مردم گذاشته شده است. به‌گفته کارشناسان، مجسمه شاهزاده جواهر که نشان از هنر پیکرتراش آن دوران دارد، درخشش رنگ‌های آبی لاجوردی، قرمز و در کنار رنگ‌های «اُکر» و کرم، نمای این مجسمه قدیمی و تاریخی را جلوه‌ای وصف ناپذیر بخشیده بود. این مجسمه بانوی ایرانی که در گالری 453 موزه جهانی نیویورک به تماشا گذاشته شده یک متر و 5/43‌سانتیمتر قد دارد و عرض آن 5/51 سانتیمتر و قطر آن 4/25 سانتیمتر است و 2/198 کیلوگرم وزن دارد.
در پیکره شاهزاده جواهر می‌بینیم یک تاج بر سر دارد که با دو گردنبند زینتی به همراه دو گوشواره تراش خورده است. در میان‌انگشتان دست راست این شاهزاده یک مجسمه کوچک دیده می‌شود که آدمکی به‌عنوان نشانه حفظ و پایداری است. دست دیگر این بانو روی غلاف شمشیری است‌که نموداری از اقتدار و استواری است و با ظرافت هنر به تصویر کشیده شده است.

+153
رأی دهید
-4

داریوش پرویزی - شیراز - ایران
در اسلام منرقی عزیز مجسمه سازی حرام است.اصلا هیچ هنری و اندیشه ای در اسلام ناب مجال ظهور نمیابد
شنبه 29 شهريور 1393 - 11:08
malek-welkin - کلگری - کانادا
ما که بلا خره نفهمیدیم ابعاد این مجسمه چند در چند هست !!.
شنبه 29 شهريور 1393 - 11:45
biparva-jan - تهران - ایران
قابل توجه کسانی که هی میان اینجا ایران ایران میکنند و فحاشی میکنند و به اسلام ناسزا میگن و خواهان این هستند که خانم های ایرانی مثل غربی ها نیمه عریان تو خیابون راه بروند. نحوه لباس پوشیدن خانم های ایرانی پیش از اسلام.
شنبه 29 شهريور 1393 - 11:39
senator x - تهران - ایران
حالا باید فهمید که این اثرتاریخی را بنیادمستضعفان یا سپاه پاسداران یا عوامل رفستجانی یا عوامل مجتبی,این خیانت را انجام دادند.ازطرفی با اشغال ایران و تخریب اثار تاریخی توسط رژیم, همان بهتر که بازمانده های تاریخی ما,یا در فرانسه یا آمریکا,خلاصه دریک جای(امن)نگهداری بشه.
شنبه 29 شهريور 1393 - 19:15
parsi6 - نیویورک - آمریکا
این یکی‌ چطور از دست عمر ابن خطاب در رفته ! حتما به دیدن این مجسمه خواهم رفت.
شنبه 29 شهريور 1393 - 22:11
noname1 - ملبورن - استرالیا
جالبه، یکی‌ میگه نحوه لباس پوشیدن خانم های ایرانی پیش از اسلام اون یکی‌ میگه چطور از دست عمر ابن خطاب در رفته!
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 05:13
karaji - گتنبرگ - سوئد
اگه این مجسمه تو ایران بود الان حضرات آخوند‌ها نجس و ملعون خطابش میکردند و مثل طالبان خورد و خرابش کرده بودند ، مثل اینکه چاره‌ای نداریم جز این که بگیم دست اون خائن گنج یابی‌ که پیداش کرده و به پولی‌ فرختتش درد نکنه !!
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 19:36
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.