تلاش «حکومت اسلامی» برای نفوذ به خاک آمریکا از مرز مکزیک

گشت مرزبانی آمریکا در مرز با مکزیک

به گفته یک مقام دولت ایالات متحده آمریکا تندروهای گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) تهدید کرده‌اند که قصد دارند با استفاده از مرزهای جنوبی ایالات متحده با مکزیک به خاک آمریکا نفوذ کنند.

به نوشته سایت بلومبرگ، فرانسیس تیلور، معاون وزیر امنیت داخلی آمریکا، ۲۱ شهریور ماه در مقابل مجلس سنا اعلام کرد که این وزارتخانه تماس پیکارجویان سنی در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، از قبیل توئیتر، را ردیابی کرده که طی آن این افراد ایده نفوذ به آمریکا از طریق مکزیک را مطرح کرده‌اند.

تیلور در پاسخ به پرسش سناتور جان مک‌کین توضیح داد: «پیام‌هایی میان وابستگان حکومت اسلامی در سراسر جهان رد و بدل شده که در آن از این ایده به عنوان یک گزینه صحبت کرده‌اند.»

تیلور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مرز ۳۱۱۰ کیلومتری آمریکا با مکزیک گفت که متقاعد شده که «به لحاظ اطلاعات و توانمندی‌های مرزی که در اختیار داریم خواهیم توانست از چنین فعالیت‌هایی جلوگیری کنیم.»

آمریکا طی سالیان گذشته به خاطر جلوگیری از ورود سیل مهاجران و ورود مواد مخدر، امنیت مرزهای خود با مکزیک را به شدت تقویت کرده است.

گروه موسوم به «حکومت اسلامی» از گروه‌های تندرو سنی‌مذهب در خاورمیانه است. اعضای این گروه که به بی‌رحمی در اقدام‌های خود مشهورند طی ماه‌های اخیر توانسته‌اند بخش‌های بزرگی از خاک سوریه و عراق را در کنترل خود بگیرند، امری که موجبات نگرانی کشورهای منطقه و فراتر از منطقه را فراهم آورده است.

گفته‌های فرانسیس تیلور، معاون وزیر امنیت داخلی آمریکا، در مقابل کمیسیون امنیت داخلی و امور دولتی مجلس سنا ساعاتی پیش از نطق باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در ارتباط با «حکومت اسلامی» بیان شد.

اوباما در سخنان خود از طرح ایالات متحده برای افزایش عملیات نظامی آمریکا علیه حکومت خودخوانده اسلامی خبر داد. از جمله گام‌های مورد بررسی واشینگتن جلوگیری از ورود جنگجویان خارجی به کشورهای عراق و سوریه، ارسال کمک‌های بیشتر برای جریان‌های میانه روی شورشیان سوری و گسترش عملیات هوایی علیه اهداف دولت اسلامی در سوریه است.

معاون وزیر امنیت داخلی آمریکا همچنین گفت که امنیت مرزهای جنوب غربی ایالات متحده از جمله اولویت‌های مهم وزارت امنیت داخلی است، وی تصریح کرد که «جی جانسون»، وزیر امنیت داخلی دستور آماده کردن «طرح جامع راهبردی امنیت مرزهای جنوبی کشور و خطرهای امنیتی ممکن» را صادر کرده است.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا، در عین حال، ابراز تردید کرده‌اند که کارتل‌های قاچاق مواد مخدر در مکزیک به ستیزه‌جویان حکومت اسلامی اجازه بدهند از امکانات این گروه‌ها استفاده کرده و از طریق مجراهای قاچاق مواد به خاک آمریکا نفوذ کنند، چرا که هرگونه تحرکی از این دست موجب ایجاد جو سنگین امنیتی و نظامی در این مرزها خواهد شد و این به زیان عملیات پرسود قاچاق آنها خواهد بود.

نیکولاس راسموسن، معاون رئیس مرکز ضدتروریسم ملی آمریکا، در اظهار نظری در همین باره گفت: «بررسی‌های ما در حال حاضر حاکی از آن است که آنها [حکومت اسلامی] توانایی انجام حمله‌ای در مقیاس بزرگ علیه ایالات متحده را ندارند.»

به گفته راسموسن از زمان افشاگری‌های «ادوارد اسنودن»، گردآوری اطلاعات درباره حکومت اسلامی و دیگر گروه‌های تندرو دشوارتر از گذشته شده است چرا که «تروریست‌ها برای اینکه شناخته نشوند، شیوه‌ها و ابزار ارتباط با یکدیگر را تغییر داده‌اند.»

این مقام امنیتی آمریکا همچنین اذعان کرد که این تغییرات دشواری‌هایی را برای دستگاه‌های امنیتی ایجاد کرده است. به گفته او: «اگر اصلاً نتوانیم سرنخی بیابیم، [طبیعتاً] ربط این سرنخ‌ها به یکدیگر را هم کشف نخواهیم کرد.»

حساسیت‌های آمریکا در قبال گروه «حکومت اسلامی» پس از قتل دو خبرنگار آمریکایی به‌دست این گروه افزایش یافت.

گروه خلافت اسلامی یازدهم شهریور، ویدئویی بر روی اینترنت منتشر کرد که حاکی از بریدن سر استیون ساتلوف، روزنامه‌نگار آمریکایی، بود.

گروه یاد شده پیش از آن نیز ویدئویی از بریدن سر جیمر فولی، دیگر روزنامه‌نگار آمریکایی، منتشر کرده بود.

طی هفته‌های گذشته و با اجازه رئیس‌جمهوری آمریکا، نیروهای حکومت خودخوانده اسلامی در عراق هدف حملات هوایی ارتش آن کشور قرار گرفته‌اند.

تازه‌ترین برآورد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سیا»، نشان می‌دهد که گروه «حکومت اسلامی» بین ۲۰ هزار تا ۳۱ هزار و ۵۰۰ جنگجو در عراق و سوریه دارد؛ این شمار بیش از برآوردهای پیشین است.

+36
رأی دهید
-4

راهجو - فریدونکنار - ایران
جهل روز به روز داره گسترده تر میشه!
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 09:22
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.