نگرانی از برخود هم‌زمان دو توفان خورشیدی با زمین

دو توفان خورشیدی که هم‌زمانی آنها از رخدادهای نادر است طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه (۲۰ و ۲۱ شهریور) به زمین رسید و این امر مقامات مسئول را نسبت به بروز اختلال در امواج جهت‌یاب ماهواره‌ای، ارتباطات رادیویی و انتقال نیرو نگرانی کرده‌است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌نویسد این توفان‌ها که فوران‌های تاج خورشید نامیده می‌شوند، معمولا باعث ایجاد وضعیت هشدار نمی‌شوند، اما این بار «مرکز پیش‌بینی هوای فضا» وابسته به «اداره ملی اقیانوس و جو»، به دلیل فاصله زمانی بسیار نزدیک و خط سیر مستقیم این توفان‌ها به سوی زمین وضعیت هشدار اعلام کرده‌است.

توماس برگر مدیر این مرکز در یک تماس تلفنی به خبرنگاران گفت اولین فوران تاج خورشید که دوشنبه شب از منطقه به‌هم‌ریخته مغناطیسی خورشید جدا شده،  پنج‌شنبه‌شب به زمین رسید.

همان بخش از ماده اصلی خورشید روز چهارشنبه ساعت ۱:۴۵ بعد از ظهر (به وقت گرینویچ) دومین توفان را که بسیار قویتر بود بوجود آورد. توماس برگر می‌گوید: «بنا به پیش‌بینی ما در حال حاضر این فعالیت‌های خورشیدی هیچ تاثیر غیرقابل کنترلی بر زیرساخت‌های داخلی آمریکا نخواهند داشت. با این حال ما این رویدادها را با دقت زیر نظر داریم.»

خورشید هم‌اینک در نقطه اوج چرخه یازده‌ساله‌اش قرار دارد، اما سطح فعالیت‌ها در مجموع بسیار کمتر از یک شاخص حداکثر فعالیت خورشیدی است که تا به حال برای دانشمندان شناخته شده‌است.

توماس برگر گفت توفان‌هایی با قدرت این توفان‌هایی که هم‌اینک به سمت زمین در حرکت‌اند در طول یک چرخه خورشیدی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ بار رخ می‌دهند. او گفت: «آنچه که این رویداد را نادر می‌کند این است که این دو توفان با فاصله زمانی نزدیک به هم رخ داده‌اند. این فوران‌های خورشید احتمالا در طول مسیر رسیدن به زمین، در مدار آن و فراتر از آن روی هم  تاثیر می‌گذارند؛ ولی ما هنوز چیزی در این باره نمی‌دانیم.»

به گزارش اداره ملی جو و اقیانوس ایالات متحده ذرات خورشیدی بسیار پرانرژی باردار مغناطیسی ممکن است با میدان مغناطیسی زمین برخورد کرده و برخی ارتباطات رادیویی را مختل کرده و سیگنال‌های جهت‌یاب ماهواره‌ای را منحرف کنند.

این توفان‌ها همچنین دارای ظرفیت بالقوه تاثیر بر میدان‌های الکتریکی در ارتفاعات شمالی هستند. این ارتفاعات بیشتر مستعد تاثیرپذیری از اختلالات مغناطیسی زمین هستند.

توماس برگر افزود نهادهای متصدی نیروی برق و آژانس فدرال مدیریت موقعیت‌های اضطراری «محض احتیاط» در جریان قرار داده شده‌اند.

اما در وجه مثبت این رویدادها، توفان خورشیدی نمایش زیبایی از شفق قطبی در آسمان بوجود می‌آورد که در صورت صاف بودن هوا در مناطق شمالی قابل مشاهده خواهد بود. شفق قطبی در نتیجه برخورد ذرات باردار مغناطیسی خورشیدی با اکسیژن، نیتروژن و سایر گازهای موجود در جو زمین  بوجود می‌آید. در این پدیده جوی پرده‌هایی از نور در بالای قطب مغناطیسی شمال و جنوب کره زمین ایجاد می‌شود.

+18
رأی دهید
-3

جنگنده - تهران - ایران
اگر خدا بخواهد یک پشه هم میتواند نسل بشر را منقرض کند، پس انقدر به تکنولوژیتون ننازید و احساس امنیت نکنید.
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 10:08
aram.01 - کردستان - ایران
خدا کنه طوفان بیاد جنتی رو ببره یک سیاره دوردست...
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 10:50
choob shoor - تارانگا - نیوزیلند
جنگنده-تهران-ایران شما که اینقدر نکته بین هستید میشه اسم اون خدای که این چیزا را کنترل میکنه را هم بگیدلطفا؟
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 11:30
aram.01 - کردستان - ایران
جنگنده-من هر چی فکر میکنم نمیدونم یک پشه چه جوری نسل بشر رو میتونه نابود کنه میشه بیشتر توضیح بدی.
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 12:43
داریوش پرویزی - شیراز - ایران
جنگنده - تهران - ایران. تو رو خدا درباره تکنولوژی حرف نزن.منطق تو باتومه و شیشه نوشابه که آخرش به خودت برمیگرده.طوفان خورشیدی پدیده ای است طبیعی .نسل بشراز بینم بره باز هر جا که شرایط مهیا بشه و باکتری و میکروب رشد کنه زنذگی هوشمند بوجود میاد تا میکروب گنده ای مثل تو از بیت رهبری در بیاد.فناتیک.
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 07:42
اینترنت ندیده - کرمان - ایران
جنگنده - تهران - ایران راست میگی 1500 سال خدای تو به مراتب یه بلایی سر ملت خاورمیانه و متاسفانه باید بگیم کل دنیا آورده که اونسرش نا پیدا و هزاران بار خطرناک تر از طوفانهای خورشیدی!!! بابا خورشید که با همه خوبه صد رحمت بهش!
دوشنبه 24 شهريور 1393 - 13:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.