مذاکره کنندگان اتمی ایران، تهران را به مقصد نیویورک ترک کردند

محمدجواد ظریف سرپرستی گروه مذاکره کننده ایرانی را بر عهده دارد

گروه مذاکره کنندگان اتمی ایران به سرپرستی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، تهران را به مقصد نیویورک و برای حضور در مذاکرات جامع اتمی با گروه ۱+۵ ترک کردند.

عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، حمید بعیدی‌نژاد، محمد امیری، پژمان رحیمیان، داود محمدنیا و مرضیه افخم از اعضای هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران هستند. علاوه بر این یک حقوقدان ایرانی هم گروه مذاکره کننده را همراهی می کند.

قرار است دور هفتم مذاکرات ایران و ۱+۵ از روز ۲۷ شهریور در سطح معاونان وزیران خارجه و به سرپرستی آقای ظریف و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود.

بر اساس گزارش ها، گفت و گوها فردا (چهارشنبه) در جریان ناهار کاری میان خانم اشتون و آقای ظریف با هدف تبادل نظر و تعیین دستور کار آغاز می شود اما مذاکرات رسمی از روز پنجشنبه برگزار خواهد شد.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه (به عنوان اعضای دایم شورای امنیت) همراه آلمان گروه ۱+۵ را تشکیل می دهند.

این برای دومین بار طی یک سال گذشته است که نیویورک میزبان مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ است. سال گذشته در اولین هفته های آغاز به کار دولت حسن روحانی، ایران و اعضای گروه ۱+۵ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کردند و حدود سه ماه پس از آن در ژنو به یک توافق موقت دست یافتند.

ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران می گوید که احتمال مذاکرات میان وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد.

گزارش ها از تهران حاکی است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک است، احتمالا با برخی از سران کشورهای گروه ۱+۵ دیدار خواهد کرد.

بر اساس توافق ایران و گروه ۱+۵، هنگام تمدید توافق ژنو، دو طرف تا تاریخ سوم آذر (۲۴ نوامبر) برای رسیدن به یک توافق جامع با هدف حل و فصل نهایی پرونده اتمی ایران فرصت دارند.

عباس عراقچی معاون وزارت خارجه و از مذاکره کنندگان ارشد اتمی ایران گفته بعید است مذاکرات در نیویورک به سرانجام برسد. او پیشتر گفته در صورتی که توافق تا سوم آذر صورت نگیرد بعد از این تاریخ احتمال رسیدن به آن دشوار خواهد شد.

ظرفیت غنی‌سازی،‌ تعداد سانتریفوژها، دامنه تحقیق و توسعه اتمی، نحوه ادامه کار سایت غنی سازی فردو، دوره زمانی اجرای توافق، فعالیت رآکتور اراک و نیز چگونگی لغو تحریم‌ها از موارد اصلی اختلاف نظر بین دو طرف است.

+11
رأی دهید
-10

Afshin London - لندن - انگلستان
یک هواپیما پر از دلقک های خامنه ای بسوی نیویورک با پول مردم ایران: جهت توضیحات برای حرام کردن سرمایه مردم ایران
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 13:10
داریوش پرویزی - شیراز - ایران
این ملیجکان نورسته و نوکیسه که احیانا اخیرا مثل بلبل انگلیسی حرف میزنند دنیا را مسخره خود کرده اند.عراقچی و روانچی و ظریفه زمخت.الا ن چند سال است.
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 13:31
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.