وزارت خارجه ایران: در نشست نمایشی پاریس شرکت نمی‌کنیم

حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران با «نمایشی و گزینشی» توصیف کردن نشست بین‌المللی پاریس درخصوص مقابله با گروه «حکومت اسلامی»، گفته است که جمهوری اسلامی در این نشست شرکت نخواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان، شنبه ۲۲ شهریور، در مصاحبه با واحد مرکزی خبر، جمهوری اسلامی ایران را «نخستین کشوری که در مبارزه با تروریسم به کمک عراق شتافت» دانسته و افزوده که برای ایران «مبارزه واقعی و غیرگزینشی با تروریسم در منطقه و جهان مورد توجه است.»

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۲۱ شهریور خبر داده‌بود که حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در عراق، گفته است ایران از شرکت در نشست پارس «خوشنود» خواهد بود.

بنا بر این گزارش، آقای دانایی‌فر گفته‌است از آنجا که ایران «علاقه زیادی» به ثبات عراق دارد از شرکت در این نشست «خوشنود» خواهد شد.

وی افزوده‌است که ایران آماده ارائه هرگونه حمایت به همسایگان خود است و «امیدوار است که نشست [پاریس] نتایج موفقیت‌آمیزی دربر داشته باشد.»

رهبران و مقام‌های ارشد بسیاری از کشورهای جهان، دوشنبه ۲۴ شهریور، در پاریس گردهم می‌آیند تا درباره نحوه مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه، تصمیم‌گیری کنند.

خبرگزاری فرانسه، گزارش داده که مخالفت‌هایی که در ایران در مورد شرکت در نشست پاریس شده، در حالی است که اساسا از تهران دعوتی برای حضور در این اجلاس صورت نگرفته‌است.

پیش از این، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، به عنوان میزبان اجلاس ابراز تمایل کرده بود تا ایران در این نشست حاضر شود اما جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با این مسئله مخالفت کرده بود.

از سوی دیگر، علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، گفته است که «بدون همکاری ایران مقابله با داعش و تروریست‌های منطقه موفقیت‌آمیز نخواهد بود.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای ولایتی، این سخنان را عصر شنبه ۲۲ شهریور در دیدار با معاون وزیر امور خارجه مکزیک و خطاب به برخی کشورها بیان کرده است.

علی‌اکبر ولایتی که ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز برعهده دارد، گفته‌است: «آنهایی که در ایجاد داعش و قدرت‌گیری آن نقش داشتند و به این گروه تروریستی اجازه گسترش فعالیت به ویژه در سوریه و عراق را دادند امروز اقدام به مبارزه با همین گروه تروریستی کرده‌اند.»

تاکید مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل بر نیاز به مشارکت ایران برای مقابله با گروه حکومت اسلامی در حالی است که پیش از این، معاون ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، ایران را «در مقابل» و آمریکا را «ایجادکننده» گروه خلافت اسلامی توصیف کرده و بر این اساس گفته بود که همکاری دو کشور علیه این گروه «به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست».

مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه نیز یکشنبه ۲۳ شهریور به خبرگزاری مهر گفته است که ایران «جدیت در مبارزه با تروریست‌ها را در آمریکایی‌ها ندیده» است.

او با اشاره به گروه «حکومت اسلامی» افزوده است: «زمانی که همین گروه تروریستی در سوریه فعالیت می‌کرد، غربی‌ها سکوت کردند و حتی در برخی از موارد در سوریه از سوی برخی از کشورها به گروه‌های تروریستی کمک می‌شد.»

در تحولی دیگر، بحرین هم گزارش‌های منتشر شده درباره استقبال این کشور از حضور ایران در کنفرانس پاریس را رد کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکشنبه ۲۳ شهریور، گزارش داده که وزارت امور خارجه بحرین در بیانیه‌ای مطبوعاتی اظهارات منتسب به شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه این کشور در خصوص استقبال پادشاهی بحرین از حضور تهران در کنفرانس بین‌المللی پاریس را رد و اعلام کرده که این اخبار نادرست است و همه آن‌چه که به نقل از وزیر در این باره منتشر شده کاملا تکذیب می‌شود.

+59
رأی دهید
-22

دریای پارس - ایران - ایران
نه داداش ! آدم حسابتون نکردن.....
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 13:53
azadi-iran - وین - اطریش
آخر تروریست که نمی تواند خود برای از بین بردن خود به مذاکره بنشیند! . لعنت به شما آدم کشان قرن 21 اسلامی
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 13:23
samuk66 - قطر - قطر
بی‌ چاره مردمِ ایران که چوب سیاست نداشتنِ شما رو میخورن!
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 14:27
irani iran - آمریکا - آمریکا
کسی‌ هم از شما دعوت نکرد که شرکت کنید. گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده،،،،،،،،هههههه
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 14:39
dara20 - تهران - ايران
شما همان بهتر که در خیمه شب بازی طویله رهبری که فعلا در بیمارستان برگزار میشه شرکت کنید.
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 15:11
winnie1987 - بيرمنگهام - يوكي
جمهوری اسلامی حرف مفت خوب بلد هست بزنه.
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 15:47
علی چپ دس - رشت - ایران
نه تورو خدا بیا شرکت کن
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 15:52
biparva-jan - تهران - ایران
این نشست نشست حامیان 3 ساله تروریست ها است.
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 16:58
میو میو - تهران - ایران
خیلی خوبه...دمت گرم....
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 17:57
irane aziz - وین - اتریش
ابو داعشی‌ها راتون نمیدان یا شرکت نمی‌کنین؟
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 20:02
مسافر غربت - کالمار - سوئد
نه مشتى شما خوده مشکلین بیا و شرکت کن...پررو
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 20:16
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
بگو راهمون ندادن هههههه
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 23:43
harrp - وین - اتریش
آخه کی‌ کّلِ جمهوری اسلامی رو به یک وره اون قضیه حساب میکنه ؟ اصلا بود و نبوده شما چه اهمیت واسه دنیا داره ؟ از توهم بالا ابرهأی مریخ بیاین پائین، همه پولتون رو جلو چشتون بلوکه کردن- درِ دنیا رو به روی کثیفتون بستن و هیچ مدفوع انسانی‌ و حیوانی ! نتونستین بخورین -حالا واسه چیزی که از خودتون گرفتن مثل بچها برین سر میز ۵+۱ گریه زاری - اینه جمهوری اسلامی یه مترسک تو خالی‌ که نه از داخل نه از خارج هیچ احدی حتا روش توف نمیکنه
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 00:22
MehranIrani - تهران - ایران
اگه منم جایی دعوت نشم همینو میگم :))
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 06:32
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.