موافقان و مخالفان استقلال اسکاتلند شانه به شانه پیش می‌روند

طبق نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، موافقان و مخالفان استقلال اسکاتلند در رقابتی تنگاتنگ هستند


آخرین کارزارهای تبلیغاتی موافقان و مخالفان استقلال اسکاتلند، یک روز مانده به برگزاری همه‌پرسی، در جریان است.

رأی‌گیری در اسکاتلند روز پنجشنبه، ۱۸ سپتامبر برگزار می‌شود و براساس نتایج تازه‌ترین همه‌پرسی‌ها، دو طرف موافق و مخالف، رقابتی تنگاتنگ و بسیار نزدیک به هم دارند.

الکس ساموند، وزیر اول اسکاتلند که رهبر موافقان استقلال آن کشور است، از واجدان شرایط رأی دادن خواسته تا با دادن رأی "آری" در همه‌پرسی، آینده‌شان را در دستان خود بگیرند.

الیستر دارلینگ، رهبر مخالفان استقلال اسکاتلند هم گفته است که رأی به ماندن اسکاتلند به عنوان بخشی از بریتانیا هیچ ربطی به میهن‌پرست بودن یا نبودن افراد ندارد.

نتایج سه نظرسنجی جدید که عصر روز سه‌شنبه، ۱۶ سپتامبر، منتشر شد، نشان می‌دهد که مخالفان استقلال اسکاتلند تنها چهار درصد بیشتر از موافقان هستند، هرچند براساس همین نظرسنجی‌ها، بین ۸ تا ۱۴ درصد رأی‌دهندگان هنوز تصمیمی درباره رأی خود نگرفته‌اند.

دیگر خبرهای مرتبط

  •     نرخ بیکاری در اسکاتلند در ماه‌های مه تا ژوئیه (سه ماه) به ۶ درصد کاهش یافته است. نرخ بیکاری در بریتانیا ۶.۲ درصد است.
  •     پلیس اسکاتلند احتمال بروز هرگونه ناآرامی پس از برگزاری و اعلام نتایج رفراندوم را رد کرده و چنین ادعاهایی را "مضحک" خوانده است.
  •     سر تام هانتر، تاجر سرشناس، به بی‌بی‌سی گفت که در صورت استقلال اسکاتلند، واحد پول آن کشور موضوع مهمی خواهد بود.
  •     بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، از مردم اسکاتلند خواسته است تا در این همه‌پرسی، رأی "نه" بدهند. او گفت: "اتحاد با حداکثر خودمختاری، این پیام مقتدرانه را به دنیا می‌دهد که می‌توان با هم و کنار هم زندگی و کار کرد و همزمان به اختلافات یکدیگر احترام گذاشت."
  •     حدود هزار و ۵۰۰ نفر از حامیان استقلال اسکاتلند با پرچم‌ها و نمادهای آبی‌رنگ، عصر روز سه‌شنبه، ۱۶ سپتامبر، در گلاسکو تجمع کردند.
  •     آلیستر دارلینگ به همراه گوردون براون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا روز چهارشنبه، ۱۷ سپتامبر، در کارزاری در گلاسکو حاضر می‌شوند.
  •     چهارده نفر از فرماندهان ارشد سابق نیروهای نظامی بریتانیا در نامه‌ای سرگشاده هشدار داده‌اند که رأی به استقلال اسکاتلند می‌تواند کل بریتانیا را در مقابل حمله آسیب‌پذیر کند.


کارزار موافقان استقلال اسکاتلند


الکس ساموند در آخرین روز کارزار تبلیغاتی در نامه‌ای خطاب به مردم اسکاتلند تصریح کرده است که آنها با رأی به استقلال، آینده را در دستان خود می‌گیرند. او از رأی‌دهندگان خواست تا یک قدم عقب‌تر بروند و فارغ از بحث‌های سیاسی و آمارها و داده‌هایی که در طول کارزارهای تبلیغاتی در دو سال اخیر ارائه شده‌اند، با تکیه بر آنچه در درون احساس می‌کنند، بر سر صندوق‌های رأی بروند.


مخالفت اسپانیا

در آستانه برگزاری همه‌پرسی در اسکاتلند، ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا گفته است که اگر این رأی‌گیری به استقلال اسکاتلند منجر شود، مقامات آن کشور باید دوباره برای پیوستن به اتحادیه اروپا درخواست کنند.

او که در ارتباط با درخواست استقلال‌طلبان منطقه کاتالونیای اسپانیا برای برگزاری همه‌پرسی، در پارلمان این کشور سخن می‌گفت، تصریح کرد که همه‌پرسی‌های استقلال برای اتحادیه اروپا "مخرب" است و اضافه کرد که چنین همه‌پرسی‌هایی به رکود اقتصادی و فقر منجر می‌شوند.

آقای راخوی در پارلمان حاضر شده بود تا درباره این که چرا حاضر نیست به مردم منطقه کاتالونیا اجازه دهد مشابه اسکاتلند، همه‌پرسی استقلال داشته باشند، توضیح دهد. هرچند با وجود مخالفت‌های دولت اسپانیا، سیاستمداران ارشد منطقه کاتالونیا در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری همه‌پرسی استقلال در روز نهم نوامبر (کمتر از دو ماه دیگر) هستند.

الکس ساموند در واکنش به مخالفت اسپانیا، احتمال این را که ممکن است اسکاتلند (در صورت استقلال) عضویت خود را در اتحادیه اروپا از دست بدهد، رد کرد. او به بی‌بی‌سی گفت: هر کسی که معتقد است اسکاتلند نباید عضو اتحادیه اروپا شود، درک نکرده است که اروپا "نتایج (حاصل از روندی) دموکراتیک را می‌پذیرد."

او همچنین تاکید کرد که اسکاتلند پس از استقلال، همچنان از پوند به عنوان واحد پول استفاده خواهد کرد.



گروهی از مخالفان استقلال اسکاتلند


آلیستر دارلینگ هم در مصاحبه‌ای با برنامه "تودی" گفت که به نظرش رأی مخالفان استقلال اسکاتلند بیشتر خواهد بود، ولی حتی اگر اینطور نباشد او "به بهترین حالت ممکن" به وظایفش در قبال (کشور) اسکاتلند عمل می‌کند.

او گفت: "من (جایی) نمی‌روم، اینجا کشور من است. می‌مانم."

با این حال، او اضافه کرد که "نتیجه رأی‌گیری هرچه باشد، برای حل اختلاف‌نظرها و فاصله‌هایی که در طول کارزارهای پیش از همه‌پرسی به وجود آمده است، باید اقداماتی جدی انجام شود."

او در کارزاری تبلیغاتی در روز چهارشنبه، ۱۷ سپتامبر، از افرادی که واجد شرایط رأی دادن هستند، ولی هنوز درباره رأی خود تصمیم نگرفته‌اند، خواست تا با جدایی اسکاتلند از بریتانیا مخالفت کنند.

+17
رأی دهید
-1

saeed scotland - لندن - بریتانیا
فردا خواهید دید تعدای از افرادی که رأی آری سر میدهند هم در صندوق رأی نه خواهند انداخت و فقط در رودرباسی. بعضی از دوستان که انگه وطن فروشی بهشان نزنند اینگونه وانمود میکنند اینها میدانند از دست دادن بریتیش پوند وبریتیش پاسپورت چقدر براشون گران تموم میشود
‌چهارشنبه 26 شهريور 1393 - 22:24
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.