«سه هزار» ایرانی در خارج از کشور زندانی هستند

شمار ایرانیان زندانی در اروپا تا سال گذشته ۴۸۵ نفر برآورد شده بود (در تصویر پلیس آلمان)

مشاور وزیر دادگستری ایران می‌گوید که حدود سه هزار ایرانی در خارج از کشور زندانی هستند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، شاهرخ هدایتی دوشنبه ۱۷ شهریورماه گفت که ایران با ۱۱ کشور موافقتنامه انتقال محکومین (استرداد مجرمان) دارد و با ارمنستان و چین نیز این موافقتنامه امضا شده و منتظر تصویب مجالس دو کشور است.

آقای هدایتی در ادامه تصریح کرد که سال ۹۱ اجرای موافقتنامه‌های انتقال محکومین از سوی ریاست قوه قضاییه به وزارت دادگستری تفویض شد که این وزارتخانه «با همکاری سایر دستگاه‌ها امور مربوط به اجرای انتقال محکومین را به صورت متمرکز انجام می‌دهد».  
اظهارات هدایتی یک هفته بعد از گردن زدن یک شهروند ایرانی در عربستان سعودی به اتهام قاچاق مواد مخدر مطرح شده است.

عربستان و ایران هنوز موافقتنامه مبادله زندانی امضا نکرده‌اند.

پیش از این در اردیبهشت ماه سال جاری، کاظم سجادی، مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفته بود که در سال ۱۳۹۰ «۶۰۰ تبعه ایرانی زندانی در خارج از کشور آزاد شدند». به گفته این مقام ایرانی شمار این زندانیان در سال ۱۳۹۱ «به ۷۰۰ نفر» و در سال ۱۳۹۲ «به ۹۰۰ نفر» افزایش یافت.

به گفته او، در حال حاضر ۳ هزار و ۱۳۰ تبعه ایرانی در خارج از کشور زندانی هستند که «مواد مخدر» و «عبور غیرمجاز» عمده جرایم آنهاست.

او اعلام کرد از این تعداد، ۴۵۰ نفر در امارات، ۲۴۳ نفر در ترکمنستان، ۲۲۹ نفر در مالزی، ۲۳۶ نفر در عراق، حدود ۲۰۰ نفر در سلیمانیه و اربیل، ۲۴۰ نفر در جمهوری آذربایجان، ۲۲۵ نفر در کویت و ۱۹۴ نفر در ژاپن در زندان به سر می‌برند.

مشاور وزیر دادگستری دولت ایران درباره زندانیان خارجی در ایران نیز توضیح داده است که حدود ۶ هزار زندانی خارجی در زندان‌های داخل کشور به سر می‌برند که عمده جرمشان عبور غیرمجاز یا ضرب و شتم است. او افزوده است: حدود ۵ هزار نفر از زندانیان خارجی، افغان هستند، که ۶۰۰ نفر از آنها عفو شده‌اند.

خبرگزاری ایسنا تیرماه سال جاری گزارش داده بود که مالزی با ۲۴۲ نفر زندانی ایرانی، بالا‌ترین رقم زندانی ایرانی در حوزه کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا را دارا است، که در هشت ‌ماهه سال ۹۲، ۷۶ نفر از آنان به اعدام محکوم شده‌اند اما تاکنون حکم اعدامشان اجرا نشده است. در مجموع تا تیرماه سال جاری، ۸۶ مرد و زن ایرانی در مالزی به مجازات اعدام محکوم شده‌اند.

بر اساس این گزارش، تا پایان سال ۹۲ حدود ۱۱۰ ایرانی محکوم به اعدام در تایلند و تا تابستان سال گذشته ۴۷ ایرانی محکوم به اعدام در اندونزی وجود داشت که جرم اکثر آن‌ها مواد مخدر است.

این گزارش می‌افزاید که تا سال گذشته، در کشورهای اروپایی و آمریکا به ترتیب ۴۸۵ و ۷۷ ایرانی در زندان‌ به سر می‌بردند.

+16
رأی دهید
-3

biparva-jan - تهران - ایران
اونجا هم اخوند هست که گند زدنتون رو بندازید گردن اونها؟
‌چهارشنبه 19 شهريور 1393 - 01:18
Afshin London - لندن - انگلستان
و میلیونها ایرانی هم در جمهوری اسه...لی مثل زندانیها زندگی میکنند
‌چهارشنبه 19 شهريور 1393 - 04:03
jalal50 - بیرمینگهام - انگلستان
biparva-jan...آفرین خوب گفتی . یک عده آشغال کثافت هر جا میرن گند میزنند. آخوند و دولت ایران رو کردن بهانه واسه اینکه برن خارج پناهنده بشن و ارتکاب جرم کنند. ننگ بر اینها و امثال اینها که جز خوار کردن ایرانی و کشور ایران هدفی ندارند.
‌چهارشنبه 19 شهريور 1393 - 09:51
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
حدود ۶۵ میلیون هم در ایران زندانی هستند، بقیه که در زندان نیستند زندان بان‌ها هستند، شامل‌ها سران رژیم، پاسداران و خانواده‌های آن‌ها هستند.
‌چهارشنبه 19 شهريور 1393 - 11:50
سلسله اشکانیان - نیو یورک - ایالات متحده
از ایرانی بودنم حالم بهم میخوره
‌چهارشنبه 19 شهريور 1393 - 11:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.