معمای استقلال مالی گروه «دولت اسلامی» برای دشمنان آن

صدای آمریکا :ماه‌ها پیش از آن ‌که گروه افراطی موسوم به «دولت اسلامی» شهر موصل در عراق را تحت کنترل کامل خود درآورد، اعضای این گروه تروریستی در جهت تامین مالی نقشه‌های خود برای برپایی خلافتی به سبک قرون اولیه پس از ظهور اسلام فعالیت می‌کردند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی به نقل از یک سبزی‌فروش در موصل، که از ترس اقدامات تلافی‌جویانه داعش نخواست نامش فاش شود، نوشت وقتی او از دادن پول به اعضای آن گروه خودداری کرد، پیکارجویان داعش به عنوان هشدار، بمبی را در مقابل مغازه او منفجر کردند.

وی در ادامه گفت «اگر کسی بازهم جرأت می‌کرد و به آنها پول نمی‌داد، قدم بعدی این بود که او را بربایند و از خانواده‌اش اخاذی کنند.» او همچنین گفت در شش ماه نخست سال جاری ماهیانه ۱۰۰ دلار به آنها می‌داد و هربار در ازای آن قبض رسیدی دریافت می‌کرد که روی آن نوشته شده بود «از آقای ... مبلغ ... جهت حمایت از مجاهدین دریافت شد.»

داستان این سبزی‌فروش نشان می‌دهد که داعش از مدت‌ها پیش بطور سیستماتیک برای تصرف بخش‌هایی از سرزمین‌های عراق و سوریه سرگرم جمع‌آوری امکانات مالی بود. بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، کارگر دیگری در موصل نیز این روش جمع‌آوری پول توسط پیکارجویان گروه داعش را مورد تائید قرار داد.

سبزی‌فروش عراقی که از روی سرخوردگی و ترس، مغازه خود را بست و اکنون راننده تاکسی است، در ادامه گفت «نظام مالیاتی آنها خوب سازمان یافته بود. آنها از هرکس که می‌توانستند پول می‌گرفتند، بقال، خرده‌فروش، صاحب پمپ بنزین، کارخانه‌دار کوچک، شرکت بزرگ، حتی از داروخانه‌ها و مطب پزشکان.

به نظر می‌رسد داعش از الگوهای خود در دوران قدیم، در زمینه جمع‌آوری عوارض و مالیات درس‌هایی گرفته باشد. به این ترتیب گروه دولت اسلامی توانسته اعتیاد خود به پول حامیان خصوصی‌اش در پاره‌ای از شیخ‌نشین‌های خلیج فارس را درمان کند، و به موقع هم ترک اعتیاد کرد، زیرا این‌گونه تبادلات مالی اخیرا زیر ذره‌بین وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است.

اکنون به‌جای حساب کردن روی کمک‌های فردی ثروتمندان حاشیه جنوبی خلیج فارس، داعش برای اداره امور «دولت» خود رسما دست به تاسیس نظامی زده که تماما متکی به منابع مالی داخلی است که این شامل جمع‌آوری زکات، باجگیری و از همه مهمتر، فروش نفت، است.

این نشان می‌دهد که قطع دسترسی این گروه به منابع محلی، که کنترل مناطق به دست آورده را آسان‌تر و تهدید خاورمیانه و غرب را تقویت می‌کند، سخت تر خواهد شد.

با این وجود، اگر ماموریت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مورد «تقلیل و از بین بردن» داعش با موفقیت همراه شود، و پیکارجویان آن گروه افراطی قلمرو خود را به تدریج از دست بدهند، تا جایی که مجبور شوند برای ادامه مقاومت دربرابر نیروهای ائتلاف، بر منابعی در خارج از کشور تکیه کنند، آنگاه اهداکنندگان مالی منطقه‌ای احتمالا در ماه‌های آتی مهم‌تر خواهند شد.

+23
رأی دهید
-3

azadeh11 - آمستردام - هلند
هی‌ تاریخ تکرار می‌شه ، و ما تو ‌خم کوچه اول گیر کردیم.
شنبه 22 شهريور 1393 - 14:42
eydad - مونترال - کانادا
حالا خوبه خودتون هم میدونید حامیان اینها این گشورهای عربی هستند. پس میشه بگین این دلقک بازیها و جلسه ها و رفت و امدها برای چی هست؟ میخواین حمله کنین حمله کنین دیگه این عرب ها هم که گوش و چش بسته در احتیار شما هستن
شنبه 22 شهريور 1393 - 17:35
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.