مرگ دو دانش‌آموز در حاشیه المپیاد هلال‌احمر

 دو نوجوان کرجی که عضو داوطلب سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر بودند و برای شرکت در المپیاد آمادگی جسمانی به اردوگاه مهر انزلی رفته بودند، در دریا غرق شدند. دانش‌آموزانی که در این حادثه غرق شدند 14 و 15 ساله بودند. روسای سازمان جوانان هلال‌احمر می‌گویند دانش‌آموزان در خارج از برنامه‌های مسابقات به محدوده «شنا ممنوع» رفته بودند.
حسین درخشان، سخنگوی سازمان هلال‌احمر در همین رابطه در گفت‌وگو با فرهیختگان گفت: «المپیاد آمادگی جسمانی داوطلبان سازمان هلال‌احمر هر ساله در دو بخش تئوری و عملی در کشور برگزار می‌شود.» منتخبان بخش تئوری از سراسر کشور برای شرکت در بخش عملی به شمال کشور دعوت می‌شوند و این المپیاد در بخش عملی هر سال در اوایل شهریور در رامسر یا انزلی برگزار می‌شود. امسال نیز مانند سال‌های قبل این المپیاد با حضور 500 دانش‌آموز و در قالب 32 تیم برگزار شد. برگزاری مسابقات و آموزش‌های آمادگی جسمانی از ساعت شش صبح تا پنج عصر ادامه داشت و بعد از آن دانش‌آموزان آزاد بودند تا به همراه مربیان خود و زیرنظر آنها تفریح کنند.
وی درباره وقوع این رخداد ادامه داد: «روز نوزدهم شهریور مسابقات در ساعت دو بعد از ظهر پایان یافت، اما شش نفر از دانش‌آموزان کرجی به مربی‌شان اصرار کرده بودند تا برای شنا به دریا بروند. آنها بدون توجه به تذکرات اردوگاه مبنی‌بر ممنوع بودن شنا در منطقه به داخل آب رفته و در این بین یکی از دانش‌آموزان گرفتار امواج دریا شد و دوست او که در ساحل نشسته بود، برای کمک به وی دل به دریا زد. این پسر 15 ساله نیز که به فنون شنا آشنایی کامل نداشت به خاطر وضعیت نامساعد آب و هوا دچار خفگی شد.» درخشان ادامه داد: «در همان لحظه نجاتگران و امدادگران مستقر در اردوگاه نسبت به احیای قلبی دو پسر 14 و 15 ساله به نام‌های بهنام شاملو و ابوالفضل روشنایی اقدام کردند، اما متاسفانه یکی از آنها در همان لحظات اولیه جان سپرد و دیگری به بیمارستان شهیدبهشتی انزلی منتقل شد. این پسر نوجوان نیز به‌رغم تلاش‌های کادر پزشکی روز بیستم شهریور جان خود را از دست داد.» درخشان در توضیح اینکه مسئول حفاظت از اعضای داوطلب شرکت‌کننده در اردوگاه‌های جمعیت هلال‌احمر کیست، گفت: «اردوگاه‌ها در مناطقی امن بر پا شده است و خطری داوطلبان را تهدید نمی‌کند. اردوگاه مهر انزلی نیز که این رخداد در آن به وقوع پیوسته است در کنار اسکله معروف به عروس و دامادها که محل ممنوعه شنا و فقط محلی به‌عنوان آتلیه برای تهیه عکس و فیلم از مجالس است، ساخته شده است. از این رو هرگز تصور نمی‌شد داوطلبان در خارج از مراسم برگزاری المپیاد در این محل شنا کنند. هنوز بررسی کامل در این زمینه صورت نگرفته است و به نظر می‌رسد مربی که همراه دانش‌آموزان به شنا رفته بود مسئولیت آنها را برعهده داشته باشد.»
وی همچنین تاکید کرد: «این المپیاد هر ساله در شهرهای شمالی کشور برگزار می‌شد و تاکنون اتفاق تلخی برای هیچ‌یک از داوطلبان نیفتاده بود.»
به فاصله کمی با انتشار خبر مرگ تلخ دو پسر نوجوان در اردوگاه مهر انزلی، روابط‌عمومی سازمان جوانان هلال‌احمر اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده است: «این دانش‌آموزان خارج از برنامه مسابقات و به‌رغم اعلام مخالفت‌های مکرر سرپرست تیم اعزامی هلال‌احمر استان مربوطه از محدوده اردوگاه محل برگزاری مسابقات خارج شده و در زمان و مکان شنا ممنوع به شنا پرداخته‌اند و با توجه به شرایط نامساعد جو دریا غرق شدند.» در این اطلاعیه آمده است: «ریاست سازمان به همراه مدیران ارشد جهت بررسی و پیگیری‌های لازم به محل برگزاری مسابقات در انزلی رفته‌اند و پیگیر ماجرا هستند.»
سازمان هلال‌احمر سعی دارد خود و سرپرست تیم اعزامی را بی‌تقصیر نشان دهد. اما دو نوجوان 14 و 15 ساله در شرایط سنی‌ای نبوده‌اند که تنها تذکر خطرناک بودن بر آنها اثر کند و مسئول تیم کرج و سرپرست تیم، مسئولیت آنها را بر عهده داشته‌اند.  وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر نیز در همین رابطه به فرهیختگان گفت: «در طول تابستان امسال 700 نفر از اردوهای دوستی، شکرانه، نشاط و امید که در این اردوگاه برگزار شده بود بهره‌مند شدند و در اردوگاه‌های مختلف توانمندسازی و کنترل خشم شرکت کردند.» دانش‌آموزان به این اردوگاه آمده بودند تا دوره‌های عملی امدادی و خودامدادی، اطفای حریق، حمل تخصصی مصدوم، اسکان اضطراری و احیای قلبی را آموزش ببینند و در مانورهای مختلف سطح آموزشی خود را افزایش دهند.»  وی تاکید کرد: «حدفاصل دریا و اردوگاه مهر انزلی دیوارکشی شده است و دانش‌آموزان در خارج از این اردوگاه غرق شده‌اند.» سازمان هلال‌احمر تاکید دارد که غرق شدن این دو دانش‌آموز با توجه به اینکه خارج از محل برگزاری المپیاد بوده، مسئولیتی متوجه سازمان نمی‌کند، هرچند این دو دانش‌آموز تحت سرپرستی این سازمان بوده و حق خروج از اردوگاه را نداشته‌اند.

+25
رأی دهید
-4

siavash2a - تهران - ایران
خاک بر سر این مدیریت اسلامی و جهادیشون
یکشنبه 23 شهريور 1393 - 07:49
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.