اوباما: به 'داعش' همان درسی را می‌دهیم که به القاعده دادیم

باراک اوباما: نیروهای آمریکایی نقشی پشتیبان در عراق دارند و درگیر جنگ نخواهند شد


باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با تاکید بر حمایت نظامی از نیروهای درگیر با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش سابق) در عراق و سوریه گفت که نیروهای این گروه "همان درسی را خواهند گرفت که رهبران القاعده گرفتند."

او در جمع نظامیان پایگاه هوایی مک‌دیل در فلوریدا خطاب به نیروهای گروه دولت اسلامی گفت: "اگر آمریکا را تهدید کنید، مأمنی نخواهید داشت و در نهایت، گرفتارتان می‌کنیم."

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد که شبه‌نظامیان دولت اسلامی به تهدیدی برای مردم عراق و خاورمیانه تبدیل شده‌اند و اگر تحت کنترل درنیایند، می‌توانند به تهدیدی برای آمریکا تبدیل شوند.

با این حال، آقای اوباما تاکید کرد که نظامیان آمریکا در عراق "ماموریتی برای جنگ" ندارند. او اضافه کرد که به عنوان فرمانده نیروهای نظامی، دستوری برای "یک جنگ زمینی دیگر" نیروهایش در عراق صادر نکرده است و نخواهد کرد.

او گفت که نیروهای آمریکایی در عراق، مامور ارائه حمایت و تامین پشتیبانی مورد نیاز ارتش عراق و پیشمرگه‌های کرد شده‌اند و اضافه کرد که آمریکا "ظرفیت‌هایی بی‌نظیر" برای کمک به روند مقابله با گروه دولت اسلامی دارد، از جمله با حمله‌هایی هوایی، پشتیبانی لازم را برای پیشروی ارتش عراق و پیشمرگه های کرد فراهم کرده است.

او گفت که از میانه‌های ماه اوت (نزدیک به یک ماه اخیر) آمریکا به ۱۶۲ حمله هوایی به مواضع نیروهای گروه دولت اسلامی دست زده است.


حمایت ده‌ها کشور

باراک اوباما گفت که جنگ در عراق "تنها جنگ آمریکا" نخواهد بود و اضافه کرد: "این درس را گرفته‌ایم که وقتی جنگی را در جایی به تنهایی پیش می‌بریم و خود مردم (آن مناطق) مشارکتی ندارند، همین که آنجا را ترک کنیم، مشکلات دوباره شروع می‌شود، برای همین، باید این روش را عوض کنیم."

او از اعلام حمایت بیش از ۴۰ کشور برای کمک به روند مقابله با گروه دولت اسلامی خبر داد. از جمله گفت که نیروهای نظامی هوایی فرانسه و بریتانیا هم‌اکنون در کنار نیروهای آمریکا در عملیات هوایی در عراق مشارکت دارند.

به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، عربستان سعودی پذیرفته است که بخشی از تدارکات مورد نیاز نیروهای درگیر با گروه دولت اسلامی را تامین کند، آلمان برای آموزش نظامیان اعلام آمادگی کرده است و کشورهای عرب نیز پشتیبانی لازم را برای دولت جدید عراق فراهم می‌کنند.

او توقف تامین مالی فعالیت‌های گروه دولت اسلامی را از دیگر اهدافی خواند که برای مقابله با آن گروه در پیش گرفته می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت که بیش از ۳۰ کشور نیز در کمک به غیرنظامیان گرفتار در عراق "از سنی، شیعه، مسیحی ، یزیدی و اقلیت‌های دیگر" مشارکت داشته‌اند.

باراک اوباما به نظامیان آمریکایی گفت: "از کنگره خواسته‌ام تا اختیارات لازم را به شما بدهد که بتوانید به وظایف خود عمل کنید."

او با اشاره به درخواست‌ها برای کمک آمریکا به مقابله با روند شیوع بیماری ابولا در غرب آفریقا گفت: "هرجای دنیا اگر طوفان، بیماری یا زمین‌لرزه‌ای رخ دهد یا انجام عملیات نجات ضروری باشد یا (به هر دلیلی) جهان تهدید شده باشد و کمک بخواهد -حتی کشورهایی که از آمریکا شاکی هستند- به سراغ آمریکا می‌آیند."

او گفت: "قرن حاضر تحت رهبری آمریکا پیش می‌رود."

+74
رأی دهید
-6

Mamad_ina - نیو یورک - آمریکا
آمریکا به خاطر قرضهایی که از کشورهای مختلف دارد نمیخواهد خود را درگسر جنگ کند چون در اینصورت فرصتی میدهد برای رغیب هایش. در عوض میخواهد رغیبهایش را درگیر مسائل نظامی و منطقه ای کند، تا آنها مجبور شوند هزینه کنند. ضعف اقتصادی آمریکا دیگر اجازه نمیدهد حرف از دموکراسی و حقوق بشر بزند. امیدوارم آمریکا ابر قدرت دنیا بماند، چون اینها بیشتر از دیگر رغیب ها به انسانیت و اخلاق پایبندند. تصور دنیا که ابر قدرتش چین یا روسیه یا حتی انگلیس باشد وحشتناک است.
‌چهارشنبه 26 شهريور 1393 - 20:33
humans win - فرایبورگ - سویسس
Mamad_ina - نیو یورک - آمریکا عزیز قرصهات رو سر موقع بخور . تا جوک نگی . آمریکا به انسانیت اهمیت میده ؟ چرا این همه بی خانمان داره پس . هر جا هم که میره آتش جنگ راه میندازه . دیگه هر بجه ای میدونه 11 سپتامر و القاعده کار خود آمریکاست . داعش هم ساخته جدیدشونه . آمریکا مرکز فراماسونرهاست و الومناتیها . از اسم ایدیت معلومه سواد سیاسیت در حد کوچه بازاره ممد اینا . 2 تا کتاب بخون ممد ایناااا ضرر نداره ممد اینناااا.
‌چهارشنبه 26 شهريور 1393 - 22:04
میو میو - تهران - ایران
Mamad_ina - نیو یورک - آمریکا:بر اساس اسناد افشا شده سیا آمریکا تا 25 سال دیگر فرومی پاشد! دوران آمریکا ابرقدرتی دیگه تمام شد...آمریکا باید جای خود را به ایران و چین و روسیه بدهد....
‌چهارشنبه 26 شهريور 1393 - 22:33
mountainman - استکهلم - سوئد
Mamad_ina - نیو یورک - آمریکا. شما چقدر ساده ای. جنگ داریم تا جنگ. جنگی که عربستان رسما گفت که هزینه اش رو میده. یه جنگم داریم که فقط ترقه در کردنه هزینه نمیخواد که
‌چهارشنبه 26 شهريور 1393 - 22:48
دوستدار - استهکلم - سوئد
اوباما منتظریم !.
‌چهارشنبه 26 شهريور 1393 - 23:57
samuk66 - قطر - قطر
اوباما یه ترسو چی‌ جوری!!با تحریم!!!!
‌پنجشنبه 27 شهريور 1393 - 00:23
zooom - تهران - ایران
عجب عجب 13 سال بمباران میخواهید بکنید عجب ما ریگی را از در هوا گرفتیم کسی هم صدمه ندید الا ایران هم پشت صحنه هست همه هم میدونند 11 سپتامیر بهانه ای بود تا خاور میانه را کچل کنند و یک مشت ترسوی مفت خور در امان باشند این ایران است که صادق بودنش داره ثابت میشه وگرنه مخالف همه جا هست بگذریم داعش هم کاره خودتونه که بگید اسلام اینه به هر حال من فکر میکنم که همه میدونن که جه خبره من نمیدونم خاورمیانه جیه که اینا اینقدر دوستش دارن یک یه نفته یه اسراییل اسراییل هم که مثل لپه میمونه بگذریم دیگه اقای اوباما کسی گول رسانه های قوی شما را نمیخورد دیگه این همه داعش را حمایت کردین که بشار اسد نشود اخر هم شکست خوردید در عصل از ایران شکست خوردید حاج قاسم سلیمانی
‌پنجشنبه 27 شهريور 1393 - 02:01
Mamad_ina - نیو یورک - آمریکا
humans win - فرایبورگ - سویسس. دیده بودم یکی رو به خاطر ظاهرش قضاوت کنند ولی به خاطر اسم آیدیش نه. شمام کمتر ویدیوهای به اصطلاح دکتر رایفی پور ببین. من نمیگم آمریکا سمبل انسانیت است ولی در مقایسه با کسای دیگه ای که میتونن ابر قدرت باشند خیلی بهتره. شما کدوم رو ترجیح میدی؟ روسیه؟ چین؟ یا شاید امیدواری آقاتون پیداش بشه با شمشیر و اسبش ابر قدرت دنیا بشه؟ ممنون بابت نصیحتت منم موافقم که کتاب خوندن خوبه.
‌پنجشنبه 27 شهريور 1393 - 19:53
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.