بریتانیا: امیدواریم ایران با برنامه‌های ائتلاف علیه داعش همکاری کند

وزیر خارجه بریتانیا "عضویت تمام‌عیار" ایران در ائتلاف علیه داعش را دور از انتظار خواند


فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفت امیدوار است ایران از برنامه‌های ائتلاف بین‌المللی علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) حمایت کند.

آقای هموند در نشست پاریس برای بررسی راه‌های مقابله با داعش که امروز برگزار شد "عضویت تمام‌عیار" ایران در ائتلاف را دور از انتظار خواند، اما ابراز امیدواری کرد که ایران "حتی اگر عضو فعال ائتلاف هم نباشد" با برنامه‌های آن همکاری کند.

ایران به نشست پاریس که وزرای خارجه ده‌ها کشور در آن حضور دارند، دعوت نشده و آمریکا که رهبری تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه داعش را بر عهده دارد گفته ایران عضوی از این ائتلاف نخواهد بود.

با وجود این آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران امروز دوشنبه، ۲۴ شهریور آمریکا را به دروغ‌گویی متهم کرد و گفت که پیشتر درخواست آمریکا از ایران برای مذاکره درباره داعش را رد کرده است.

به گفته آقای خامنه‌ای آمریکا بارها از طرف وزیر خارجه، معاونش و سفیر آمریکا در عراق این درخواست را مطرح کرده که هر بار رد شده است.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات گفت: "این که ما در حاشیه مذاکرات هسته‌ای، گفت‌وگوهایی با ایران درباره مقابله با داعش داشتیم، موضوع پنهانی نبوده است."

هر چند خانم ساکی تاکید کرد که آمریکا با ایران "همکاری نظامی ندارد و نخواهد داشت."

پیش از نشست پاریس فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق در مصاحبه‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که انتظار داشته ایران هم در این کنفرانس حضور داشته باشد.

آقای معصوم گفت: "به نظرم لازم بود که ایران در کنفرانس حضور می‌داشت. ما حدود هزار کیلومتر مرز مشترک داریم و از اولین روز حملات گروه دولت اسلامی به موصل، ایران به ما کمک‌های بشردوستانه و نظامی داده است."

موضوع همکاری ایران و آمریکا در عراق از حدود سه ماه پیش و هم‌زمان با تشدید حملات گسترده نیروهای دولت اسلامی بیش از گذشته مطرح شده و اظهارات متفاوت و بعضا متناقضی از طرف مقام‌های دو کشور درباره این موضوع مطرح شده است.

+4
رأی دهید
-23

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.