مقام آمریکایی: دیدار روحانی و اوباما به انتخاب ایران بستگی دارد

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام رسمی دولت آمریکا گفته است برنامه‌ای برای دیدار میان حسن روحانی و باراک اوباما، در حاشیه نشست سازمان ملل در نیویورک وجود ندارد، ولی بسته به انتخاب ایران، رئیس‌جمهوری آمریکا برای چنین دیداری آماده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی در روز ۲۷ شهریور ماه از قول یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده می‌گوید «در حال حاضر هیچ برنامه دیداری وجود ندارد» اما «رئیس‌جمهوری آمریکا فردی شناخته شده (در این موارد) است که حاضر به انجام چنین دیداری است، ولی چنین مسئله‌ای در واقع به انتخاب ایران بستگی دارد».

رئیس‌جمهوری ایران در نشست نیویورک شرکت می‌کند.

پس از نشستی مشابه در سال گذشته، حسن روحانی و باراک اوباما، در اقدامی تاریخی، با یکدیگر به طور تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. با این همه دیداری میان آنها انجام نشده بود.

برخی مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی به آن تماس تلفنی واکنش نشان داده بودند؛ از جمله فرمانده سپاه پاسداران ایران، در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم، در مهر ماه گذشته، آن را «اشتباه تاکتیکی» عنوان کرده بود.

هفته آینده نشست عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک آغاز خواهد شد.

در حاشیه این نشست گفت‌وگوهای اتمی میان ایران و گروه ۵+۱ نیز از سر گرفته می‌شود که نخستین دیدار آن برای روز جمعه برنامه‌ریزی شده است.

در عین حال انتظار می‌رود که دیدار دوجانبه‌ای نیز میان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، صورت گیرد. این موضوع را مقام آمریکایی طرف گفت‌وگو با رویترز نیز مطرح کرده است.

مقام رسمی آمریکا که با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو کرده می‌گوید در چنین دیدار احتمالی میان ظریف و کری، «برنامه اتمی و دیگر مسائل» مطرح خواهد شد.

روز پنج‌شنبه ویلیام برنز و وندی شرمن، قائم‌مقام و معاون وزارت خارجه آمریکا، دیدراهایی را با مقام‌های ایرانی انجام دادند.

این سومین دیدار از این دست پس از مذاکرات وین است.

مقام آمریکایی طرف گفت‌وگو با رویترز، گفته است «دیدارها سازنده بود و بسیاری از مسائل فنی که باید بخشی از توافق جامع باشند، از هر دو طرف مد نظر قرار گرفته‌اند».

جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نشده است.

مقام‌های ایران و کشورهای غربی گفته‌اند احتمال کمی وجود دارد که توافقی در دیدارها و نشست‌های نیویورک صورت گیرد.

کشورهای غربی و ایران، از جمله بر سر ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم، اختلافاتی دارند که «اساسی» عنوان شده و مذاکرات بر سر آن هنوز ادامه دارد.

روز چهارشنبه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران،  گفته بود که «موضوع تحریم برای آمریکا کالای ارزشمندی نیست که بخواهد به خاطر آن، دورنمای حل و فصل موضوع هسته‌ای و همکاری با ایران را از بین ببرد».

مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است تنها چیزی که واشینگتن می‌خواهد این است که ایران همانطور که پافشاری می‌کند، ثابت کند برنامه اتمی‌اش صلح‌آمیز است و صلح‌آمیز خواهد ماند.

این مقام افزوده است اگر ایران گام‌های لازم را بردارد، تحریم‌ها نیز می‌توانند رفع شوند.

او در عین حال از گفته‌های مقام‌های ایرانی در مورد مقابله به مثل از جمله تسریع در برنامه اتمی خود، در صورت شکست مذاکرات، انتقاد کرده است.

در آذر ماه سال گذشته میلادی ایران و کشورهای ۵+۱ در ژٰنو، به توافقی موقت دست یافتند که در پی آن تهران برخی از برنامه‌های اتمی خود را موقتا تعلیق کرد و در برابر، با کاهش برخی تحریم‌ها روبه‌رو شد. در عین حال بنا شد تا مذاکرات برای دست یافتن به یک توافق جامع ادامه پیدا کند. این مذاکرات یک بار دیگر برای مدت چهار ماه تا آذر ماه پیش رو تمدید شده است.

خبرگزاری رویترز در عین حال از مقام آمریکایی پرسیده است آیا در دیدار اخیر در نیویورک میان مقام‌های دو کشور مسئله تهدیدهای ناشی از گروه حکومت اسلامی مطرح شده است.

این مقام در پاسخ گفته است آنها در مورد دیدار روز جمعه وزیران خارجه اعضای شورای امنیت سازمان ملل، که جان کری مدیریت آن را برعهده خواهد داشت و «حکومت اسلامی» موضوع اصلی آن خواهد بود، گفت‌وگو کرده‌اند.

ایران و آمریکا همکاری با یکدیگر علیه شبه‌نظامیان اسلام‌گرای افراطی که کنترل بخش‌هایی از عراق و سوریه را در دست دارند، رد کرده‌اند.

+26
رأی دهید
-2

shytoon - وادوز - لیچتن اشتین
اسرار ازل را نه تو دانی و نه من. وین حرف معما نه تو دانی و نه من. هست از پس پرده گفتگوی من و تو. چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من
جمعه 28 شهريور 1393 - 13:57
بی بالان - کلاچای - ایران
چقده این سیاست کثیفه
جمعه 28 شهريور 1393 - 16:08
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.