روحانی: عدم رابطه ایران و آمریکا تا قیامت نخواهد بود

رئیس جمهوری ایران که هم‌اکنون در نیویورک به سر می‌برد در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا با تاکید بر این که «در شرایط مناسب» مسئله رابطه ایران و آمریکا حل خواهد شد، گفت که عدم رابطه و شرایط ایران و آمریکا «تا قیامت نخواهد بود».

بر اساس متن این مصاحبه که روز جمعه، ۲۸ شهریور، در وب‌سایت رسمی ریاست جمهوری ایران منتشر شده، حسن روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌تواند سفر رئیس جمهور آمریکا به ایران را پیش‌بینی کند، تصریح کرد: «به هر حال این عدم رابطه و شرایط ایران و آمریکا تا قیامت که نخواهد بود.»

وی اضافه کرد: «به هر حال زمانی در یک شرایط مناسبی، در دوره این دولت یا دولت بعدی و یا بعد از آن، مسئله ایران و آمریکا حل خواهد شد و این گونه نیست که ۱۰۰ سال دیگر هم همین طور باشد.»

به گفته آقای روحانی، در شرایطی که منافع ایران بر این قرار بگیرد که شرایط و روابط کشور با آمریکا عوض شود، «آن روز هر دولتی در ایران سرکار باشد قاعدتا بر مبنای منافع کشور تصمیم می‌گیرد».

اظهار نظر صریح حسن روحانی درباره رابطه با آمریکا در زمانی منتشر می‌شود که همزمان با سفر او به نیویورک موضوع احتمال ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز روز ۲۷ شهریور از قول یک مقام رسمی دولت آمریکا گفت که گرچه برنامه‌ای برای دیدار میان حسن روحانی و باراک اوباما در حاشیه نشست سازمان ملل در نیویورک چیده نشده، ولی بسته به انتخاب ایران، رئیس ‌جمهوری آمریکا برای چنین دیداری آماده است.

در همین زمینه رئیس جمهوری ایران نیز گفت  که فعلا برنامه‌ای برای ملاقات با رئیس جمهور آمریکا ندارد، با این حال تاکید کرد که در دنیای سیاست همه چیز امکان‌پذیر است.

آقای روحانی در مصاحبه خود تصریح کرد: «اراده دولت من بر این است که سطح تخاصم و تنش را پایین بیاوریم و شرایط را برای این که دو ملت بتوانند به هم نزدیک‌تر شوند فراهم کنیم.»

وی با تاکید بر این که به آینده باید بیشتر نگاه کنیم تا گذشته افزود: «رابطه نزدیک دو ملت ایران و آمریکا می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند. رابطه نزدیک‌تر می‌تواند راه‌های جدیدی را پیش روی سیاستمداران آمریکا بگذارد.»

سخنان آقای روحانی در حالی است که دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و مکالمه تلفنی روسای جمهور دو کشور در سال گذشته، مخالفت برخی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله فرمانده سپاه پاسداران را به دنبال داشت.

به دنبال این مکالمه تلفنی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز ۱۲ مهرماه ۱۳۹۲ گفت که از اقدامات دیپلماتیک مقامات دولت ایران در سفر نیویورک حمایت می‌کند، اما برخی از این اقدامات هم «به‌جا نبود».

آقای روحانی درباره بازداشت یک خبرنگار آمریکایی و همسرش در ایران نیز گفت: «به هر حال این همه زندانی در دنیا هستند و تعدادی ایرانی هم توسط آمریکایی ها در زندان به سر می‌برند، ممکن است افرادی هم در ایران زندانی باشند.»

وی در عین حال گفت که از طریق وزیر دادگستری «نداشتن مشکل» برای همه زندانیان را پیگیری می‌کند.

جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشینگتن پست در ایران، یگانه صالحی، همسر او که خود خبرنگار روزنامه اماراتی «نشنال» است و نیز دو نفر دیگر روز ۳۱ تیر سال جاری بازداشت شدند.

روزنامه آمریکایی واشینگتن ‌پست در ۳۰ مردادماه خبر داد که یک عکاس خبری که همراه جیسون رضاییان، خبرنگار آن در تهران، و همسرش، یگانه صالحی، بازداشت شده بود، به قید وثیقه آزاد شده است.

آقای روحانی همچنین درباره هماهنگی ایران و آمریکا برای پرواز هواپیماهای آمریکایی بر ضد گروه «خلافت اسلامی» نیز گفت که اگر این هماهنگی با ارتش و دولت عراق انجام شود کافی است.

وی اضافه کرد: «اگر هم بدون هماهنگی انجام بدهد از نظر ما محکوم است و اساسا فکر نمی کنم نیازی به این موضوع باشد، اگر بخواهیم کمکی انجام دهیم این کمک را به مردم و دولت و ارتش عراق انجام می‌دهیم.»

آقای روحانی همچنین گفت که ایران از اعزام نیروی زمینی آمریکا به عراق حمایت نمی‌کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح دوشنبه، ۲۴ شهریور، گفته بود که درخواست آمریکا برای همکاری علیه گروه «خلافت اسلامی» را رد کرده است.

+39
رأی دهید
-6

juvel - اسلو - نروژ
به غلط کردن افتادین ، نه ؟
جمعه 28 شهريور 1393 - 12:07
IranUksero - لس آنجلس - ایالات متحده
شاید امر این رژیمم برای همیشه نباشه
جمعه 28 شهريور 1393 - 12:15
samuk66 - دوحه - قطر
خوب مردم سر کارند.!
جمعه 28 شهريور 1393 - 12:27
siavash2a - تهران - ایران
مشکل کشور رابطه با امریکا نیست مشکل قدرت بی حد رهبر ایران و زیر مجموعه های ایشانه.سپاه بنیاد صدا و سیما شورای نگهبان بسیج .مثلا نمونش قوه قضاییه.سعید مرتضوی با صدها جنایت و میلیاردها تومان تخلف مالی راس راس راه میره. اونوقت چندتا جوان بخاطر یک کلیپ موسیقی به چند سال زندان محلوم میشن.البته لاریجانی نوکر اقاس نه مردم
جمعه 28 شهريور 1393 - 18:38
مترلینگ - منچستر - انگلستان
خامنه ای یه چیز میگه! ظریف مریف یه چیز دیگه !روحانی یه چیز دیگه !چقدر چیز تو چیزه ؟از طرفی هم پروستات اقا هم چی ریخته به هم
جمعه 28 شهريور 1393 - 20:37
marcopollo - امستردام - هلند
«به هر حال زمانی در یک شرایط مناسبی، در دوره این دولت یا دولت بعدی و یا بعد از بعدی یا بعد ازبعدی بعدی آن، مسئله ایران و آمریکا حل خواهد شد و این گونه نیست که ۱۰۰ سال دیگر هم همین طور باشد.».
جمعه 28 شهريور 1393 - 22:08
سرسره - اهواز - ایران
منظور رابطه علنیه دیگه نه ؟!لابد مردم هم این وسط باقالی هستن وباور میکنن تا حالا باهم بده بستون نداشتید
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 04:46
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.