سیا: شمار شبه‌نظامیان دولت اسلامی بسیار بیشتر از برآورد قبلی است

به گفته سیا، تشکیل دولت اسلامی موفقیت بیشتر در جذب نیرو را در پی داشته است


نفرات مسلح دولت اسلامی در عراق و سوریه به مراتب بیش از تخمین‌های قبلی است.

سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - گفته است که براساس اطلاعات جدید، شمار شبه‌نظامیان تحت امر دولت اسلامی - داعش سابق - در عراق و سوریه بین ٢٠ هزار و ٣١ هزار و پانصد تن برآورد می‌شود که نشانه رشد قابل توجه توان نظامی این گروه در ماه‌های اخیر است.

رایان تراسپانی، سخنگوی سیا، گفته است که "این رقم نشانگر افزایش در شمار اعضای دولت اسلامی در نتیجه قابلیت فراوان عضوگیری و جذب نیرو از ماه ژوئن به بعد یعنی زمان اعلام ایجاد دولت یا خلافت اسلامی، و همچنین فعالیت و پیشرفت بیشتر در عرصه نظامی و بهبود امکانات اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی این گروه است."

پیشتر، منابع اطلاعاتی آمریکا تعداد شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی عراق و شام - داعش - را حدود ده هزار نفر برآورد کرده بودند.

نفرات داعش، که بر بخش‌هایی از سوریه و عراق مسلط شده بودند، در تابستان سال جاری توانستند شهرهای موصل و تکریت و چند شهر دیگر عراق را تصرف کنند و در ماه ژوئن، این گروه اعلام کرد که در سرزمین‌های "آزاد شده" خلافت یا دولت اسلامی را به رهبری ابوبکر البغدادی تشکیل داده و از مسلمانان جهان دعوت کرد تا از این دولت و البغدادی به عنوان خلیفه و رهبر مسلمین جهان پیروی کنند.


شبه نظامیان دولت اسلامی به تسلیحات پیشرفته ارتش عراق هم دست یافته‌اند


در جریان تصرف مناطق مختلف عراق، نیروهای ارتش این کشور در برخی موارد با برجای گذاشتن تسلیحات و تجهیزات سالم نظامی، از برابر نیروهای داعش گریختند که باعث دستیابی دولت اسلامی به امکانات نظامی پیشرفته‌تر شده است. به گفته بعضی منابع، ممکن است شماری از نظامیان رژیم سابق عراق نیز به این گروه پیوسته باشند و احتمال دستیابی داعش به ارز خارجی در پی تصرف شهرهای عمده و حتی فروش نفت جهت تامین نیازهای مالی و دستیابی به تسلیحات قاچاق نیز وجود دارد.

اظهارات مقام سیا در حالی انتشار می‌یابد که دولت ایالات متحده به تلاش برای تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی برای تضعیف نظامی و مالی و در نهایت، انهدام دولت اسلامی ادامه می‌دهد. افزایش توانمندی نظامی این گروه همراه با تعصب دینی و تعهد نفرات آن به اهداف گروه و خشونتی که در عملیات جنگی علیه نفرات مقابل و غیرنظامیان غیرخودی بروز می‌دهند نمایانگر دشواری عملیات نظامی مقابله با آن است.



جان کری توانسته است حمایت کشورهای منطقه را برای مقابله با دولت اسلامی به دست آورد


روز گذشته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در سفر به منطقه خاورمیانه با مقامات تعدادی از کشورهای عرب گفتگو کرد. در پی جلسه مشترک جان کری با وزیران خارجه بحرین، عربستان، عمان، کویت، لبنان و مصر، وزارت خارجه آمریکا گفت که عربستان سعودی با "ایفای سهم خود" در مقابله با دولت اسلامی موافقت کرده و سایر کشورهای منطقه نیز وعده حمایت داده‌اند.

قرار است روز جمعه، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، برای گفتگو با مقامات عراقی به بغداد سفر کند. دولت فرانسه گفته است که آمادگی دارد میزبانی اجلاسی در مورد عراق را در روز ١٥ سپتامبر - سه روز دیگر - برعهده بگیرد.

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر اعلام کرده که گروه دولت اسلامی را خطری برای امنیت ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای این کشور می‌داند و متعهد شده است که به عملیات هوایی علیه مواضع داعش در عراق و سوریه دست بزند.

پیش از این نیروی هوایی ایالات متحده مواضع شبه نظامیان دولت اسلامی در عراق را هدف قرار داده اما اعلام تصمیم به گسترش این عملیات به داخل خاک سوریه، واکنش دولت این کشور و روسیه، به عنوان حامی اصلی حکومت سوریه را در پی آورده است. بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه گفته است که "هرگونه عملیات نظامی بدون موافقت دولت سوریه به منزله حمله به خاک سوریه است" و وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای چنین اقدامی را "تخطی آشکار از حقوق بین‌الملل" توصیف کرده است.

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران در ایران نیز تصمیم آمریکا به حمله به مواضع دولت اسلامی در مناطق اشغالی در سوریه را محکوم کرده و آن را نشانه حمایت ایالات متحده از تروریسم خوانده‌اند. پیشتر، این منابع ایالات متحده را به خاطر عدم برخورد قاطعانه با داعش، به ایجاد و همسویی با این گروه متهم می‌کردند. به گفته ناظران، دولت سوریه و کشورهای حامی آن احتمالا انتظار داشتند مقابله ایالات متحده و متحدان آن با شبه نظامیان دولت اسلامی زمینه ساز ارتباط و همکاری دولت آمریکا و کشورهای غربی از حکومت سوریه شود.

جنگ داخلی سوریه از بیش از سه سال پیش با تظاهراتی جهت درخواست اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد در این کشور آغاز شد اما واکنش خشونت آمیز ارتش این کشور را در پی آورد و در ماه‌های بعد، به درگیری بین مخالفان مسلح و نیروهای دولتی منجر گردید.

اگرچه مخالفان مسلح در ابتدا عمدتا نفرات سابق ارتش این کشور بودند، اما با ادامه جنگ و عملیات سنگین ارتش سوریه علیه مناطق مختلف، به تدریج گروه‌های تندرو اسلامگرا نیز در عملیات علیه نیروهای دولتی حضور یافتند که از میان آنان، داعش توانست بخش‌های قابل توجهی از خاک این کشور را تصرف کند. جنگ سوریه دهها هزار کشته برجای گذاشته که بسیاری از آنان غیرنظامیان بوده‌اند، باعث آوارگی چند میلیون شهروند این کشور شده و بخش‌های گسترده‌ای از مناطق شهری را به ویرانه تبدیل کرده است.

در واکنش به بیانیه وزارت خارجه روسیه، جان کری گفته است که "واقعا تعجب آور این است که روسیه پس از ماجرای انضمام کریمه و وقایعی که در شرق اوکراین در جریان است هنوز هم خود را مجاز می‌داند در مورد حقوق بین‌الملل داوری کند."

+33
رأی دهید
-21

shirzan48 - بروكسل - بلژيك
من نمیفهمم چرا مثبت دادید !!! میشه یکی‌ توضیح بده، مگر بر حسب تیتر و موضوع رای نمیدید ! این خبر چیش مثبت داشت ! اونایی که به اینطور خبرها مثبت میدن واقعا خائن هستند، و با داعش هیچ فرقی‌ ندارند ، احتمالا مجاهدین خلق هستند ! شرم بر شما!
جمعه 21 شهريور 1393 - 12:24
martinT - هایدلبرگ - آلمان
shirzan48 - بروکسل - بلژیک اگه می‌شه تواین مستطیل آبی رو یه زحمت بکش و بخون ،خبر ،خبر با اهمیت هست ،ربطی‌ به طرفدار بودن نداره،بخون تواین مستطیل رو، ۱ دقیقه بیشتر وقت ات رو نمیگیره!!!!!
جمعه 21 شهريور 1393 - 14:32
tirdad_1 - ونتو.ونیز - ایتالیا
اگر هم حالشو نداری فقط همین بخون بنابراین درج رای مثبت و یا منفی به معنای مهم بودن خبر و یا بی اهمیت بودن آن است.
جمعه 21 شهريور 1393 - 16:43
Mountainman - استکهلم - سوئد
تعدادشون که همونه فقط دفعه پیش دوست شما بود هواشو داشتید.
جمعه 21 شهريور 1393 - 17:20
جنگنده - تهران - ایران
امیدوارم یک روزی این داعشیها به خاک آمریکا حمله کنند و تقاص خون انسانهای بی گناه کشته شده در عراق را از ارباب خود آمریکای وحشی بگیرند و کشتار و زهره چشمی از سربازان و فرماندهان و سیاسیون این یانکیهای بی شرف بگیرند که اینگونه خاورمیانه را با ساخت داعش بهم ریخت.
جمعه 21 شهريور 1393 - 17:55
dara20 - تهران - ايران
همانطور که سپاه مزدوران محمد مانند آمیب رش کرد اینها در حال گسترش هستند اما موقتی و زودگذر. ترتیب این مسلمانها را باید یکجا داد تا زمین از وجود این جانوران انسان ستیز پاک شود
جمعه 21 شهريور 1393 - 21:45
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.