کری: تهران و واشنگتن در مبارزه با دشمن مشترک در مسیر هم قرار نمی گیرند

جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا و دولت آمریکا از واکنش اولیه روسیه به سخنرانی روز چهارشنبه باراک اوباما در مورد «دولت اسلامی» ابراز نارضایتی کردند.

جان کری که در عربستان سعودی حضور داشت، در مصاحبه ای با «صدای آمریکا» در روز پنجشنبه گفت «امیدوارم که روسیه ببیند که داعش واقعا برای آنها هم یک تهدید است.»

او گفت مشکلاتی در بسیاری از کشورهای اطراف و نزدیک روسیه و حتی بخش هایی از روسیه وجود دارد و تروریست هایی هستند که از داعش و آنچه در عراق و سوریه رخ می دهد الگو می گیرند. آقای کری به منطقه چچن اشاره می کرد.

سوریه و روسیه هر دو تهدید رئیس جمهوری آمریکا به حمله به نیروهای داعش در سوریه را محکوم کردند. الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه گفت چنین حمله ای بدون مجوز دولت سوریه و یا شورای امنیت سازمان ملل متحد «یک اقدام خصمانه و نقض آشکار قانون بین الملل به شمار می رود.»

کری گفت روسیه نباید مانع و سدی برای ائتلاف علیه داعش شود، بلکه باید به تلاش های بین المللی علیه پیکارجویان «دولت اسلامی» بپیوندد. باراک اوباما روز چهارشنبه گفت آمریکا رهبری ائتلافی «گسترده» علیه داعش را بدست می گیرد و حضور نیروهای داعش در سوریه مانع هدف قرار گرفتن آنها از سوی آمریکا نمی شود.

کری گفت دولت اوباما امیدوار است دولت ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به جامعه بین المللی کمک کند تا بتواند وارد «رفتاری مسوولانه» برای برخورد با داعش شود و به جنگ سوریه پایان دهد.

جان کری گفت به نظر او روسیه با گذر زمان خواهد فهمید که نیاز واقعی آنها این است که همکاری بیشتری داشته باشند و از حمایت از فردی [نظیر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه] که مردم خود را می کشد خودداری کنند. او گفت تنها راه حل فعلی برای آنچه در سوریه رخ می دهد، راه حل سیاسی است و گفت روسیه کمک کند تا چنین راه حلی بدست آید.

همکاری با ایران علیه داعش

جان کری در مورد همکاری با ایران که با دولت مرکزی و مناطق کردی عراق علیه داعش همکاری می کند نیز گفت همکاری مستقیم نظامی میان تهران و واشنگتن در عراق وجود ندارد.

اما او به صدای آمریکا گفت تهران و واشنگتن نمی خواهند در حالی که با یک دشمن مشترک می جنگند، جلوی راه یکدیگر قرار بگیرند.

جان کری گفت: «ایران و ایالات متحده هر دو آنقدر باهوش هستند که اقدامات احتیاطی برای اطمینان یافتن از کاهش خطر درگیری احتمالی» میان دو طرف را در نظر بگیرند.

جان کری گفت اتخاذ چنین تدابیری برای کاهش خطر درگیری ناخواسته از نظر نظامی استفاده از عقل سلیم است اما به معنی همکاری نظامی میان ایران و آمریکا در عراق نیست. وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «قطعا ما مردم را از مناطق خطر دور نگه می داریم و امیدواریم که آنها نیز دور بمانند.»

یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا گفت ایالات متحده و متحدان عرب در ائتلاف علیه داعش «تقریبا از آنچه ایران در حال انجام دادن در عراق است، آگاهند و آنها نیز سعی هم ندارند آن را مخفی کنند.»

فرانسه هفته آینده میزان کنفرانسی درباره «دولت اسلامی» است که چهار عضو دائم دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد - بریتانیا، چین، روسیه، و آمریکا - نیز در آن شرکت دارند.

مقامات فرانسه پیشتر گفته بودند ایران نیز باید در این کنفرانس شرکت کند. اما ایران معتقد است که در برخورد با گروه «دولت اسلامی» در عراق و سوریه باید نمایندگان دولت سوریه نیز حضور داشته باشند که این با مخالفت آمریکا، بریتانیا و فرانسه مواجه شده است.

جان کری درباره ترکیه گفت این کشور دارای یک مرز طولانی با سوریه است و اهمیت زیادی دارد. وزیر امورخارجه آمریکا گفت بسیاری از نیروهای خارجی داعش از طریق ترکیه وارد شده اند و صحبت های زیادی در آنجا باید بشود.

جان کری به خاورمیانه رفته است تا با رهبران منطقه از جمله مقامات ترکیه و مصر در مورد برخورد با گروه «دولت اسلامی» گفتگو کند.

+13
رأی دهید
-5

karaji - گتنبرگ - سوئد
ایران از منافع خودش به خاطر سوریه و به فرمان روس صرف نظر کرده ، خاک بر سر سیاست احمقانه آخوند‌های روس صفت !
جمعه 21 شهريور 1393 - 22:49
oghabe - سنت گا لن - سوثیس
خلاصه همه به غیر از اقلیتهای مذهبی‌ و کردها سهمی مثبت از این جنگ با داعش دارند،و الا اگه بخواهند داعش که مثل سگ مطیع آنهاست ،اگه اینطور نبود که داعش به این سرعت نمیتوانست ازدیاد و پیشروی کند .با این حساب روسیه که از قافله عقب مونده بود حالا داره تلافی می‌کنه و داعش و حمایت می‌کنه از هر لحاظ تا در موضوع اوکراین برای کشورهای دیگه یه ژستی بکشه ،ایران و آمریکا هیچ موقعه با هم در گیر نمیشوند چون طالبان ایران (ج.ا) را هم آمریکای‌ها خودشون سری کار آوردند ولی‌ با این تفاوت که (ج.ا)سگ با وفا واسه آمریکا باقی‌ ماند .شاه ایران با قدرتی‌ که داشت سد راه آمریکای‌ها بود به همین دلیل توطََـته انقلاب ایران کشیده شد.
جمعه 21 شهريور 1393 - 23:57
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.