اسکاتلند مستقل نمی‌شود

اسکاتلند مستقل نمی‌شود

طرفداران وحدت اسکاتلند و انگلستان در همه پرسی برنده شدند


مردم اسکاتلند با استقلال این سرزمین مخالفت کرده‌اند و اسکاتلند همچنان بخشی از بریتانیا باقی خواهد ماند.

با اعلام نتیجه همه پرسی استقلال اسکاتلند در بامداد روز جمعه، ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر)، مشخص شده است که اکثر شرکت کنندگان در همه پرسی با استقلال این بخش از بریتانیا و تشکیل کشور مستقل اسکاتلند مخالفت کرده‌اند.

نتیجه شمارش آرا نشان می‌دهد که حدود ۵۵ درصد از رای دهندگان با استقلال اسکاتلند مخالف بودند. شمار شرکت کنندگان در این همه پرسی بیش از ۸۵ در صد بوده است.

تنها ساکنان اسکاتلند حق شرکت در این همه‌پرسی را داشتند و نظرسنجی‌های انجام شده در روزهای قبل از برگزاری همه‌پرسی حاکی از نزدیک بودن آرادی دو طرف بود.

دولت بریتانیا و احزاب اصلی این کشور با استقلال اسکاتلند مخالف بودند و به فعالیت گسترده‌ای برای قانع کردن مردم اسکاتلند به مخالفت با استقلال دست زدند.

در مقابل، دولت محلی اسکاتلند، که مبتکر برگزاری این همه‌پرسی بوده، از استقلال این سرزمین حمایت می‌کرد. الکس ساموند، وزیر اول دولت محلی، ضمن تایید مخالفت اکثر رای دهندگان با استقلال در یک همه پرسی دموکراتیک، گفت نتیجه همه پرسی نشانه اهمیتی است که مردم اسکاتلند برای این همه پرسی قایل بودند.


اسکاتلند مستقل نمی‌شود
حامیان استقلال اسکاتلند با فاصله قابل توجهی در همه پرسی شکست خوردند


دیوید کامرون در سخنانی که پس از اعلام نتیجه همه پرسی ایراد کرد گفت که برگزاری همه پرسی تصمیمی مناسب بود زیرا نادیده گرفتن خواست برخی از مردم اسکاتلند برای ابراز نظر در مورد آینده سیاسی سرزمین خود، صرفا به معنی به تعویق انداختن یک مساله مبرم بود. وی گفت که دولت او به تعهداتی که در مورد تمرکززدانی و دادن اختیارات بیشتر به پارلمان و دولت محلی اسکاتلند و سایر سرزمین‌های تشکیل دهنده بریتانیا عمل خواهد کرد.

وی گفت که باید صدای تمامی سرزمین‎‌های تشکیل دهنده بریتانیا، از جمله انگلستان نیز شینده شود و به همه مناطق، اختیارات بیشتری برای اداره امور خود داده شود. آقای کامرون افزود که حزب محافظه کار - حزب او - برنامه های برای تمرکززدایی بیشتر را مورد بررسی قرار می دهد و از احزاب دیگر بریتانیا نیز خواست در این زمینه اقدام کنند.


اسکاتلند مستقل نمی‌شود
کامرون: باید سپاسگزار نظام دموکراتیک خود باشیم


دیوید کامرون با اشاره به شرکت گسترده مردم اسکاتلند در همه پرسی، گفت که باید سپاسگزار نظام دموکراتیک کشور بود که توانست چنین موضوع مهمی را با آرامش و رجوع به نظرات مردم حل و فصل کند به نحوی که نتیجه به دست آمده، برای موافق و مخالف به یکسان پذیرفتنی باشد.

با پاسخ منفی ساکنان اسکاتلند در این همه‌پرسی، کشور واحدی که حدود سیصد سال پیش با وحدت انگلستان و اسکاتلند شکل گرفت همچنان دوام خواهد داشت.

در سال ١٦٠٣ میلادی، الیزابت اول، فرمانروای انگلستان، بدون برجای گذاشتن وارث درگذشت و تاج و تخت این کشور به جیمز ششم، پادشاه وقت اسکاتلند و از خویشاوندان او رسید که با عنوان جیمز اول سلطنت انگلستان را نیز در دست گرفت.

از آن زمان تا سال ١٧٠٦ و تصویب "قانون وحدت انگلستان و اسکاتلند" در پارلمان‌های دو کشور و امضای "پیمان وحدت" در سال ١٧٠٧، انگلستان و اسکاتلند دارای یک پادشاه اما دو دولت مجزا بودند. در آن سال، با تشکیل کشور "بریتانیا"، پارلمان و دولت اسکاتلند منحل و اختیارات آنها، به پارلمان و دولت مرکزی در لندن واگذار شد.

در سال ١٨٠۰، پارلمان های بریتانیا و جزیره ایرلند قانون وحدت دو سرزمین را تصویب کردند و در سال ۱۸۰۱، جزیره ایرلند که برای چندین قرن، با عنوان یک مملکت جداگانه، عملا توسط دولت انگلستان اداره می‌شد، رسما به مملکت بریتانیا ملحق شد و نام کشور جدید شامل جزیره بریتانیای کبیر (انگلستان به علاوه منطقه ویلز همراه با اسکاتلند) و جزیره ایرلند به "پادشاهی متحده" تغییر یافت.

با استقلال بخش جنوبی ایرلند در سال ١٩٢١، پادشاهی متحده شامل جزیره بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی (بخش شمالی جزیره ایرلند) است. پادشاهی متحده در داخل و خارج کشور غالبا به اسم غیر رسمی آن "بریتانیا" خوانده می‌شود.

اسکاتلند مستقل نمی‌شود

اسکاتلند مستقل نمی‌شود

+77
رأی دهید
-47

pink panther - ابیجان - ساحل عاج
بد حالم گرفته شد.حالم از مردمی که همیشه نیاز به این دارند که استعمار بالای سرشون باشه دقیقا به خاطر یک مشت پوند یا چند پوند بیشتر زیر یوغ استعمار باقی‌ ماندند .ابراز همدردی می‌کنم با مردم غیور که بله گفتند بهِ استقلال اسکاتلند
جمعه 28 شهريور 1393 - 09:00
خلیج همیشه فارس - ایران - ایران
با تجزیه هر کشوری مخالف هستم حتی اگر اون کشور انگلستان باشد. خوشحالم که جدایی اتفاق نیوفتاد.
جمعه 28 شهريور 1393 - 09:13
تورج - لندن - انگلیس
این فقط یک شو بود و بس.. انگلیس تمام دنیا رو داره کنترول و هدایت میکنه انوقت از نفت دریای شمال اسکاتلند و خاکش که بغل گوششه بگذره؟
جمعه 28 شهريور 1393 - 09:20
so_real - زنجان - ایران
به این میگن دموکراسی، حالا تو ایران همه اونایی که حرف از تجزیه میزدن الان به دار کشیده بودن.
جمعه 28 شهريور 1393 - 09:22
دریای پارس - ایران - ایران
جز این هم از مردم متمدن و دانای اسکاتلند انتظاری نمیرفت.سوزش و حالگیری دیگری برای سید علی قاتل
جمعه 28 شهريور 1393 - 09:34
vahid_ - گلاسگو - انگلستان
اینا که رای مخالف دادن تخم ترکهای انگلیس هستن که انگلیسا ٣٠٠ ٤٠٠ ساله در اسکاتلند کاشتن .
جمعه 28 شهريور 1393 - 10:08
M.S.H - تهران - ایران
همش یه شو بود برای اثبات وجود مثلا دموکراسی در استعمار پیر.. روباهان حـ... سالهاست از خون مردم کشورهای دیگه تغذیه میکنن حالا برا ما ادای انسان های شریف رو درمیارن...
جمعه 28 شهريور 1393 - 09:47
Well-Educated-Person - تهران - ایران
اسکاتلند هم مثل هر کشوری باید از زیر سلطهٔ انگلیس در بیاد، همچنان که قسمتی‌ از ایران باید تحت کنترل کردها باشد
جمعه 28 شهريور 1393 - 11:23
نازک بین - شفیلد - انگلستان
آنهائی که دور نشستن و قضاوت میکنند کاش کمی از تاریخ این سرزمین اطلاعات داشتن . باید گفت دموکراسی واقعی را بریتانیا اجرا میکند. و آزادی بیان و اندیشه و عمل در این کشور معنا پیدا میکند .
جمعه 28 شهريور 1393 - 11:30
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
اگر دلت نمیخواد مملکت خودت تجزیه بشه، پس هیچوقت این آرزو را براى ممالک دیگه نداشته باش. اسکاتلندى ها با اینکه غرور ملى دارند و عاشق سرزمین واقعا زیبایشان با تمامى آداب و رسومش هستند ولى اکثریت عقل هم تو کله شان دارند و همینجورى از روى غرور ملى کورکورانه خودشونو بدبخت نمیکنند. این نیاز متقابل است. هم بریتانیا به اسکاتلند احتیاج دارد و هم اسکاتلند به بریتانیا. و اسکاتلند همیشه اسکاتلند خواهد بود. Scotland the Brave
جمعه 28 شهريور 1393 - 11:35
ukang - لندن - انگلستان
اکثریت تحصیل کرده‌ها و فهمیده‌های سکاتلندی رأی نه دادن، حالا ما ایرانی‌‌ها که از اوضاع و مملکت و تاریخ کشور خودمون هم هیچی‌ نمیدونیم داریم سینه چاک می‌کنیم که چنین و چنان چرا جدا نشد!!!!! جالبه :-)
جمعه 28 شهريور 1393 - 12:11
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
همین انتظار هم میرفت کمترین ضربه آش حذفِ رنگِ آبی‌ از پرچم بریتانیا بود بقیه مسائل بماند.
جمعه 28 شهريور 1393 - 13:42
shytoon - وادوز - لیچتن اشتین
فقط اون قسمت از کردها یا بلوچها یا عرب‌ها یا ترکها که در سرزمین ایران زندگی‌ میکنند و خیال جدایی و تجزیه میکنند. ببینید ما مثل انگلیسی‌ها متمدن نیستیم که این انتخاب به آرای عمومی بگذاریم. ما جدایی طلب‌ها را اول تیکه و پاره می‌کنیم بعد با لگد از خاک ایران میدازیم شان بیرون. فقط حواستان جمع باشه. اول همان مردم اون نواحی پدرتان را درمیاورند و اگر نتوانستند که حتما میتواند، باقی‌ ملت ایران خدمتتان خواهند رسید.
جمعه 28 شهريور 1393 - 13:45
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
shytoon - وادوز - لیچتن اشتین. اولا تو چکاره ایی، ثانیا تو خیلی‌ کوچکتر از آن هستی‌ که خودت یا خودتون را صاحب ایران بدونی
جمعه 28 شهريور 1393 - 16:33
فردين - انگلستان - انگلستان
انسان های با سواد و تحصیل کرده رای به اتحاد میدن ، و بی سوادها رای به جدایی، ما باید میزان تحصیل وعلم و اطلاعات عمومی (اینترنت) را در کشورمان بالا ببریم ،پاینده ایران
جمعه 28 شهريور 1393 - 16:40
فردين - انگلستان - انگلستان
اصلان ملکه انگلستان دخالت نکرد و نظر نداد خوشمان امد , هرچند که زن ویلیام اسکاتلندی هست ملکه اینده انگلیس
جمعه 28 شهريور 1393 - 17:00
راهجو - فریدونکنار - ایران
فارس نیوز اصلا مطلبی راجع به نتیجه رای گیری نزده!!! بدجوری خورد تو پوز حکومت اسلامی ما و رسانه های وابسته! نمیدونم الۀن جنگنده کجاست چجوریه؟!!! جدایی طلبها یکم بفهمن که در اتحاد قویتریم تا جدایی!! توهم توئطئه بعضیها هم واقعا نوبره
جمعه 28 شهريور 1393 - 17:14
خلیج همیشه فارس - ایران - ایران
لیختن اشتاین درود بر تو با تو همرزم هستم در این سنگر. مرزهای ایرا ن را از لاشه های تجزیه طلبها انلاشته خواهیم کرد.
جمعه 28 شهريور 1393 - 17:18
Persianshadow1 - برایتون - انگلستان
اتفاقا به نظر من یه جورایی به ضرر انگلستان شد، مجبور شد کلی امتیاز بده به اسکاتلند، حالا اسکاتلند کلى افتخارات داه، صادرات ویسکى، طبیعت بى نظیر، تاریخ غنى، مردم باسواد، ادبیات و نویسنده هاى بزرگ... . اون ایرلندهم که جدا شد الان یکى از ضعیفترین کشورهاى اروپا در همه زمینه هاست. معمولا هر چى مخ کمتر، سر و صدا بیشتر.
جمعه 28 شهريور 1393 - 17:10
ali1111 - تهران - ایران
یک زمانی‌ آدم حسابی‌‌ها میامدن خارج، الان وقتی‌ کامنت‌ها را میخونی‌(غیر از چند دوست) می‌فهمی که بیسوادترین، ابلهترین افرادی که ایران دیگه جاشون نبود اومدن خارج! البته اینجا هم زیر دست و پاا زندگی‌ میکنند....آخه چقدر، چند کیلو یا چند تن شما احمقین!!!!
جمعه 28 شهريور 1393 - 18:27
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
من پیش بینی‌ کرده بودم، زمان تجزیه طلبی آن هم از نوع رمبویش گذشته، همانطور که گفتم چه کردستان، چه کاتالان چه باسک و چه هر جای دیگه، با فروش و صادرات پشکل و پشم گوسفند نمی‌شه کشور اداره کرد و خرجش را دراورد. پس سبیل کلفت‌های بی‌ هویت و سرسپرده و مزدور خائن کمونیست و بلشوویک ...... این آرزو را با خود به گور ببرند.امین
جمعه 28 شهريور 1393 - 20:04
saeed scotland - لندن - بریتانیا
اسکاتلند بوده هست و خواهد بود چون مردمانی خونگرم در سرزمین سرد دارد وقتی همیشه بالاترین رأی حزب کارگر از اسکاتلند هست ونخست وزیر مانند گُردون بران اسکاتیش هست نمیشود اسم اینرا مستعمره ویا استعمار گذاشت. یونایتد. کینگ دام اینها با هم متّحد هستند آفرین به مردم اسکاتلند از روی عقل تصّمیم گرفتند نه قلب من خودم هم رأی با هم بودن. را به صندوق دادم
جمعه 28 شهريور 1393 - 21:30
farokhzad - کنت - انگلستان
خوش حال شدم که نشد چون با این جدای خیلی مشکلات برای هر دو طرف زیاد میشد
جمعه 28 شهريور 1393 - 21:39
farokhzad - کنت - انگلستان
ایران+اسرائیل+آمریکا ۴اور - مونیخ - آلمان می‌بینید گرامی‌ این توده‌ آ‌‌ی‌های بی‌ وطن با سید علی‌ چلاق رهبر حکومت جمهوری اسلامی همفکر هستند براستی که پادشاه ایران چه خوب میشناخت اینها را به طوری که در استادیوم آزادی گفت ارتجاع سرخ و سیاه یعنی‌ توده‌ آ‌‌ی‌های بی‌ وطن و ملا‌های وطن فروش شرم بر هر دوی آنها
جمعه 28 شهريور 1393 - 21:55
بی هوا - استکهلم - سوئد
Shytoon. میتونی کمی در مورد بحرین توضیح بد؟. یا آذربایجان ؟ اونها رو هم تیکه تیکه کردین؟
شنبه 29 شهريور 1393 - 01:15
دریای پارس - ایران - ایران
ali1111 - تهران - ایران. قبولت دارم.ادبیات بیشترشون به لاتها میخوره. معلومه از اینایی هستند که یا تو کانتیتر قایم شدن یا زیر چرخ تریلی قایم شدن یا انقدر تو کمپ دروغ دغل والتماس به خارجی ها کردن یه تابعیت گرفتن
جمعه 28 شهريور 1393 - 22:53
ali1111 - تهران - ایران
دریای پارس - ایران - ایران. عزیز منظورم به شخص خاصی‌ نیست ما چند سال پیش اینجا کامنت زیاد میگذاشتیم ولی‌ الان هیتچکدم از بچه‌های با سواد قدیمی‌تر دیگه اینجا نیستند(جز چند نفری)! همه فرار کردند!!!!
شنبه 29 شهريور 1393 - 10:12
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
الکس ساموند وزیر اول اسکاتلند و رهبر استقلال‌طلبان ضمن اعلام استعفای خود گفت که همه‌پرسی اخیر و موضع لندن در قبال آن فرصتی برای ملت اسکاتلند پدید آورده که اختیارات بیشتری بگیرند.رهبران احزاب اصلی بریتانیا پیش از برگزاری همه‌پرسی متعهد شدند که اختیارات بیشتری به دولت محلی و پارلمان اسکاتلند واگذار کنند.
شنبه 29 شهريور 1393 - 11:22
عقاب سرخ - پرسپولیس - پرشیا
خخخخخخخخ اسکاتلند و مردمش به استقلال نه گفتن،،اون موقع .... تجزیه طلب‌های خائن ایرانی‌ داره میسوزه،،ها ها هااااا به جای این حرفهای ایران تجزیه کن از طرف کموله‌های بعثی عراقی‌ یا پ ک ک یا پان تورکسم‌ها ،،،برید راحت بشینید توی آب یخ تا سوزش بی‌ امان و بیچاره کننده تون کمی‌ آروم بشه،،جواب هر تجزیه طلب اول حرف و نصیحت بعدش اگه آدم نشدن با تیپپا و لگد به عراق و ترکیه پرت کردن می‌‌باااااااااااااشد،،،تا نباشد چوب تر :فرمان نبرد گاو نر
شنبه 29 شهريور 1393 - 16:30
راهجو - فریدونکنار - ایران
عقاب سرخ -خیلی درسته
یکشنبه 30 شهريور 1393 - 07:44
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.