به دنبال گردن زدن یک ایرانی، کاردار عربستان به وزارت خارجه احضار شد

معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه از احضار کاردار عربستان سعودی به این وزارتخانه در اعتراض به گردن زدن یک تبعه ایران در این کشور خبر داد.

حسن قشقاوی روز پنج‌شنبه، ۲۰ شهریور، به واحد مرکزی خبر ایران گفت که کاردار عربستان در غیاب سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار شده تا اعتراض ایران به او اعلام شود.

آقای قشقاوی با انتقاد از عربستان سعودی افزود که «اکنون در شرایطی هستیم که تعامل همسایه‌ها لازم است» و گفت که اگر عربستان سعودی «مدعی تقابل با داعش، تروریسم، مقابله با بی‌ثباتی در منطقه و معتقد به ثبات و گسترش روابط» است، گردن زدن تبعه ایران در این کشور یک «اقدام غیرقابل قبول» بود.

معاون کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه همچنین افزود که جمهوری اسلامی «انتظار اعدام این تبعه ایرانی در این مقطع» را نداشته است.

عربستان سعودی در ماه جاری اعلام کرد که یک تبعه ایران به نام «رضا عباس فاضل ادریساوی» را با شمشیر گردن زده است.

به گفته وزارت کشور عربستان سعودی، این فرد به جرم «قاچاق مقدار زیادی حشیش از طریق دریا» در این کشور اعدام شده است.

معاون وزارت امور خارجه ایران توضیح داده است که «مقامات عربستان می‌گویند در ایران نیز کسانی که چند کیلو مواد مخدر داشته باشند اعدام می‌شوند و استدلال دیگرشان این است که این حکم در روند قضایی اجرا شده و هیچ ربطی به روابط سیاسی ندارد».

او در ادامه اعلام کرده است که ایران «این استدلال‌ها» را قبول ندارد.

به گفته آقای قشقاوی، برخورد با یک تبعه خارجی «آثار سیاسی» دارد و «خیلی از ایرانی‌ها اکنون در برخی کشورها ممکن است به اعدام محکوم شده باشند، اما این احکام اجرا نمی‌شود».

معاون وزارت امور خارجه ایران افزوده که جمهوری اسلامی نیز «بنا به مصلحت سیاسی» از اعدام اتباع خارجی خودداری می‌کند.

ایران و عربستان هر دو از بزرگ‌ترین اجراکننده‌های حکم اعدام در جهان هستند، با این تفاوت که ایران معمولا از طناب دار و عربستان از گردن زدن با شمشیر برای اجرای این حکم استفاده می‌کنند.

در سال‌های اخیر، گردن زدن اتباع ایرانی در عربستان سعودی باعث تنش‌هایی در روابط دو کشور شده است.

+27
رأی دهید
-2

bineshaan - لندن - انگلیس
گردن زدن و مردن تو ۱۰-۷ ثانیه٬ اون هم بعد از مصرف آرامبخش بسیارقوی بسیارکم درد تر از خفگی و زجر کشی با طناب دار تو ۱۰-۵ دقیقه یا شاید هم بیشتر است.ولی شاید ظاهرا گردن زدن ترسناکترباشه.
شنبه 22 شهريور 1393 - 11:31
kalleasbi - برس - سوئد
چه بدبخت شدیم ما ایرانیها
شنبه 22 شهريور 1393 - 15:23
biparva-jan - تهران - ایران
در این باره با bineshaan موافقم.
شنبه 22 شهريور 1393 - 16:09
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
دیگ به دیگچه میگه روت سیاه، در عربستان گردن زدن برایِ خودی مرسوم بوده، چه رسد برای بیگانه ،شما گردن شکستگان ببینید که دست و پا زدن و سنگسار و خفه کردن در ملأ عام را را در ایران رایج کرده اید.
شنبه 22 شهريور 1393 - 23:47
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.