عربستان سعودی یک تبعه ایران را گردن زد

با اعدام های اخیر، تعداد کسانی از ملیت های مختلف که در یک ماه گذشته در عربستان سعودی اعدام شده اند به ۳۰ نفر می رسد

عربستان سعودی یک تبعه ایران را، که به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر شده بود، اعدام کرد. این اعدام، از طریق گردن زدن با شمشیر صورت گرفته است.

وزارت کشور عربستان، ایرانی اعدام شده را "رضا عباس فاضل ادریساوی" معرفی کرده و از اجرای حکم اعدام او در منطقه شرقی عربستان خبر داده است. وزارت کشور این فرد را به "قاچاق حجم زیادی حشیش" از طریق دریا متهم کرده اما اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر نکرده است.

بنا به اعلام دولت عربستان، به همراه فردی که رضا عباس فاضل ادریساوی معرفی شده، سه تبعه سوریه نیز، به خاطر قاچاق مواد مخدر اعدام شده اند.

با اعدام های اخیر، تعداد کسانی از ملیت های مختلف که در یک ماه گذشته در عربستان سعودی اعدام شده اند به ۳۰ نفر می رسد. عربستان یکی از بزرگ ترین اجرا کنندگان حکم اعدام در جهان محسوب می شود و به خاطر این رویه، همواره مورد انتقاد سازمان های حقوق بشری قرار داشته است.

اعدام اتباع ایران در عربستان در ارتباط با قاچاق مواد مخدر، در سال های گذشته هر از گاه خبر ساز شده و به تنش هایی در روابط میان دو کشور انجامیده است.

در سال ۱۳۹۱ وزارت خارجه دولت آقای احمدی نژاد اعلام کرد که سفارت ایران در عربستان از "هشت سال پیش" هیچ گونه دسترسی کنسولی به اتباع دستگیر شده خود نداشته است.

این در حالی است که هر دو کشور ایران و عربستان، از امضاکنندگان کنوانسیون ١٩٦٣ وین هستند که بر حق دسترسی اتباع بیگانه از حمایت نمایندگان کنسولی دولت خود در هنگام بازداشت در کشورهای بیگانه تاکید دارد.

مشخص نیست که رویه دولت عربستان در خصوص ممانعت از دسترسی کنسولی ایران به اتباع بازداشت شده خود، در یکی – دو سال اخیر تغییری کرده است یا خیر.

دی ماه سال پیش یک مقام بلندپایه در وزارت امور خارجه ایران  اعلام کرد که حدود ۷۰۰ شهروند ایرانی در خارج از کشور با حکم اعدام رو به رو هستند.

عربستان نیز مانند ایران مجازات های سنگینی از جمله اعدام را برای جرایم مرتبط با مواد مخدر در نظر گرفته است.

+117
رأی دهید
-30

mountainman - استکهلم - سوئد
ولی عربستان یکی از کشورهای دمکراتیک منطقه هست اگه نیست چرا هیچ روزنامه یا خبرگزاری نمینویسه که عربستان دمکراتیک نیست؟ لابد هست که نمینویسن
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 17:04
عشق من کتاب - حیدرآباد - هند
در عربستان حتی اگه یک گرم حشیش هم وارد کشور کنی حکمه اعدام داره.
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 18:17
Sabokbalam - کالیفورنیا - آمریکا
یکبار تو یک گفتگوى گروهى از یک خانم آلمانى پرسیدم دوست دارید به یک کشور عربى مسافرت کنید گفت حاضر نیستم حتى یک یورو از پولم را تو کشورى هزینه کنم که دولتش براى مردمش دموکراسى را به ارمغان نمیاره!
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 17:14
hassan5 - تهران - ایران
تئوری اسلامی نفس های اخرش را میکشد!!!؟ماهیتش توسط خمینی و بن لادن و دولت عربستان بجهانیان بطور واضح نشان داده میشود
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 18:41
ekman - شیراز - ‫ایران
قانون اعدام دارند،خوب کاریش نمیتوان کرد،امّا نه به روش عهد حجّری و اعدام با شمشیر مانند نیاکان عقب مانده و وحشی خودشان.روشهای دیگری که محکوم کمتر عذاب بکشد وجود دارد.این محکوم هم حتما قاچاقچی بوده و هر کشوری حق دارد برای سلامتی جامعه و خصوصا جوانانش و مبتلا نشدن آنها به مواد مخدّر قوانین سخت تری وضع کند.
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 19:20
persiangulf2535 - لند‌ن - انگلیس
با اینکه ازاین عربها متنفرم وبااین شیوه وحشیانه اعدام مخالفم ولی بنظرم کاردرستی میکنن که درمورد مواد مخدر با کسی شوخی ندارند .
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 19:48
بت شکن - مونترال - کانادا
آقا‌ی اوباما، انشالله سفر دیگر رفتید عربستان جلوی پادشاه همین کشور برای ۲ بشکه نفت ‌خم شدید دست پادشاه عالیقدر را یادت نره ببوسی!!!
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 20:24
مهدخت - برن - سوئیس
این عربهای سوسمارخور از فرقه بهاییت هستند بنابر این به خون شیعه تشنه هستند اینها با پول شیعه مست کردند و هار شدند باید نظاره گر اخرو عاقبتشان هم بود
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 21:00
adamat - خارکف - اکراین
ekman - شیراز - ‫ایران / با درود. این مورد را مینویسم بخاطر نکته‌ ای که فرمودید *روشهای دیگری که محکوم کمتر عذاب بکشد وجود دارد*، (چرا که این مورد دغدغه ی خودم هم بود - و البته فرمایش شما درباره ی انتقاد از شیوه ی بدوی اجرای حکم کاملن درست است). / راستش چند سال پیش در اینترنت متوجه شدم در عربستان چنین روش اعدامی وجود داره. اصلا نظری به درست بودن آن‌ نمیدهم. فقط آن‌ زمان چون خیلی‌ تحت تاثیر قرار گرفتم که شخصی که به این روش کشته میشه، چقدر عذاب باید تحمل کنه؟، برای همین در اینترنت مطلبی دیدم که معلوم شد در عربستان، قبل از اینکه فرد را به محل مجازات بیاورند، قرص قوی آرامش بخش به او میدهند، و در حالیکه آن‌ شخص در یک بیخیالی عمیق طی‌ میکنه، این عمل شمشیر با او صورت میگیره. یعنی‌ آنگونه که گفته شده بود، شخص بخاطر قرص آرمبخش قوی، هیچ ترس یا دردی رو احساس نمیکنه. سلامت باشید.
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 20:45
azadi2011 - تورنتو - کانادا
اعدام کار درستی نیست اعدام با شمشیر کار یک حکومت عصر حجر است ۰ محکوم باید حق دفاع داشته باشد و در این مورد ایرانیها می بایست بتوانند با کنسول خودشان تماس داشته باشند۰ به امید روزی که عربیت را بتوانیم در کشورمان نابود کنیم و زبان پارسی را از عربی پالایش بدهیم ۰ دوستان عرب ایرانی خودمان نارحت نشوند چون من گفتم عربیت و نه اعراب خوب خودمان۰
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 22:15
seyed ali geda - لندن - انگلیس
مرگ بر عربهای قرون وسطایی که هم دینشان و هم قوانینشان با وحشیگری محض هیچ فرقی ندارد. مرگ بر دولت عرب پرست حکومت اسلامی ایران که هیچ ارزشی برای ایران و ایرانی‌ قأئل نیستند. زمان حکومت پهلوی ایران به خاطر اعدام یک ایرانی‌ در عربستان به مدت چند سال با عربستان قطع رابطه کرد. باز هم به پهلوی که لااقل دلش با ایران و ایرانی‌ بود.
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 23:02
dianat - شیراز - ایران
نامرد کسی است که به این کشور عقب مانده سفر میکند حتی برای مراسم مذهبی در ضمن بعضی از عزیزان که برای هر مسایلی سریعا ایران عزیزمان را محکوم میکنند یه نگاهی به کشور عقب مانده که حتی زنان حق رانندگی ندارند و هنوز زن مثل یک برده ولی مدرن خرید و فروش میکنند یه نگاهی بیندازند تا بفهمند همین الان ایران دمکراسی ترین کشور آسیاست
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 23:59
hamed-irooni - سیستان - ایران
وضعیت حقوق بشر در عربستان عالیه و سازمان ملل هنوز براش گزارشگر ویژه نفرستاده
‌پنجشنبه 13 شهريور 1393 - 00:29
aashena - اتاوا - کانادا
مهدخت - برن - سوئیس بهاییت یک مذهب کاملا خلق شده توسط ایرانیهاست و پیامبرش کمتر از دویست سال پیش در تهران ظهور کرده. بهاییت ریشه در اسلام داره فقط با تفاوتهایی مثلا یک بار در روز نماز میخوانند .نماز جماعت ممنوع، زنان مراسم دعا را برگذار میکنند، گوشت خوک و شراب حرام، ۱۹ روز در سال روزه میگیرند که در اخرین ماه سال است بر اساس ماه های شمسی، روز عید فطرشون مصادف با روز اول نوروز است. خلاصه مختصر شده همون اسلامه اما از نوع ایرانیش. کلا ربطی به عربستان نداره
‌پنجشنبه 13 شهريور 1393 - 03:13
Imod.barbekan - منامه - بحرین
Hamed-zaboli- سیستان- کسی که قاچاقی مواد مخدر به یک کشور وارد کنه اگه حکمش اعدام نباشه پس حکمش چیه؟سازمان حقوق بشر همیشه نسبت به حکم اعدامها در عربستان و ایران اعتراض کرده.شماهایی که مدعی حقوق بشر هستید چرا نسبت به حکم اعدامها در ایران اعتراض نمیکنید کشوری که در نقض حقوق بشر و اعدامها در جهان رتبه دومه ولی عربستان کافر حتی رتبه دهم هم نیست !!!
‌پنجشنبه 13 شهريور 1393 - 04:08
اینترنت ندیده - کرمان - ایران
پس عربستان به هیچ وجه نمیشه رفت ، نه حج و نه قاچاق مواد و نه خوشگزرانی. فقط برای کشتار مارمولک شاید.
‌پنجشنبه 13 شهريور 1393 - 05:27
خيلي خاكي - دبی - امارات
وقتی بحث سر مواد مخدر باشه سعی می کنم تمام احساسات رو کنار بذارم .. نابودی هزاران جوان !!! یا نابودی یک مجرم ...
‌پنجشنبه 13 شهريور 1393 - 07:43
hamed-irooni - سیستان - ایران
عربستان جمعیتش نزدیک یک چهارم ایرانه، بیشتر خارجی ها و شیعان رو اعدام می کنه، تو ایران از همه اقشار دارن اعدام میشن، بعد هم اعدام داریم تا اعدام، تو آمریکا هم اعدام هست با صندلی تو ایران با طناب تو عربستان با روش مافوق قرون وسطایی گردن زدن، حداقل تو قرن بیستم اعدام با طناب تو آمریکا بود- فیلم شیکاگو- ولی گردن زدن!!!!!!!!!!! هنوزم گزاشگر براش نفرستاد تازه داشتند به عضویت ناظر شورای امنیت هم درش می اوردند، دنیایی بی قانون
‌پنجشنبه 13 شهريور 1393 - 09:50
Ukguy4u - لندن - بریتانیا
مهدخت از برن، اشتباه نوشتی بهاییت نه، وهابیت!. بهایی ها خیلی انسان هستند ولی وهابی ها وحشی اند و معتقند که باید شیعه ها رو کشت.
‌پنجشنبه 13 شهريور 1393 - 10:45
bineshaan - لندن - انگلیس
باز هم یه عده ایرانی خود بزرگ بین که احتمالا اسمشون هم علی٬ مجید٬ حسن و حسین و یا یه اسم دیگه عربی هست شروع کردن به نسبت دادن ملخ خور و.. به اعراب. جای بسی تعجب. و اینکه گردن زدن با شمشیر غیر انسانیه و درد آور. تا اونجا که احتمال داده میشه انسان ۱۰-۷ ثانیه بعد از گردن زدن زنده هست و درد هم بعلت قطع اعصاب فقط ۲-۱ ثانیه بیش نیست. حالا این رو مقایسه کنید با طناب دار و زجرکشی برای ۱۰-۵ دقیقه. لطفا بعد از غذای نفاخ کامنت ننویسید.
‌پنجشنبه 13 شهريور 1393 - 10:38
iran e azad - هورتن - نروژ
ملا‌ها که اشتباهی‌.. را سر صبحانه خورده اند. رهبران غربی هم ،همه اینها را می‌بینند و به خاطر پول ، دم نمی‌زنند! آقایان به دست بوسی عرب‌ها میروند. هیچ گاه تصویر اوباما در حالِ دست بوسی پیر سنگ ال صعود را فراموش نمیکنم! دموکراسی و حقوق بشر تنها باید از طرف رقیبان آمریکا انجام بشه و عرب از دریای سرخ تا عمان استثنا دارند.
‌پنجشنبه 13 شهريور 1393 - 15:12
ekman - شیراز - ‫ایران
adamat - خارکف - اکراین. با درود متقابل،خیلی ممنون از توضیحات جنابعالی،حتما هم همینطور است در غیر اینصورت شخص قبل از اجرای حکم از ترس قلبش از کار میایستد.ولی از دید و نظر ما که خبر را میشنویم و یا کسانیکه احیانا میبینند،وحشتناک است.
‌پنجشنبه 13 شهريور 1393 - 20:50
danial nabi - استكهلم - سوئد
عرب‌ها فقط به درد مستراح شویی میخورند، چون از عقل آری هستند، ۱۴۰۰ سال است که این را اثبات کردند.
جمعه 14 شهريور 1393 - 00:13
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
کار خوبی میکنند که جلوی اعتیاد را میگیرن اگر به تعداد اعدام توجه شود خیلی خیلی کمتر از موارد اعدام در ایران است ولی سلامت خودشان و حتی کشورهایی که در مسیر ترانزیت انها قرار دارند را میگیرند اما درباره نوع اعدام ( گردن زدن) این روش برای مقتول درد چندانی ندارد چون با قطع شدن نخاع و خونریزی شدید مرگ خیلی زود حس فرد را از بین میبرد اما ناظران ترس زیادی دارند که اینهم برای متنبه شده جامعه عالی است در واقع این روش کمترین درد را برای اعدامی و بیشترین درد را برای افراد ناظر برای پیشگیری دارد من موافقم
جمعه 14 شهريور 1393 - 09:05
dave07 - سیدنی - استرالیا
متأسفانه مردمه ما انقدر بی‌ عقل و عقب افتاده هستن که هنوز میگن عربستان از فرقهٔ بهایت و تشنه به خون شیعه هست. اولا کدوم بهائی حتا یکدونه شیعه رو کشته؟ دوما این شیعه بودنتون و این اسلامتون چی‌ براتون به ارمغان آورده که انقدر بالا پایین میپرین؟ خانمی که میای اینجا از رویه باده شکم حرف میزنی‌، شما که انقدر شیعه دوست و شیعه پرست و اسلام دوست هستی‌ تویه بلاد کفار چیکار میکنی‌؟
جمعه 14 شهريور 1393 - 09:53
عاشق تبریز - تبریز - ایران
اسلام کاملا محمدی..! بعد میگن دین صلح دوستی..خنده داره !
جمعه 14 شهريور 1393 - 10:47
کوروش مهری - یزد - ایران
الان تصمیم گرفتم دیگه تو این سایت نیام اکثرا بیسوادید و مخ تعطیل اسلام زده حتی خارج نشینها انگار یه کتاب تو عمرتون نخوندید!!خداحافظ واسه همیشه
یکشنبه 16 شهريور 1393 - 18:35
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.