عراقچی: مذاکرات در نیویورک با نهار ظریف و اشتون آغاز می‌شود

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران

عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران، از آغاز مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با ۱+۵ از ظهر چهارشنبه ۲۶ شهریور در نیویورک آمریکا خبر داده است.

آقای عراقچی که خود از مذاکره‌کنندگان ارشد اتمی ایران است، دوشنبه ۲۴ شهریور، به باشگاه خبرنگاران گفته است که این مذاکرات با نهار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و کاترین اشتون، سرپرست گروه ۱+۵ در روز چهارشنبه آغاز می‌شود.

معاون وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده که «در برخی از موضوعات اختلافات جدی است» اما ابراز امیدواری کرده تا «با توجه به مشورت‌های انجام شده در یک ماه گذشته در قالب گفت‌وگوهای دوجانبه با اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها، روسیه و چین، مجموعه اینها در جلسات چهارشنبه و پنجشنبه منجر به پیشرفت در مذاکرات شود.»

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی در عین حال گفته است «تا وقتی که پیشرفت مناسبی در مذاکرات صورت نگیرد، نیازی به حضور وزرا نخواهد بود» و احتمال دستیابی طرفین به توافقی نهایی درباره پرونده هسته‌ای ایران در نیویورک را «ضعیف» ارزیابی کرده است.

عباس عراقچی پیش از این نیز با تاکید بر «اختلافات جدی» میان جمهوری اسلامی و ۱+۵، احتمال دستیابی به توافق نهایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را بعید دانسته بود.

آقای عراقچی به خبرگزاری فارس هم گفته است که «حفظ حقوق مردم ایران و حفظ دستاوردهای دانشمندان هسته‌ای خط قرمز ماست و به هیچ وجه مصالحه‌پذیر نخواهد بود».

معاون وزارت امور خارجه ایران در عین حال ابراز امیدواری کرده تا «با راه‌حل‌هایی که احتمالا بتوان به آن رسید به نحوی بتوان به یک تفاهم جامع رسید که هم برنامه هسته‌ای و خواسته‌های ما حفظ شود هم نگرانی‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد برطرف شود و اطمینان از ماهیت صد در صد صلح‌آمیز برنامه ایران حاصل شود.»

بر اساس توافق ژنو و تمدید آن، ایران، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه و آلمان، تا سوم آذر سال جاری به خود فرصت داده‌اند تا به توافقی نهایی درباره پایان دادن به پرونده هسته‌ای ۱۰ ساله ایران دست یابند.

از سوی دیگر، یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دوشنبه ۲۴ شهریور، گزارشی از نحوه همکاری‌های ایران با بازرسان آژانس را به شورای حکام این نهاد ارائه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وضعیت مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی نیز در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی تنها در سه مورد از پنج مورد ابهام باقی‌مانده درباره برنامه اتمی‌اش با آژانس همکاری لازم را انجام داده‌ است.

بر اساس این گزارش، دو مورد باقی‌مانده به آزمایش‌های احتمالی با چاشنی‌های انفجاری و مطالعات ایران در مورد محاسبه شدت انفجارهای هسته‌ای، مربوط است.

ایران می‌گوید «همکاری با آژانس به بن‌بست نرسیده» و تهران آماده است که اقداماتش برای رفع نگرانی‌ها را «تکمیل» کند.

+4
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.