مرور روزنامه های صبح تهران؛ چهارشنبه ۱۹ شهریور

مرور روزنامه های صبح تهران؛ چهارشنبه ۱۹ شهریور

روزنامه‌های شرق و اعتماد گزارش‌هایی درباره «مذاکرات نفتی ایران با روسیه پشت درهای بسته» منتشر کرده‌اند.

روزنامه شرق در گزارشی از حضور «وزیر انرژی و هیات ۱۸۰ نفره روس‌ها در تهران»، با تاکید بر اینکه «روابط تهران - مسکو وارد فاز جدیدی می‌شود»، از «دستور صریح بیژن زنگنه برای افزایش ۱۰ برابری حجم معاملات و خبر وزیر نیرو درخصوص همکاری ۱۰ ‌میلیارد دلاری ایران و روسیه در بخش نیروگاه‌های حرارتی» خبر داده است.

روزنامه اعتماد بخش‌هایی از اظهارات تازه محمدرضا عارف درباره استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم را مورد توجه قرار داده و از قول این چهره اصلاح‌طلب نوشته است: «راهبرد اصلاح‌طلبان کسب اکثریت مجلس دهم» است.

روزنامه آفتاب یزد نیز ضمن انتشار گفت‌و‌گویی با رسول منتجب نیا، هشدار این روحانی نزدیک به اصلاح‌طلبان به حسن روحانی درباره انتخابات آینده را منتشر کرده و نوشته است: «ر‌ها کردن سیاست داخلی، یعنی پیروزی تندرو‌ها.»

حمیدرضا جلایی‌پور، نیز به روزنامه آرمان گفته است: «غفلت دولت روحانی اتفاقات ۸۴ را پدید می‌آورد.»

روزنامه ابتکار اما در تیتر یک خود از «هشدار احمد جنتی درباره انتخابات آینده» خبر داده و از قول احمد جنتی نوشته است: «یکی از مسئولان اخیرا بیان کرده که به زودی و با حاصل شدن توافق هسته‌ای مجلس را در دست می‌گیریم و آن زمان، هنگام آزادی موسوی و کروبی است.»

روزنامه کیهان از قول نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خواهان انتشار اسناد مربوط به «جاسوس اوکراینی پیمانکار روسی» نیروگاه اتمی بوشهر شده است.

عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده مجلس و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، از «معمای واگذاری ۴میلیون هکتار اراضی ملی» خبر داده و به روزنامه ایران گفته است: «چهار میلیون هکتار زمین‌های ملی خارج از شهر واگذار شده که باید مورد بررسی قرار بگیرند که چقدر به مصرف واقعی رسیده است.» ایرج ندیمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم، حجم واگذاری‌ها را بیشتر از این اعداد و ارقام دانسته و به این روزنامه گفته است: «با توجه به گستردگی کشور و واگذاری‌های سی و چند ساله به نظر می‌رسد حجم واگذاری‌ها-قانونی و غیر قانونی-فرا‌تر از این اعداد باشد.»

روزنامه شهروند عکس یک خود را به «خوش‎نشینی زباله‎‌ها در طبیعت شمال» اختصاص داده و نوشته است: «زباله‌ها سال‌های ‌سال است که خوش‌نشین طبیعت شمال شده‌اند. ساحل، جنگل و کنار رودخانه هم ندارد. ماجرای میهمانی زباله‌ها در نوار شمالی از جنگل شروع می‌شود و تا ساحل ادامه پیدا می‌کند. زباله‌ها هر جایی را که پیدا کرده‌اند، نشسته‌اند. بازی بدی را با محیط‌زیست نوار شمالی شروع کرده‌اند. بازی مرگ طبیعت و خسارات جبران‌ناپذیر.»

روزنامه رسالت تیتر  و عکس یک خود را به اظهارات سعید حسینی، مدیر عامل مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت‌افزارهای اسلامی-ایرانی اختصاص داده و از قول وی نوشته است: «برنامه‌ریزی دشمن در حوزه نوشت‌افزار مشهود است» و «شورای عالی انقلاب فرهنگی طی ۳۰ سال گذشته در حوزه نوشت‌افزار‌ها غفلت کرده است.»

مذاکرات نفتی ایران با روسیه پشت درهای بسته برای «افزایش ده برابری حجم معاملات»

روزنامه‌های شرق و اعتماد گزارش‌هایی درباره «مذاکرات نفتی ایران با روسیه پشت درهای بسته» منتشر کرده‌اند.

روزنامه شرق در گزارشی از حضور «وزیر انرژی و هیات ۱۸۰ نفره روس‌ها در تهران»، با تاکید بر اینکه «روابط تهران - مسکو وارد فاز جدیدی می‌شود»، از «دستور صریح بیژن زنگنه برای افزایش ۱۰ برابری حجم معاملات و خبر وزیر نیرو درخصوص همکاری ۱۰ ‌میلیارد دلاری ایران و روسیه در بخش نیروگاه‌های حرارتی» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، الکساندر نواک وزیر انرژی فدراسیون روسیه نیز درباره گسترش روابط میان دو کشور گفته است: «زمان تکان گردوغبار‌ها بین روابط تهران- مسکو فرا رسیده است.»

شرق نوشته است که «برای تکاندن گرد و غبار روابط سرد ایران و روسیه است که هیات بلندپایه‌ای از تجار روسیه و در راس آنان وزیر انرژی روسیه وارد ایران شدند و در همایشی شرکت کردند که حضور ۱۸۰ نماینده از شرکت‌های روسی به نمایندگی از ۴۰ شرکت در‌ آن، نشان از تمایل روس‌ها برای برقراری رابطه با ایران است.»

در این اجلاس که یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه است، به گزارش روزنامه شرق «شش کمیته تخصصی مواردی را تعیین کردند تا این موارد در ‌‌نهایت به امضای وزیرنفت و انرژی روسیه برسد» و علاوه براین وزیر نیروی ایران نیز با همتای روسی خود دیدار کرده است که «نتیجه این دیدار‌ها توافق ساخت هشت تا ۱۰ نیروگاه حرارتی جدید و بهینه‌سازی چهار نیروگاه دیگر است.»

این روزنامه نوشته است که این توافقات «نشان از تمایل شرکت‌های روسی برای حضور بیشتر در بخش انرژی ایران دارد.»

شرق با اشاره به اینکه «زنگ آغاز روابط تهران و مسکو در قالب یک قرارداد نفتی به صدا درآمد تا ایران روزانه ۵۰۰‌ هزار بشکه نفت به روسیه صادر کند» که انتشار این خبر شائبه «تها‌تر نفت در برابر کالا را تقویت کرد» و اکنون «حضور هیات روسی و عقد قرارداد با وزیر نفت ایران این شائبه را مجددا زنده» کرده است اما علی ماجدی، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران «تها‌تر با روسیه» را رد کرده و گفته است: «ایران و روسیه قبول کرده‌اند که در زمینه انرژی در همه بخش‌ها همکاری داشته باشند.»

روزنامه اعتماد نیز در تیتر یک شماره چهارشنبه خود از «مذاکر‌ات نفتی پشت‌ در‌های بسته» خبر داده و نوشته است: «وزیر نفت ایران از افزایش تراز تجارت ایران و روسیه از ۱.۵ میلیارد به ۱۵ میلیارد دلار خبر می‌دهد و وزیر انرژی فدراسیون روسیه، نیز می‌گوید که زمان تکان گرد و غبار‌ها بین روابط تهران- مسکو فرا رسیده است.»

این روزنامه از قول بیژن زنگنه وزیر نفت نوشته است: «در حال حاضر حجم روابط اقتصادی و تجاری دو کشور حدود ۱.۵ میلیارد دلار در سال است که رقم غیرقابل قبولی است» و با توافق‌هایی که «در طول چند ماه گذشته تاکنون انجام شده، به زودی شاهد یک جهش در توسعه همکاری اقتصادی و تجاری بین دو کشور خواهیم بود و پیش‌بینی می‌شود با توجه به تاکید حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور دو کشور سقف همکاری‌های تجاری تا سقف ۱۵ میلیارد دلار در سال افزایش یابد.»

روزنامه اعتماد در ارزیابی تاکید ایران و روسیه بر گسترش روابط تجاری به ویژه در بخش نفت، گاز و نیروگاه‌ها، نوشته است: «وقتی که زمزمه‌های برقراری تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه روسیه بالا گرفت، کمتر کسی تصور می‌کرد تحریم غرب علیه مسکو، زمینه نزدیکی و همگرایی میان این کشور با همسایه جنوبی‌اش یعنی ایران را فراهم سازد؛ رخدادی که با توافق‌های روز گذشته میان دو طرف در ایران از سطح گمانه و تحلیل فرا‌تر رفت و رنگ واقعیت به خود گرفت.»

این روزنامه نوشته است: «به گواه بسیاری از تحلیلگران اقتصاد سیاسی، طراحان راهبردهای اقتصادی روسیه آنقدر دارای هوشمندی سیاسی هستند که وقتی تهدیدهای اقتصادی غرب علیه اقتصاد این کشور بالا می‌گیرد، آنها به نزدیک‌ترین گزینه‌های پیش رو مراجعه کنند تا اقتصادشان را از تکانه‌های تحریم مصون بدارند. به همین دلیل بود که تجربه ایرانی برنامه عبور از تحریم‌ها را ملاک عمل برای شکستن سازمان تحریم‌های غربی قرار داده‌اند.»

اعتماد یادآوری کرده است که «تهران پیش از اینها، یعنی در دوران اوج تحریم‌های غرب علیه ایران، انتظار داشت که روابط اقتصادی دو کشور نزدیک شود، اما بروز تنش‌های اخیر میان روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین، بستر همکاری‌های مشترک و نزدیکی میان دو کشور ایران و روسیه را فراهم ساخته است.»

این روزنامه در عین حال نوشته است که هنوز آشکار نیست که «آیا ایران از یک تهدید، فرصت ساخته است؟ یا اینکه مسکو تهران را مسیر تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها انتخاب کرده است؟» اما «به باور تحلیلگران اقتصاد انرژی، همکاری دو غول گازی جهان می‌تواند زمینه تحولات وسیع در نقشه انرژی جهان را فراهم سازد.»

محمدرضا عارف؛ «راهبرد اصلاح‌طلبان کسب اکثریت مجلس دهم» است

روزنامه اعتماد بخش‌هایی از اظهارات تازه محمدرضا عارف درباره استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم را مورد توجه قرار داده و از قول این چهره اصلاح‌طلب نوشته است: «راهبرد اصلاح‌طلبان کسب اکثریت مجلس دهم» است.

به نوشته این روزنامه «محمدرضا عارف هر چه از انتخابات سال گذشته دور‌تر می‌شود مواضع و سخنانش بیشتر همگرایی را در جریان اصلاحات دنبال می‌کند. اقتضای فعالیت سیاسی عارف در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری آن رفتار بود و اقتضای شرایط فعلی سخنان و موضع‌گیری‌های سنجیده و همگرایانه‌اش. او بار‌ها اعلام کرده است که نمی‌خواهد محور اختلاف اصلاح‌طلبان نام بگیرد. رفتارش هم همین را نشان می‌دهد. کاملا موافق اجماع و ائتلاف برای انتخابات آتی مجلس است. هیچ سخنی از عملکرد مستقل از اصلاح‌طلبان نمی‌گوید و باز تاکید می‌کند که کناره‌گیری‌اش از انتخابات گذشته بر اساس مشی اخلاقی تمام دوران زندگی‌اش بوده است.»

اعتماد تاکید کرده است که محمدرضا عارف «این روز‌ها ضمن پیگیری تلاش‌های فرهنگی و سیاسی‌اش کم‌کم خود را به عنوان کاندیدای یک رئیس مجلس اصلاح‌طلب معرفی می‌کند.»

به گزارش این روزنامه، محمدرضا عارف در تازه‌ترین اظهارات خود با تاکید بر اینکه «جهت‌گیری اصلی ما این است که رای اکثریت را به دست آوریم»، گفته است: «در داخل جبهه اصلاحات نیز به دنبال اجماع هستیم. البته کار سخت و مشکلی است. از اواخر سال گذشته کار را شروع کردیم. بحث و بررسی کردیم و سال ۹۳ را سال تدوین راهبرد‌ها قرار دادیم و تصمیم گرفتیم فعلا وارد مصداق نشویم، بحث ائتلاف با بخشی از رقبا را نیز مطرح کردیم.»

محمدرضا عارف همچنین گفته است: «بر این باورم می‌توانیم ائتلاف نسبی را در بعضی حوزه‌های انتخابیه در مجلس داشته باشیم که مورد قبول هر دو جناح باشند. اگر به اینجا برسیم این افراد مشترک می‌توانند در تعامل و همگرایی جناح‌ها و گروه‌ها موثر باشند. این کار را با برنامه‌ریزی مشخص شروع کردیم.»

به نوشته روزنامه اعتماد، محمدرضا عارف با تاکید بر اینکه «راهبرد اصلی ما پیروزی و به دست آوردن اکثریت کرسی در مجلس است»، گفته است: «من طرفداران دولت و اعتدالگرایان را از اصلاح‌طلبان جدا نمی‌دانم و برداشتم این است که اینها در یک جبهه هستند، وقتی می‌گویم ما پیروز می‌شویم منظورمان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون هستند.»

این روزنامه همچنین به اظهارات محمدرضا عارف درباره افزایش نقش زنان در انتخابات آینده مجلس اشاره کرده و از قول وی نوشته است: «ترکیب مجلس فعلی فراگیر نیست؛ الان ظرفیت ۵۰ درصد دانشگاه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که تعداد نمایندگان زن مجلس هنوز تک رقمی است. بر این باوریم از این پتانسیل در همه امور به خصوص در مجلس باید استفاده کنیم تا حضور خانم‌ها جدی‌تر باشد و جوانان نیز باید حضور جدیتری داشته باشند.»

روزنامه آفتاب یزد نیز ضمن انتشار گفت‌و‌گویی با رسول منتجب نیا، هشدار این روحانی نزدیک به اصلاح‌طلبان به حسن روحانی درباره انتخابات آینده را منتشر کرده و نوشته است: «ر‌ها کردن سیاست داخلی، یعنی پیروزی تندرو‌ها.»

رسول منتجب نیا همچنین گفته است: «آقای روحانی می‌تواند کوتاه بیاید خود را سرگرم سیاست خارجی کند سیاست داخلی را‌‌ رها کند. تنها حرف بزند اما مقدمات و ابزارهای عمل را فراهم نکند که در این صورت قطعا موفق نخواهد بود و مخالفین و منتقدین مخرب پیروز خواهند شد.»

این چهره اصلاح‌طلب به روزنامه آفتاب یزد گفته است که اکنون «سیاست داخلی» در دولت روحانی‌‌ رها شده است چون «زمانی که ضعف‌هایی در وزارت کشور مشاهده می‌شود، به طور طبیعی نمی‌توان برای سیاست داخلی پشتوانه و حامی فرض کرد.»

هشدار احمد جنتی درباره انتخابات آینده

روزنامه ابتکار اما در تیتر یک خود از «هشدار احمد جنتی درباره انتخابات آینده» خبر داده و نوشته است: احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، «هشدار داد که برخی برای انتخابات مجلس برنامه دارند» و گفت که «مستنداتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد برخی به دنبال آن هستند که پس از حل و فصل مساله هسته‌ای مجلس را به دست بگیرند.»

به نوشته این روزنامه، احمد جنتی روز سه‌شنبه طی سخنانی در گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور گفت: «فتنه‌گران گمان می‌کنند راه برای بازگشت مجددشان باز شده، آنها نقشه‌های بدی در سر دارند» در حالی که «از سال ۸۸ تاکنون گفته شده فتنه خط قرمز است و رهبر معظم انقلاب بار‌ها به این موضوع اشاره کرده‌اند. چطور هم‌اکنون برخی از خط قرمز فتنه عبور کرده‌اند؛ چرا عده‌ای نمی‌فهمند که فتنه خط قرمز است.»

به نوشته روزنامه ابتکار، احمد جنتی گفته است: «یکی از مسئولان اخیرا بیان کرده که به زودی و با حاصل شدن توافق هسته‌ای مجلس را در دست می‌گیریم و آن زمان، هنگام آزادی موسوی و کروبی است.»

دبیر شورای نگهبان همچنین گفته است: «متاسفانه در حال حاضر این خط فتنه در حال شکسته شدن است»، هرچند «فتنه‌گران خطر بزرگی نیستند، اما خطر کوچکی نیز به شمار نمی‌روند، ما این خطر را باید دفع کنیم.»

منصور حقیقت‌پور: روسیه اسناد «جاسوس اوکراینی پیمانکار روسی نیروگاه بوشهر» را منتشر کند

روزنامه کیهان از قول نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خواهان انتشار اسناد مربوط به «جاسوس اوکراینی پیمانکار روسی» نیروگاه اتمی بوشهر شده است.

پیشتر علی اصغر زارعان، معاون امنیت سازمان انرژی اتمی ایران، در گفت‌وگو با شماره شانزدهم شهریور ماه روزنامه همشهری درباره «خرابکاری‌ در تاسیسات هسته‌ای»، برای نخستین بار اعلام کرد که «یکی از متخصصان اوکراینی وابسته به پیمانکار روس در نیروگاه بوشهر با یک عملیات از پیش طراحی شده و با برنامه‌ریزی قبلی اقدام به خرابکاری در تاسیسات بوشهر» کرده است.

روزنامه کیهان در شماره چهارشنبه نوزدهم شهریور ماه از قول منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه گفت: «انتظار داریم اسناد مورد نظر در این زمینه هرچه سریع‌تر از سوی روس‌ها انتشار پیدا کند تا زوایای مختلف این کار مشخص شود.»

به نوشته این روزنامه، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با تاکید بر اینکه «جاسوس دستگیر شده اوکراینی در نیروگاه بوشهر پرورش‌یافته دستگاه جاسوسی آمریکا و اسرائیل است که هدفی جز خرابکاری در کشورمان نداشت»، گفته است: «جاسوس اوکراینی دست‌پرورده آمریکا و اسرائیل بود که با هدف بدنام کردن کشور روسیه وارد نیروگاه بوشهر شده بود، البته این کار به دلیل حضور نیروهای کار‌شناس روس در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر با هدف اعلام خصومت با کشور روسیه انجام شده است؛ هر چند برای ما چون روز روشن بوده که جاسوس اوکراینی دستگیر شده به امر و اذن آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در حال جاسوسی از سایت نیروگاه اتمی بوشهر بود.»

کیهان همچنین از قول منصور حقیقت‌پور نوشته است: «آمریکا و اسرائیل پس از طراحی این جاسوسی و خریدن این جاسوس دستور دادند که ماهیت خود را افشا کند تا از این طریق روسیه بدنام شود و روابط ایران و روسیه نیز در قبال این حرکت تیره شود اما ما به خوبی از اهداف و مقاصد این حرکت‌های سخیف آگاه هستیم.»

کیهان از قول منصور حقیقت‌پور آمریکا را «بر هم زدن رابطه ایران با روسیه» متهم کرده و نوشته است که هدف این بود تا «این کشور (روسیه) را برای استفاده نکردن از ظرفیت‌های علمی فنی و هسته‌ای به نفع ایران ترغیب کند که این امر در آستانه توافق‌نامه دوم و سوم ساخت نیروگاه جدید بوشهر با شکست رو‌به‌رو شد.»

اصغر زارعان، معاون امنیت سازمان انرژی اتمی ایران، یک روز پس از انتشار گفت‌و‌گویش با روزنامه همشهری درباره «خرابکاری یک متخصص اوکراینی» وابسته به پیمانکار روس در نیروگاه اتمی بوشهر، به واحد مرکزی خبر، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، گفت که «خرابکار خارجی را از ایران اخراج کرده‌ایم» و اکنون روزنامه کیهان از قول منصور حقیقت‌پور نوشته است: «انتظار داریم اسناد مورد نظر در این زمینه هرچه سریع‌تر از سوی روس‌ها انتشار پیدا کند تا زوایای مختلف این کار مشخص شود.»

خوش‌نشینی زباله‌ها در طبیعت شمال

روزنامه شهروند عکس یک خود را به «خوش‎نشینی زباله‎‌ها در طبیعت شمال» اختصاص داده و نوشته است: «زباله‌ها سال‌های ‌سال است که خوش‌نشین طبیعت شمال شده‌اند. ساحل، جنگل و کنار رودخانه هم ندارد. ماجرای میهمانی زباله‌ها در نوار شمالی از جنگل شروع می‌شود و تا ساحل ادامه پیدا می‌کند. زباله‌ها هر جایی را که پیدا کرده‌اند، نشسته‌اند. بازی بدی را با محیط‌ زیست نوار شمالی شروع کرده‌اند. بازی مرگ طبیعت و خسارات جیران‌ناپذیر.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «روزی پنج‌هزار و ۵٠٠ تن زباله در سه استان شمالی ایران تولید می‌شود»، نوشته است: «بیش از ٩٠‌درصد این زباله‌ها، به صورتی غیراصولی و در شرایط جغرافیایی که پذیرای طلای کثیف نیست، روی هم تل‌انبار می‌شوند و اصطلاحا می‌گویند که دفن شده‌اند. زباله‌های تل‌انبار شده، شیرابه خود را راهی رودخانه‌ها، سفره‌های آب زیرزمینی و دریا می‌کنند. آلودگی خاک به همراه می‌آورند، اما با این حال در سال‌های اخیر اقدامی که بتواند کمی از سنگینی بار زباله‌ها بر دوش طبیعت شمال بکاهد، اتفاق نیفتاده است.»

 روزنامه شهروند ضمن تاکید بر اینکه «تبدیل به فاضلاب شدن دو رودخانه زرجوب و گوهررود که از میانه شهر رشت می‌گذرند، نمونه بارز آخر و عاقبت طبیعت شمال، زیر پای پسماند‌ها شهری، فاضلاب و پسماندهای صنعتی هستند»، نوشته است: «این دو رودخانه در نزدیکی دره سراوان قرار دارند که مرکز دفن یا به قولی تل‌انبارشدن زباله‌های شهر رشت است. روزی ۶٠٠ تن زباله شهری درون این دره سرازیر می‌شود و به گفته معاونت نظارت و پایش اداره محیط‌ زیست گیلان، در هر ثانیه ٢٠ لیتر شیرابه از این طریق وارد رودخانه زرجوب می‌شود.»

 عظیم احدی‌فر، معاونت نظارت و پایش اداره محیط‌ زیست گیلان، در خصوص دلایل خوش‌نشینی زباله‌ها در نوار شمالی ایران به روزنامه شهروند گفته است: «براساس آمار شهرداری گیلان روزانه بیش از دو‌ هزار تن زباله در استان تولید می‌شود که‌ هزار و ٣٠٠ تن مربوط به شهر‌ها و ٧٠٠ تن هم زباله روستایی است. برای کاهش دفن زباله‌ها سه‌کارخانه کمپوست در رشت، انزلی و رودسر احداث‌شده که ظرفیت اسمی حدود ٧٠٠ تنی برای تبدیل زباله‌ها به کمپوست را دارند. در این میان، چند ماهی می‌شود که کارخانه رشت به دلیل فرسوده شدن دستگاه‌ها فعالیت چندانی ندارد. تجهیزات مرکز انزلی کامل نشده و کارخانه رودسر هم هیچ‌وقت تکمیل نشد. به این ترتیب وجود این کارخانه‌ها در استان فقط در حد ظرفیت اسمی باقی ماند. به‌طور عملی هر روز در استان گیلان تنها ١٠٠ تن زباله به کمپوست تبدیل شده و باقی زباله‌ها دفن می‌شوند.»

 فربد فخاری، دبیر کمیته پسماند محیط‌ زیست مازندران، نیز به این روزنامه گفته است: «در تعطیلات چند‌ میلیون مسافر وارد استان می‌شوند، زباله مسافران در استان می‌ماند و مدیریت آن با استان است. با این حال، متأسفانه زباله‌ها را به‌روش سنتی مدیریت می‌کنیم. به‌ خاطر شرایط جغرافیایی و ظرفیت گردشگری نمی‌توان زباله‌ها یا به عبارتی پسماند شهری را در استان به شیوه سنتی مدیریت کرد.»

دبیر کمیته پسماند محیط‌ زیست مازندران با اشاره به اینکه در این استان ٢٧ مرکز دفن زباله وجود دارند، گفته است: «وقتی صحبت از دفن می‌شود، دفن می‌تواند به‌صورت تل‌انباری باشد، یعنی زباله‌ها در جایی روی هم انباشته شوند، بدون این‌که زیر خاک مدفون شوند و البته ما به‌عنوان محیط زیست، روش مدیریت پسماند‌ها را قبول نداریم.»

روزنامه شهروند با تاکید بر اینکه زباله اکنون به بحرانی در سه استان گیلان، مازندران و گلستان تبدیل شده، نوشته است: «تلاش‌ها برای حل مشکل چند ساله هنوز نتیجه نداده و زباله‌ها فعلا خوش‌نشین آب‌وهوای پاک نوار شمالی شده‌اند. خوش‌نشینانی که حالا رنگ بحران را به نمایش گذاشته‌اند و به تهدیدی جدی برای منابع آب و جنگل‌های شمالی کشور تبدیل شده‌اند.»

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.