آمریکا درخواست همکاری با ایران علیه داعش را تکذیب کرد

وزیر خارجه عراق در نشست پاریس

وزیر خارجه عراق از دعوت نشدن ایران به یک اجلاس بین المللی در پاریس درباره تهدید گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) انتقاد کرده است.

ابراهیم جعفری گفت که این تصمیم "قابل تاسف" است.

همزمان آمریکا ادعای روز دوشنبه رهبر ایران دایر بر اینکه واشنگتن برای مقابله با داعش از تهران درخواست گفتگو و همکاری کرده بود را تکذیب کرده و گفته است که با ایران یا سوریه همکاری نظامی نخواهد کرد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات گفت: "این که ما در حاشیه مذاکرات هسته‌ای، گفت‌وگوهایی با ایران درباره مقابله با داعش داشتیم، موضوع پنهانی نبوده است."

ایران و سوریه در مجموع طولانی ترین مرزها را با عراق دارند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته همکاری با ایران را به خاطر "دخالت ایران در سوریه و سایر کشورها" رد کرد هرچند گفته می شد که فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه خواستار شرکت ایران در اجلاس پاریس بود.

سوریه هم در نشست پاریس شرکت نداشت.

آقای جعفری وزیر خارجه عراق در سخنانی بعد از کنفرانس گفت که از غیبت ایران متاسف است.

او گفت:‌ "ما معتقدیم که همه کشورهای جهان نگران خطر تروریسم هستند. ایران همسایه ماست، به ما یاری رسانده و باید حاضر می بود، اما ما مسئول دعوت از کشورها نبودیم."

او همچنین گفت که انتظار ندارد نیروهای زمینی کشورهای خارجی درگیر عملیات نظامی علیه داعش در عراق یا سوریه شوند.


امیدواری بریتانیا

همزمان فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز دوشنبه گفت امیدوار است ایران از برنامه‌های ائتلاف بین‌المللی علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) حمایت کند.

آقای هموند در نشست پاریس برای بررسی راه‌های مقابله با داعش که امروز برگزار شد "عضویت تمام‌عیار" ایران در ائتلاف را دور از انتظار خواند، اما ابراز امیدواری کرد که ایران "حتی اگر عضو فعال ائتلاف هم نباشد" با برنامه‌های آن همکاری کند.

پیش از نشست پاریس فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق در مصاحبه‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که انتظار داشته ایران هم در این کنفرانس حضور داشته باشد.

آقای معصوم گفت: "به نظرم لازم بود که ایران در کنفرانس حضور می‌داشت. ما حدود هزار کیلومتر مرز مشترک داریم و از اولین روز حملات گروه دولت اسلامی به موصل، ایران به ما کمک‌های بشردوستانه و نظامی داده است."

موضوع همکاری ایران و آمریکا در عراق از حدود سه ماه پیش و هم‌زمان با تشدید حملات گسترده نیروهای دولت اسلامی بیش از گذشته مطرح شده و اظهارات متفاوت و بعضا متناقضی از طرف مقام‌های دو کشور درباره این موضوع مطرح شده است.


حملات تازه آمریکا




استراتژی تازه از جمله بر حمایت از عراق استوار است



ارتش آمریکا دوشنبه شب گفت که حملات هوایی تازه ای در حمایت از نیروهای عراقی که هدف حمله داعش قرار گرفته بودند انجام داده است.

ارتش آمریکا گفت که این حملات روزهای یکشنبه و دوشنبه در نزدیکی کوه سنجار و در جنوب غربی بغداد انجام شد.

اینها اولین حملات پس از اعلام استراتژی جدی آمریکا بود که هفته پیش اعلام شد.

در اجلاس پاریس در روز دوشنبه سی کشور قول دادند به ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش بپیوندند.

این کشورها قول داده اند "به هر وسیله ای که ممکن باشد" به مقابله با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) کمک کنند.

در بیانیه مشترک وزرای خارجه شرکت کننده در یک کنفرانس بزرگ در پاریس آمده است که این شامل "کمک مناسب نظامی" خواهد بود.

این گفتگوها با هدف توافق بر سر یک استراتژی مشخص برای مبارزه با داعش که بخش های وسیعی از عراق و سوریه را کنترل می کند برگزار شد.

این نشست پس از سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به کشورهای متعدد خاورمیانه برگزار شد.

آقای کری که در این اجلاس شرکت داشت در این سفر سعی کرد حمایت کشورهای منطقه را از طرحی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هفته پیش اعلام کرد جلب کند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای، تخمین می زند که داعش در عراق و سوریه از ۲۰ تا ۳۱ هزار جنگجو داشته باشد.

لوسی ویلیامسون خبرنگار بی بی سی در پاریس می گوید قتل دیوید هینس یک امدادگر بریتانیایی توسط گروه دولت اسلامی که در یک ویدئوی این گروه به تصویر کشیده شده به تلاش ها برای اعمال این طرح فوریت بیشتری داده است.


'تهدید بزرگتر'



نیروهای داعش در استان انبار عراق



فواد معصوم رئیس جمهور عراق که در کنار فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه میزبان نشست بود گفت که "جامعه جهانی باید به سرعت جهادی ها را تعقیب کند."

او گفت:‌ "اگر این مداخله و حمایت از عراق به تاخیر بیافتد باعث خواهد شد که دولت اسلامی خاک بیشتری را اشغال کند و تهدیدش حتی بزرگتر شود."

در بیانیه اجلاس آمده که شرکت کنندگان "تعهد کرده اند که در این نبرد از دولت عراق ... به هر وسیله ممکن از جمله کمک مناسب نظامی حمایت کنند."

در همین حال فرانسه گفت که پروازهای تجسسی بر فراز عراق را شروع کرده است. بریتانیا در ماه اوت فاش کرده بود که هواپیماهایش جمع آوری اطلاعات بر فراز عراق را شروع کرده اند.

به گفته مقام های آمریکایی چند کشور عربی پیشنهاد کرده اند در عملیات هوایی در عراق شرکت کنند.

با این حال ترکیه فقط اجازه عملیات انساندوستانه و لجستیکی از پایگاه هوایی ناتو در خاک خود برای این عملیات را خواهد داد.

آقای کری گفته است که او از قول کمک نظامی کشورهای عربی بسیار دلگرم شده است.

استراتژی آمریکا برای تضعیف این گروه بر حمایت نظامی از عراق استوار است اما همچنین شامل طرحی برای جلوگیری از پیوستن جنگجویان خارجی به این گروه، قطع جریان کمک مالی و تلاش برای مقابله با ایدئولوژی داعش می شود.

این کشور گفته است که چهره های مذهبی از جمله در عراق و مصر باید نظام عقیدتی داعش را زیر سوال ببرند.

کنفرانس پاریس با هدف تعریف نقش هر کشور در این عملیات برگزار شد.

تاکنون حدود ۴۰ کشور از جمله ده کشور عربی - مصر، عراق، اردن، لبنان، بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی - در این ائتلاف شرکت کرده اند.

استرالیا پایان هفته قبل اعلام کرد که ۶۰۰ سرباز و هشت جنگنده را برای شرکت در عملیات نظامی علیه داعش به امارات متحده عربی اعزام می کند.

با این حال آقای کری گفت که آمریکا در این مقطع در پی استقرار نیروی زمینی نیست.

هواپیماهای جنگی آمریکا از ماه اوت حدود ۱۶۰ حمله هوایی علیه مواضع داعش در عراق انجام داده اند.

نام این گروه قبلا دولت اسلامی عراق و شام بود که اکنون به دولت اسلامی تغییر کرده است.

+17
رأی دهید
-8

Azadikhah - تكسل - هلند
پس رهبر مستکبرین جهان خالی‌ بست چون همچین درخواستی نبوده!؟
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 14:25
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
همین رهبرِ شاه دزد و دروغ گو هست که اطرافیانی چون احمدی‌ نژاد، جنتی ، مصباح و انصارِ حزب الاه دارد، شرم آور است پیرمردی که پایش لبِ گور است از اسمِ ایران مایه می‌گذرد و مدعی ولی‌ امرِ مسلمانها, می‌داند با این وقاحت و بیشرمی از پشتِ تریبون ادعایِ کذب کند، آمریکا گردن شکسته و دیگرِ قدرتها چشمانِ نابینایشان را باز کرده خود را از خواب زدگی در آورده ببینند این مفلوک و نظامِ خبیثش وقتی‌ آشکارا این میکنند در خفا با ملتِ ایران چه معمله ایی میکنند، بیچاره مسلمان های منفور و مفلوکی که این کذابِ فریبکار ولی‌ آنهاست.
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 14:31
farokhzad - کنت - انگلستان
این آمریکا خودش داعش جمهوری اسلامی را ۳۵ سال پیش آورد حالا می‌خواد با اینها بجنگه آ‌‌ی شرم بر اون کارتر که باعث این همه خون ریزی شد در خاور میانه
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 17:09
dara20 - تهران - ايران
تو خودشو ناراحت نکن ناف این آخوندهای کثیف را با دروغ بریدند و مثل خود شماها کثیف و پلیدند
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 17:46
hajar - سلیمانیه - کردستان عراق
ایشان دروغ نمی گویند (رهبر ج ا ا ) بلکه امریکا است که دروغ می گوید درعملیات آزاد سازی امرلی وسلیمان بیگ امریکا درخواست حضور داشتند که ایران نپذیرفت ودر بمبارانشها نیروی های مردمی را بمباران کرد بجای داعش ولی خدای دنیا چقدر خراب شده که عربستان ، قطر ..... ضد داعش شده اند برپدر دروغ لعنت
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 21:55
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.