ظریف بازرسی مجدد از پارچین را رد کرد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، یک بار دیگر تاسیسات پارچین را یک مرکز «نظامی» دانست و گفت که «طبق هر توافقی، تاسیسات نظامی خارج از محدوده بازرسی‌ها هستند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آقای ظریف که چهارشنبه شب به وقت نیویورک آمریکا در اندیشکده شورای روابط خارجی این کشور سخنرانی می‌کرد، افزود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون دو بار از تاسیسات نظامی پارچین «بازدید و نمونه برداری محیطی» انجام داده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه ایران «حداکثر شفافیت» را دارد و برنامه اتمی‌اش «کاملا صلح‌آمیز» است، گفت که درباره پارچین «گزارش‌های اطلاعاتی نادرستی وجود دارد و ظاهرا {بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی} می‌خواهند بازدیدها را ادامه دهند تا چیزی را که وجود ندارد پیدا کنند.»

تاسیسات نظامی پارچین در جنوب شرق تهران قرار دارد و مدت‌هاست که به یکی از موارد مناقشه اصلی میان ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قدرت‌های جهانی تبدیل شده است.

آژانس می‌گوید که مظنون به انجام آزمایش‌هایی پیرامون چاشنی‌های انفجاری قوی دارای کاربرد در سلاح‌های اتمی در این تاسیسات توسط جمهوری اسلامی است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که علی‌رغم نمونه برداری‌هایی که در بازرسی‌های قبلی از این تاسیسات داشته، به اطلاعات جدیدی دست یافته و باید دوباره از پارچین نمونه برداری شود.

محمدجواد ظریف گفت که «موضوع تحریم برای آمریکا کالای ارزشمندی نیست که بخواهد بخاطر آن، دورنمای حل و فصل موضوع هسته‌ای و همکاری با ایران را از بین ببرد» و افزود: «برخی راه را اشتباه رفته و از پارادایم‌ها و تحلیل‌های منسوخ استفاده کرده که نتیجه‌ای عایدشان نکرده است اما جمهوری اسلامی ایران متعهد به حل و فصل مساله هسته‌ای است.»

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنرانی‌اش، نشست بین‌المللی پاریس برای بررسی نحوه مبارزه علیه گروه «حکومت اسلامی» را «ائتلاف توبه کاران» نامید و گفت: «داعش نه دولت است نه اسلامی است، بلکه یک سازمان پیچیده تروریستی است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای ظریف افزود که «ایران به این اجلاس دعوت نشد و من نیز ائتلاف ضد داعش را ائتلاف توبه کنندگان می‌نامم زیرا کشورهایی که دور میز این نشست نماینده داشتند بعضا در تشکیل و تقویت داعش نقش داشته و دارند.»

او همچنین گفت که «از طریق بمباران هوایی نمی‌توان داعش را از بین برد.»

تشکیل ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی در عراق و سوریه، با واکنش منفی رهبر جمهوری اسلامی، رئیس جمهور ایران و دیگر مقام‌های تهران روبرو شده است.

+36
رأی دهید
-10

samuk66 - قطر - قطر
بی‌ چاره مردمِ ایران که دارند تابانِ کار‌های اینرو میدن! من لیک رو از روحانی و ظریف تو فیسبوک بر داشتم.
‌پنجشنبه 27 شهريور 1393 - 15:49
ایرانی باش - فارس شیراز - ایران
آفرین بشون رو نده . فردا میگن باید خونه هاتونو تفتیش کنیم ///samuk66 - قطر - قطر راستی یه چیزی بت بگم. یه گنجشک نشست رو یه درخت وقتی میخواست به پره گفت خودتو سفت بگیر میخوام بپرم درخت گفت وقتی نشستی هم من متوجه نشدم
‌پنجشنبه 27 شهريور 1393 - 18:32
biparva-jan - تهران - ایران
کاملا منطقی و سنجیده صحبت کرد.
‌پنجشنبه 27 شهريور 1393 - 19:00
samuk66 - قطر - قطر
ایرانی‌ باش‌شیراز ایران : در سیاست خیلی چیز‌ها هست که تو نمیدونی‌.
جمعه 28 شهريور 1393 - 00:27
zooom - تهران - ایران
امریکا که امریکاسات جنگه جهانی اخر هم بشه ایران نشون نمیده امریکا پات. و کج نکن برادر ما ایرانیم و هر روز سلامت جالب اینجاست جنایات خودشونو بگیم بهشون بر میخوره الان میگم هیرو شیما بوجود اورنده داعش القاعده طالبان جنگ خلیج فارس و................ به شما ربطی نداره اون بحث نظامی امنیتی و دفاعی کشور هست به تو چه اخه ام : (ریکا)
جمعه 28 شهريور 1393 - 02:18
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.