آمریکا: ایران هم می‌تواند در تلاش جهانی علیه داعش نقش داشته باشد

وزیر خارجه آمریکا در جایگاه رئیس نشست شورای امنیت بر حمایت از دولت عراق در مقابل 'داعش' تاکید کرد


آمریکا می‌گوید هرچند ایران به ائتلاف نظامی مبارزه با 'داعش' خوانده نشده است، اما همچنان می‌تواند در تلاش جهانی علیه گروه موسوم به دولت اسلامی نقش داشته باشد.

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفته است ائتلاف برای از میان بردن "داعش"، صرفا نظامی نیست و جنبه‌های مختلفی دارد که "تقریبا همه کشورهای جهان می‌توانند در آن نقش داشته باشند از جمله ایران".

آقای کری که ریاست نشست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده داشت، در این جلسه گفت نباید اجازه داد یک فرقه پیکارجو، خود را در لباس یک جنبش دینی جا بزند.

در روزهای گذشته تهران و واشنگتن درباره همکاری ایران در مبارزه با گروه افراطی "دولت اسلامی" اظهارنظرهای متفاوتی مطرح کرده‌اند.


موضوع 'داعش' و نحوه مقابله با آن، بر نشست سران جهان در مقر سازمان ملل در نیویورک و همچنین گفت‌وگوهای ایران و قدرت‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای سایه افکنده است



در آخرین آنها، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، این گروه را به هیولایی تشبیه کرد که "برخی کشورها آن را خلق کرده‌اند و اکنون برای خودشان دردسرساز شده است."

آقای ظریف در نیویورک و در نشست یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی گفت نمی‌توان "داعش" را تنها با حمله‌های هوایی شکست داد.

در عین حال او اضافه کرده که ایران از مداخله نظامی خارجی در عراق حمایت نمی‌کند.
غایب ِ پاریس

در روزهای گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، گفته بود که ایران بارها درخواست مقام‌های آمریکایی برای مذاکره درباره "داعش" را رد کرده است.

به گفته آقای خامنه‌ای، همزمان با تشدید حملات شبه‌نظامیان دولت اسلامی، سفیر آمریکا در عراق از سفیر ایران خواسته بود که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی در مورد داعش داشته باشند، اما او مخالفت کرده است.

آمریکا در واکنش به این اظهارات گفت این که در حاشیه مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگوهایی با ایران درباره مقابله با داعش داشته، پنهان نبوده است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، پس از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفت جا برای همکاری ایران در مقابله با داعش همچنان باز است.

با این حال در نشستی که به میزبانی فرانسه برای هماهنگی در اقدام علیه گروه افراطی "دولت اسلامی" برگزار شد، ایران حضور نداشت.

عراق از این بابت که ایران به نشست پاریس دعوت نشده بود، ابراز تاسف کرد.

پیش از این نشست وزیر خارجه آمریکا گفته بود دعوت از ایران به این نشست ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش، به‌جا نیست.

هم‌زمان یک مقام عالی نظامی ایران هم گفته بود که اساسا همکاری تهران و واشنگتن در این باره "امکان‌پذیر" نیست.

این اظهارنظرها در شرایطی مطرح می‌شود که ایران و آمریکا هردو گروه داعش را یک تهدید می‌شمرند و در عراق از مبارزه ارتش و گروه‌های محلی علیه این شبه‌نظامیان حمایت می‌کنند.

نفیسه کوهنورد، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی، از نقش ایران در شکست نیروهای شبه‌نظامی "دولت اسلامی" در برخی مواضع گزارش داده است.

پیش‌تر هم گزارش‌هایی درباره همکاری تهران و واشنگتن در مبارزه با "داعش" مطرح شده بود اما هردو آن را تکذیب کرده‌اند.

+19
رأی دهید
-19

zooom - تهران - ایران
قدرت داعش مثل ساچمه میمونه کشنده نیست ولی درد داره میخوام اینو بگم تاریخ نشان داده که امثال این گروهکها تشکیل میشود ولی در زمانش نابود هم میشود حالا داعش هم همینه بوجود امد ولی بدجوری هم نابود میشود چون واقعا نه تنها در خاور میانه خطرناک است بلکه در جهان نیز خطرناک است به همین دلیل نابود میشود و چند سال سکوت و دوباره یک گروهک دیگر امریکا و هم پیمانانش بوجود میارن و این همچنان ادامه دارد
شنبه 29 شهريور 1393 - 01:44
بی بالان - کلاچای - ایران
حالا که آفتابه رو ایران گرفتی ای شیطون
شنبه 29 شهريور 1393 - 06:44
hossein+87= - ایران - ایران
مرتیکه نجس. اینهمه آدم رو به کشتن دادید، واسه منافعتون. حالا نقش بابا بزرگ رو بازی میکنید و با کلی اما و اگر و شرط و شروط به ایران میخواید اجازه بدید؟!! یه عده میان اعدام های اول انقلاب و خون مردم تو شیشه کردن ها و حق و نا حق کردنا و نا حق رو حق کردن ها رو مطرح میکنن و بهش خرده میگیرن. قبول. بحثی توش نیست. خصوصلا اعدام ها اوایل انقلاب که نهایت رذالت بود. اما کسی جنایات وحشیانه این کثافت ها رو نمیبینه؟!!!! تو کل دنیا به خاطر مقاصدشون هرکی که دلشون بخواد رو میکشن. والا بخدا اه امریکا نبود، داعشی هم نبود. حالا خودشون میخوان باهاش بجنگن.
شنبه 29 شهريور 1393 - 07:50
shahab46 - هانوفر - المان
خفه بابا ‌های چاپلوسی ایران را بکن که نکنه یک وقت از پای میز مذاکره بلند بشه. با منبع مالی تروریست‌ها می‌خواهد همکاری کنه
شنبه 29 شهريور 1393 - 08:32
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.