سوریان رکورد عبدالله موحد را شکست، ایران قهرمان کشتی فرنگی جهان شد

تیم کشتی فرنگی ایران با کسب مدال طلای حمید سوریان، نشان نقره امید نوروزی و دو مدال برنز افشین بیابانگرد و قاسم رضایی برای اولین بار در تاریخ کشتی فرنگی، عنوان قهرمانی جهان را نصیب خود کرد.

حمید سوریان با کسب مدال طلای وزن ۵۹ کیلوگرم رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان، رکورد شش مدال طلای جهان و المپیک عبدالله موحد را شکست. آقای موحد ششمین مدال طلای جهانی خود را سال ۱۹۷۰ در کانادا به گردن آویخته بود.

سوریان برای نخستین بار در مسابقات جهانی ۲۰۰۵ بوداپست به قهرمانی رسید. او این نشان را در گوانگجو ۲۰۰۶، باکو ۲۰۰۷، هرنینگ دانمارک ۲۰۰۹، مسکو ۲۰۱۰ و المپیک لندن نیز تکرار کرد. پر افتخارترین فرنگی کار وزن اولی در تاریخ کشتی، در تاشکند ازبکستان توانست هفتمین نشان زرین را هم به سینه بزند.

در وزن ۵۹ کیلوگرم مسابقات جهانی ۲۰۱۴، حمید سوریان در دور نخست با نتیجه ۸ بر صفر از سد آلکس آنچتی از رومانی گذشت. دور بعد مقابل فهمی از مصر به برتری دست یافت. در دور سوم موفق شد نماینده کوبا که نفر اول پان آمریکن است را با نتیجه ۵ بر صفر از پیش رو برداشت تا راهی مرحله یک چهارم نهایی شود.

در این مرحله طالح ممدوف از آذربایجان را با نتیجه ۳ بر صفر مغلوب کرد و به دیدار نیمه نهایی رسید. المرات تسمرادوف از ازبکستان که با حمایت پرشور تماشاگران این کشور مواجه بود را با نتیجه ۲ بر یک پشت سر گذاشت تا راهی دیدار فینال شود.

مینگیان سیمینوف از روسیه حریف فینالیست سوریان بود. مسابقه در وضعیتی برابر دنبال میشد اما اخطار همراه با امتیاز را داوران به سود نماینده روسیه منظور کردند. اما سوریان امتیازات خود را در وضعیت فنی کسب کرد. امتیاز اول را با اجرای بارانداز و امتیاز دوم هم با هجوم منجر به خروج سیمینوف از تشک.

در وزن ۷۱ کیلوگرم نیز افشین بیابانگرد پس از استراحت در دور اول، مقابل ها یونگ کیم از کره جنوبی با نتیجه ۲ بر صفر به برتری دست یافت. در دیدار بعدی مقابل چنگیز لابازانوف از روسیه با نتیجه ۴ بر صفر شکست خورد اما با توجه به حضور این کشتی گیر در دیدار فینال، بیابانگرد به گروه بازنده ها رفت.

فرنگی کار اردبیلی برای کسب مدال برنز جهان، ابتدا بالینت کورپاسی از مجارستان را در یک کشتی مهیج با نتیجه ۴ بر ۳ شکست داد. در دیدار رده بندی نیز با نتیجه ۵ بر ۳ الکساندر ژیانویچ از بلاروس را پشت سر گذاشت تا روی سکوی سوم بایستد.

در ۹۸ کیلوگرم قاسم رضایی در دور نخست با نتیجه ۳ بر یک کارل اسچون از سوئد را شکست داد. در دور بعد مقابل موسی اولویف از روسیه به برتری رسید. رضایی که قهرمان المپیک لندن است، در مرحله یک چهارم نهایی در برابر مارتین نیلسن از نروژ پیروز شد.

رضایی در مرحله نیمه نهایی مقابل آرتور الکسانیان نفر سوم المپیک لندن، نایب قهرمان جهان و قهرمان اروپا از ارمنستان با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خورد تا راهی دیدار رده بندی شود. این فرنگی کار مازندرانی برای کسب مدال برنز، با نتیجه ۴ بر یک الکساندر هاربوویک از بلاروس را شکست داد.

ایران در حالی به قهرمانی رسید که در روز نخست مسابقات از دستیابی به مدال بازماند اما درخشش در روز دوم با امید نوروزی و موفقیت سه فرنگی کار باقی مانده در روز پایانی، سکوی شماره یک جهان را نصیب ایران کرد.

حمید سوریان ستاره ایران در این مسابقات، سال ۲۰۰۱ دوبنده تیم ملی نوجوانان در ۴۶ کیلوگرم را پوشید و در مسابقات نوجوانان آسیا به روی تشک رفت. او حالا سیزدهمین سال عضویتش در تیم های ملی را سپری می کند.

ریزهکاری های فنی مبتکرانه سوریان در دنیای کشتی زبانزد است. به نحوی که با تغییر مقررات نیز به سرعت خود را با قوانین جدید تطبیق داده و سکوی شماره یک دنیا را نصیب خود میکند.

حمید سوریان ۲۹ ساله است و متولد ری. آنها شش برادر هستند و حمید تنها قهرمان این خانواده نیست. محسن سوریان قهرمان امیدهای جهان در سال ۱۹۹۵ است.

مرتضی و مصطفی هم کشتی گیران قابلی بودند. پدرش نیز در دوران جوانی کشتی گیر بود.

حاج عبدالله زارع پدر کشتی در شهرستان ری، مربی اول حمید است که پیش از این از سوی فدراسیون جهانی به عنوان سازنده ترین مربی سال جهان انتخاب شده بود.

جالب اینکه عبدالله موحد اولین طلای خود را در ۲۵ سالگی کسب کرد اما سوریان پنجمین طلا را در ۲۵ سالگی به گردن آویخته بود. او نخستین بار به عنوان قهرمان جوانان جهان برای مسابقات جهانی بوداپست، جای حسن رنگرز را گرفت و در همان رقابتها نیز اول شد.

+179
رأی دهید
-9

MIRZADEH I ESHGHI - دوسلدورف - آلمان
زنده باشی‌ دلاور .تو و موحد افتخار ایران و ایرانی هستید.
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 20:16
esfahani90 - اصفهان - ایران
با سلام. آفرین به کشتی‌گیر آیا غیور و قهرمان همچنین به وللیبالیست‌های دلاور و پر افتخار ایران.‌ای کاش قطره از پول‌ها و میلیارد‌ها که به فوتبال و فوتبالیست‌ها میدادند خرج و به این دلاوران بزرگ کشتی‌ و والیبال میدادند. با هزاران مشکل و دردسر و نداری ولی‌ هر طور شده به استقبال وللیبلیست‌ها عزیزمان در تهران میرم و سعی‌ دست یکا یک آن را ببوسم شاد باشید و تو را به خدا به آن طرفدار آیا دو آتشه فوتبال این قدر به هم فوش و حرفهایئ رکیک نزنید باور کنید ارزش نداره. زنده با د ایران و ایرانی‌.
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 20:25
hosein azad - کارلستاد - سوئد
بدو بدو اینو هم تقدیم حسن کلید ساز کن مردک ساندیس خور یادمون نرفته مدال قبلیتو به کی‌ هدیه کردی ۷۰ تا مدال هم بگیری ارزش ۱ مدال موحد رو نداره اون بامرام و جوانمرد کجا تو دستمالچی کجا.
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 20:47
Asghar Torobche - تورنتو - کانادا
آخه به تو چه حسین آزاد - کارلستاد - سوئد دوست داشته تقدیم کنه تو برو مدال برنده بشو تقدیم نکن دمت گرم بچه محل
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 22:48
sos_11 - تهران - ایران
قهرمان باید تو چشم مردم کشورش ، و اونایی که باهاش زندگی میکنن، از پیروزیش میخندن و مغرور میشن و با شکستش ناراحت، باید باسه مردمش مهم باشه که حمید سوریان عزیز هست. حالا بدخواهاش میخوان کم نقش نشون بدن و بگن ساندیس خور و مزدوره دیگه پای خودشون. ما اگه نقد میکنیم یکم منصف باشیم و این قدر با حب و بغض با مسایل اونم ورزشی برخورد نکنیم. آقای hosein azad من اگه بچه محل آقای سوریان نبودم و از نزدیک نمی شناختمش شاید نظرم به شما نزدیک بود، اما بدون دیگه تخت گاز رفتی برادر. این حرفتو جای دیگه به آدمایی بزن که داشته و نداشتشون رو از چاپلوسی دارن. جریان مدال قبلیش هم زور و اجبار بود. حمید سوریان فقط به خاطر مردمش مبارزه میکنه و کشتی میگیره.
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 23:56
zooom - تهران - ایران
- ﮐﺎﺭﻟﺴﺘﺎﺩ - ﺳﻮﺋﺪ. دستمالچی بهتر از فرار کردن و وطن فروشی هست اگه ارزه داشتی میموندی کشدرتو ایاد میکردی نه اینکه از اونور گود بگی گوده چی کار کردی که مردم بهت افتخار کنن چی کار کردی ایا دست یک پیرزن فقیر را گرفتی خوب باشیم میگید بدید بد باشیم میگید خوبه خودتون هم معلوم نیشت چی میخواین به جای اینکه اینقدر غرور داشته باشی دلت برای مملکتت بسوزه که شماها این بلا را سرش اوردین و بعد فراااااار کردین
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 00:28
mirzadeh i eshghi - دوسلدورف - آلمان
حسین آزاد !تو و زاد و رودت چه افتخاری برای ایران کسب کردین.سوریان افتخاراتش رو به هر کی‌ بخواد تقدیم میکنه.کسی‌ که برای زندگی‌ در قصبه ای‌ ۶۰ هزار نفری -ناکجا آباد- سر راه اتوبان اسلو-‌اوربرو کشورش رو میفروشه حق نداره دربارهٔ قهرمان ملی‌ چاک دهانش رو باز کنه.
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 02:02
اردشیر مقامی - وادوز - لیشتن اشتاین
sos_11 - تهران - ایران-این چرت و پرت ها چیه میگی ؟ سوریان فقط برای مردمش مبارزه می کنه و کشتی می گیره ...شرو ور های آخوندی که فقط قصد بر انگیختن عرق ملی و تحریک امت شهید پرور نسبت به کشور دارند . آخوندا حتی از قهرمانی ورزشکاران به سود خودشان استفاده می کنند . هر ورزشکاری اول برای خودش و کسب افتخار برای خودش تلاش و کوشش می کنه در همه رشته ها !
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 03:58
اردشیر مقامی - وادوز - لیشتن اشتاین
zooom - تهران - ایران-تو اصلآ می دونی وطن فروش یعنی چی ؟ این پیشکش تو فقط کلمه وطن رو معنی کن . اگر تونستی که هیچی , اگر نتونستی بشین سر جات زیاد هم ...
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 04:03
کامیاب قزوینی - ملبورن - استرالیا
آفرین به همه این قهرمانان. :کشتی. والیبال. بوکسو.... و همه اونهایی که زحمت میکشن و باعث افتخار ما ایرانیهادر همه زمینه ها میشن . علمی-ورزشی-هنری و غیره. دستتون درد نکنه و خسته نباشید.ما باید درک کنیم که بچه های والیبالمون توی 5 گیم بیشتر از 2 تا مسابقه فوتبال زحمت میکشن تا باعث سربلندی ماها شوند .بوسه بر دستان همه قهرمانان.
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 07:11
yashainiran - ایران - ایران
آفرین بر فامیل و دوست عزیزم
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 10:47
zooom - تهران - ایران
اره برادر معنی وطن برای من اینه که با خوبو بدش بسازم نه فرار کنم صدامو تو ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﻣﻘﺎﻣﯽ - ﻭﺍﺩﻭﺯ - ﻟﯿﺸﺘﻦ ﺍﺷﺘﺎﯾﻦ بوق کنم
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 12:50
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
مرسی‌ پهلوانِ قهرمان، خداوند برا ایران و خانواده ات حفظت کند، همیشه سربلند , موفق, سلامت و شادمان باشی‌.
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 14:26
sos_11 - تهران - ایران
zooom - تهران - ایران ممنون دوست عزیز
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 15:09
sos_11 - تهران - ایران
اردشیر مقامی - وادوز - لیشتن اشتاین برای تو آدم کینه ای و بی فکر دنیا دو رنگه، یا سیاه یا سفید. متعصب ...
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 15:11
shahab46 - هانوفر - المان
yashainiran - ایران - ایران دوست عزیز فامیل بودن و یا دوست بودن با یک قهرمان افتخاری نداره چقدر در این افتخار سهم داری شرطه - من انم که رستم بود پهلوان
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 15:45
zooom - تهران - ایران
sos_11 - ﺗﻬﺮﺍﻥ - ﺍﯾﺮﺍﻥ . خواهش میکنم دوست عزیز
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 16:50
highlight - کرج - ایران
zooom - تهران - ایران. مطمئنی تو تهران زندگی میکنی احیانا بچه دبیرستانی نیستی یا جوجه بسیجی هایی که شستشو مغزی شدن اگه ارزه داشتی میموندی کشدرتو ایاد میکردی پس الان تو داری کشورو آباد میکنی با همین تفکراتت هم آباد میکنی تورو خدا دست از این آباد کردنت بردار تا کامل فنا نشده اونوقت تخصصتون چیه با چی داری آباد میکنی کشور رو . در ضمناره برادر معنی وطن برای من اینه که با خوبو بدش بسازم نه فرار کنم و.. نیست الن برات دعوت نامه ویرژه اومده التماست میکنن بری تو هم داری رد میکنی اگه مردی اول برو درخواست بده موافقت شد انصراف بده بعد حرف مفت بزن گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف !!!!. اگه یه روز کسی تونست از ایران بره اما برای این شعارهای زپرتی موند بدونه که مصداق کامل اون جکه است که یه روز غضنفر رو مبینن داشته خونه اش رو خراب میکرده میگن چیکار میکنی میگه دارم با مردم بم همدردی میکنم
جمعه 28 شهريور 1393 - 14:25
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.