آمریکا همکاری نظامی با ایران علیه «داعش» را منتفی دانست

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

ایالات متحده احتمال هر گونه همکاری نظامی با ایران در قالب ائتلاف علیه گروه «حکومت اسلامی» (داعش) را منتفی اعلام کرد.

رویترز گزارش داد که جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، دوشنبه ۲۴ شهریور، اگرچه یک بار دیگر تاکید کرد که دیپلمات‌های دو کشور در حاشیه گفت‌وگوهای اتمی خود درباره بحران عراق نیز بحث کرده‌اند، اما گفت که درباره مذاکرات دیپلماتیک چیزی را افشا نخواهد کرد.

او در عین حال انجام گفت‌وگوهای جداگانه با ایران درخصوص عراق را منتفی ندانست و افزود که داعشی‌ها «تهدیدی جدی» برای ایران و منطقه هستند.

خانم ساکی با اشاره به گفت‌وگوها با ایران در زمینه  گروه «داعش» گفت: «من قصد ندارم به جزئیات هر یک از گفت‌وگوهای سیاسی بپردازم اما بگویم که در حال همکاری نظامی نیستیم و نخواهیم بود.»

وی با این حال افزود: «قرار است اواخر این هفته در نیویورک گفت‌وگوی هسته‌ای را ادامه بدهیم. شاید فرصت دیگری باشد تا در آینده در حواشی جلسات در مورد عراق هم بحث کنیم.»

بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ساعاتی پس از سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد مسائل عراق منتشر شد.

آقای خامنه‌ای که پس از مرخص شدن از بیمارستان سخن می‌گفت، اظهار کرد که آمریکا از ایران درخواست گفت‌وگو و همکاری نظامی در عراق را کرده بود اما او با این خواسته مخالفت کرد.

او همچنین با «پوچ، توخالی و جهت‌دار» توصیف کردن سخنان مقام‌های آمریکایی درباره تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی، گفت: «حرکتی که در عراق انجام شد و کمر داعش را شکست، کار آمریکایی‌ها نبود، بلکه کار مردم، ارتش و نیروهای مردمی عراق بود.»

این سخنان رهبر جمهوری اسلامی و واکنش وزارت امور خارجه آمریکا به آن، در روزی منتشر شد که رهبران و مقام‌های ارشد آمریکا، فرانسه، عراق و ده‌ها کشور دیگر جهان، برای بررسی نحوه تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه گروه حکومت اسلامی در پاریس گرد هم آمده‌اند.

از ایران و سوریه، دیگر همسایه عراق، برای شرکت در این نشست دعوت نشده‌است.

+31
رأی دهید
-8

biparva-jan - تهران - ایران
حالا که هرچی اینها اصرار کردند مقامات ایران انکار کردند معلومه که منتفیه. چه معنی داره ایران بخواد با کشوری هم کاری کنه که سالها است از تروریست ها حمایت میکنه و بهشون سلاح میده.
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 19:02
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
این آتشیست که خودِ آمریکا در منطقه به پاا کرده است ! خودشان هم باید جزیه ش را بپردازند ! ما تو اون جنگِ ۸ ساله خودمون با سببِ همین آمریکا و نوچه آ‌ش صدام رفتیم شهید شدیم ، حالا خودشان بروند شهید شوند ! اتفاقا اونجا هم مثل اینجا نوچه‌های آمریکا پاچه ش را گرفتند ! اون از صدام ، اون از طالبان اینم از داعش ! نوشِ جانتان !
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 21:38
zooom - تهران - ایران
شما ها چه بخواهید چه نخواهید ایران نیرو فرستاده است اینها همه پشت پرده است ماجرا چیز دیگریست بدون ایران دوباره 13 سال بمب باران میکنید با این همه قدرت بنلادن را 13 سال طول کشید که اونم اگه واقعی باشه بدون ایران نمیشود الان موقعیت خاص هست و داعش هم روز به روز قدرت میگیرد اصله خانم جن. ساکی چرا داعش را بوجود اوردین که الان شبها کابوس ببینید فقط اسلام هراسی و اینکه استفاده از خاور میانه این نمایشتون هم تمام میشود این ایران است که روز به روز قویتر میشود
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 22:11
شوخی کردم - دالاهو - کردستان
بیچاره ما مردم عادی و ظاهربین.
‌سه شنبه 25 شهريور 1393 - 11:47
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.