«نقش ایران» در عقب راندن «خلافت اسلامی» از منطقه اطراف آمرلی

شبه‌نظامیان عصائب اهل الحق در یورش به «سلیمان بیک»

خبرگزاری رویترز در گزارشی از مشهود بودن «نفوذ ایران» در منطقه سلیمان بیک، در اطراف شهر آمرلی عراق، در عقب راندن نیروهای «خلافت اسلامی» که ارتش عراق، پیش‌مرگه‌های کرد و شبه‌نظامیان شیعه با آنها درگیر بوده‌اند، می‌گوید.

نیروهای عراقی، پیش‌مرگه‌های کرد و شبه‌‌نظامیان توانسته‌اند کنترل شهر آمرلی و سلیمان بیک (سلیمان بیگ) را در دست گیرند.

پیشتر در دهم شهریور ماه، خبرگزاری فرانسه از قول مقام‌های عراقی خبر داده بود که سلیمان بیک، از پایگاه‌های مهم «خلافت اسلامی» و برخی دیگر شهرهای اطراف منطقه عمدتا ترکمن‌نشین آمرلی آزاد شده‌اند.

یک روز پیش از آن نیز نیروهای مشترک عراقی با حمایت هوایی آمریکا توانسته بودند محاصره آمرلی را بشکنند.

خبرنگار رویترز در محل می‌گوید دو «فارسی‌زبان» را همراه گروه شبه‌نظامی «عصائب اهل‌ الحق» دیده که لباس دیگری به جز یونیفورم نیروهای شبه‌نظامی بر تن داشته‌اند.

یکی از آنها در پاسخ به این پرسش که آیا ایرانی‌ست گفته «ما سلیمان بیک را آزاد می‌کنیم».

در پاسخ به این سوال که آیا عراقی‌ها می‌توانستند موفقیت‌های اخیر را بدون حمایت ایران کسب کنند، گفته است «نه».

این مرد فارسی‌زبان که در کاروانی از نیروهای پلیس بوده، به خبرنگار رویترز گفته است از ایران می‌آید و برای کمک به آموزش نیروهای پلیس [عراق] آنجاست.

یک فرمانده نیروهای پیش‌مرگه نیز در گفت‌وگو با رویترز نقش ایرانیان در یورش به  مواضع نیروهای «خلافت اسلامی» را تائید کرده است.

او گفته است ایرانی‌ها «ادوات» در اختیارشان گذاشته‌ و در «برنامه‌ریزی نظامی» به آنها کمک کرده‌اند. نام این فرمانده کرد فاش نشده است.

او گفته است «آنها (ایرانی‌ها) نیروهای شیعه را آموزش داده‌اند. در پایگاهی دیگر سه یا چهار نفر از آنها (ایرانی‌ها) حضور دارند. آنها پیش‌مرگه‌ها را در انجام حملات توپخانه‌ای راهنمایی می‌کنند. کردی صحبت نمی‌کنند. مترجم دارند».

پیشتر در پی دیدار محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از عراق، مسعود بارزانی،‌ رئیس اقلیم کردستان عراق، گفته بود که ایران سلاح و مهمات در اختیارشان قرار داده است.

آقای بارزانی گفته بود «‌ما خواستار دریافت سلاح شدیم و ایران نخستین کشوری بود که تسلیحات و مهمات در اختیار ما گذاشت».

عقب راندن شبه‌نظامیان گروه تروریستی خلافت اسلامی از اطراف آمرلی و سلیمان بیک، از مهم‌ترین موفقیت‌های نیروهای مشترک عراقی طی هفته‌های گذشته ارزیابی شده است.



پیش‌مرگه‌های کرد در حال آتش‌باری به سوی مواضع «خلافت اسلامی» در اطراف آمرلی

+166
رأی دهید
-4

mazandarani 1 - وین - اتریش
این کار ایران جای تقدیر داره. آورین آورین!
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 01:06
parsi parsi - کرمان - ایران
رژیم اخوندی کار مثبت هم میکنه.به امید نابودی مسلمانان واقعی.
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 01:52
paksan - آمریکا - آمریکا
این عکسهایی که کلاه سیاه دارند شک نکنید نیروهای ایران هستند. عربهای شیعه و کردها توان جنگ ندارند کلاسیک ندارند و بیشتر توانایی کارهایی چون بمب گذاری و جنگهای چریکی دارند
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 04:16
arman93 - یزد - ایران
زنده باد غیور مردان ایران زمین
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 04:47
ashab kahaf - لندن - انگلیس
دیگه شیعه و سنی نداره..میخوای کمک کنی ( که دلیلش هم مشخص و موجهه)درست کمک کن .دیگه این ادا اطوارای تفکیک دینی چیه؟همه اونا انسانن که دارن کشته و تهدید میشن.لااقل اینقدر تابلو نکنید خودتون و عقاید فناتیک مضمحل تون رو..
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 06:25
Imod.barbekan - منامه - بحرین
نقش ایران!!!!!یا امریکا؟
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 07:10
جنگنده - تهران - ایران
امیدوارم مردم منطقه متوجه شوند که اگر با هم متحد باشند و از قدرتهای خارجی به خصوص امریکا دوری کنند، موفق و دوست و متحد و قوی هستند. این هم یک صحنه کوچک از قدرته وحدته فارس و کرد و عرب در عراق و عقب راندن دشمن مشترک. کاش سیاستمداران فریب استعمارگران نوینی چون آمریکا و انگلیس و عربستان و ..... که به دنبال سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن، نمیرفتند. واقعا این اتحاد ایرانی و عراقی و کرد جای تقدیر و خوشحالی دارد.
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 08:36
hassan5 - تهران - ایران
این اولین دفعه هست که کارد دسته اش را میبرد.یک حکومت اسلامی بر علیه حکومت اسلامی دیگر!!!؟؟البته فشار تحریم های امریکا را نباید نادیده گرفت.حکومت اسلامی ایران برای حفظ بقایش همه کار میکند.برای رضایت امریکا جهت حفظ بقا تمکین حتی در پشت شتر
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 09:07
xavii - لندن - بریتانیا
شهر سلیمان بیک یک شهر سنیه ،، اونهایی که اختلاف مذهبی میندازن حالا خخخخخخففففه خون بکیرن، . دم بجه ها کرم واقعاً تقدیر داره ما باید این کثافت داعشیها رو که آمریکا به وجود آورده از بین ببریم، جون اینها خطر بزرکی هستن برای ایران ، بهتره اینها تو عراق از بین برن قبل از اینکه به مرزهای ما برسن، ایران میدونه که کردها و ارتش عراق توان جنک نا منظم رو ندارن به همین خاطر وارد عمل شد . حالا جند تا جدائی طلب کرد مغز تو خالی میاد آمریکا آمریکا میکنه ، ولی مغزش درک اینو نداره که بابا این داعش میوه ساخته شده آمریکا و اسرائیل که داره قتل عامشون میکنه، بازم ایران و رزمنده های ایران عزیز
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 09:18
OzveMardom - پاريس - فرانسه
ashab kahaf - لندن - انگلیس: بالاخره باید قبول کرد ایران از شاخ شدن سنّی‌ها با آموزش‌هایی‌ که خودش بهشون میده میترسه. شما ضمانت میدی همین کرد‌ها (حتا شیعه) فردا روزی وارد جنگ با ایران نشند؟
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 09:46
perser68 - آلمان - آلمان
جمهوریه نکبته آخوندی چه دلیلی داره که با داعشی میجنگه و مردمه ایرانو تو بدترین وضعه ممکن تحقیر و سرکوب میکنه؟داعشم رفتنیه،اما تاثیری به حاله اونائی که یه زمانی جایی به اسمه حلبی آباد داشتن و حالا اونو هم ندارن تو ایرانه ملا زده میکنه؟دزدیهای خامنه ایو رفسنجانیو سربار سلیمانی کمتر میشه؟البته قولشو دادن که به دخترانه دانش آموزه شین آبادی پولی بپردازن!!! شاید ایران بهشت شده ومن خبر ندارم؟یا شاید ملا ها فهمیدن ،کشیدنه جنگ به داخله ایران 70درصد زیر خطه فقریارو به شورش و فرستادن آخوندای دزد به فاضلابه تاریخ میکنه؟
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 09:51
دوستدار - استهکلم - سوئد
رژیم ایران اگر برای مدتی در جای بماند به قصد کمک خاطر جمع باشید گندش بالا می اید و باید این گندیده ها را پرت کرد بیرون مثل سودان. رژیم ایران به قصد کمک به سودان هم کمک فرستاد ولی مشغول گندکاری در انجا بودن که مسئولان سودان پی به خرابکاری ماموران جمهوری اسلامی ایران بردن در کشورشان , همه این ماموران را به بیرون از کشورشان اخراج کردن. جمهوری اسلامی ایران در ظاهر کمک میفرستد به کشورهای دیگر ولی دنبال اهدافی دیگر هستند که در دراز مدت ضرارش بیشتر از نفعش برای کشورهای کمک گیرنده خواهد بود.
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 11:58
دریای پارس - ایران - ایران
حالا داعشی ها چند تا ایرانی را میگیرن و سرشون میبرن مثل خبرنگار امریکایی
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 12:11
dawood30a - دبی - امارات
باز هم ایران هستش که اسم عزیزش صدر رسانه های خارجی شده.... قابل توجه این اقای Imod.barbekan - منامه - بحرین باشه هی امریکا امریکا میکنه....امریکا کاری برات نمیکنه اقا انقدر مله نکش و خفه خون بگیر( هی بگم هی بگم فایده نداره نگاه کن کی کار رو تموم کرد) .
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 13:57
perser68 - آلمان - آلمان
ملاها اصرار داشتن که آمریکا از عراق بره بیرون!!! تا داعشی ها بیان و نصفه عراقو بگیرن و دوباره نشستن تا آمریکائی ها بیان و با بمباران هوائی دوباره داعشی هارو عقب بزنن!!!ههههههههه چه زحمتی میکشن ملا های شارلاتان!کی بود میگفت ملا ها تو هیچ کشوری دخالت نمیکنن و نیرو نمی فرستن؟ تا دیروز گنبده طلا برای حسین به عراق فرستادین و دخترای دانش آموزه شین آبادی رو با بخاریه آخوندی تا دم مرگ کباب کردین و حالا بعده داعش از سرمایه ایرانی بفرستین سوریه و عراقو آباد کنید! لبنانو فلسطینو آباد کردین! جای بسی خوشحالیه!شاد باشید;-)
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 13:06
biparva-jan - تهران - ایران
اطفاقا perser الان هم میگن نیان.
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 20:39
kawir - فرانکفورت - آلمان
paksan - آمریکا - آمریکا یک بار دیگر چرندی که نوشتی بخون،معلومه موادش قاطی داشته اینبار که اینجور هزیان میگی
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 21:28
asmar - لوس آنجلس - آمریکا
paksan-آمریکا- آمریکا. تو با اون شناخت کینه توزانته ات از کوردها دارى تحلیل هم میکنی ؟ کوردها توان جنگیدن ندارند ؟ پس تا الان تو در برابر داعش جنگیدی یا ایرانیهای تن پرور؟ ایران چهار نفر پروار فرستاده که توان حرکت هم ندارند چه برسه به پارتیزانی؟ در ضمن بمب گذاری تو خون شماهاست کجای دنیا تا امروز یک کورد بمب گذاری کرده که چنین چرند میبافی ؟ سپاه ایران فعلا به فکر مال اندوزی و شکم گنده کردنه اگر پیشمرگهای کورد تبودن الان داعش به ایران هم رسیده بود . شماها چه مشکلی دارین؟ از کورد تفرت دارین ، از عرب نفرت دارین ،از بلوچ نفرت دارین خودتونو خدا میدونین اما اگر واقعا در آمریکا زندگی میکنی میبینی که بی ریشه ترین و بی اصالت ترین شارلاتانترین و کلاهبردارترین انسانهای اینجا ایرانیها هستند حتی ذست مکزیکیها را از پشت بستن ایرانیهای اینجا وقتی همو میبینن شروع میکنن به دروغ بافی و عین لاشخور به هم نگاه میکنند هرگز هوای همدیگر را ندارند و کوچکترین همبستگی توشون دیده نمیشه
‌چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 20:53
fdsa60 - تهران - ایران
asmar - لوس آنجلس - آمریکا- دوست عزیزم ایرانیها در کنار کردها دارن با داعش میجنگند من خودم چند نفر رو که تازه از عراق برگشتند دیدم.اونها میگفتند که ارتش عراق کلا تعطیله و فقط کردها و گروه های مردمی شیعه دارن با داعشی ها میجنگند.لطفا اینقدر هم بی انصافی نکن.ایران اولین کشوری بود که به کردستان عراق تجهیزات نظامی ارسال کرد و ژنرالهای پیشمرگه بارها گفته اند که با کمک ایرانی ها داعشی ها را سرکوب میکنند.ایران قرارداد نظامی با کردستان عراق داره.
‌پنجشنبه 13 شهريور 1393 - 00:08
biparva-jan - تهران - ایران
باورم نمیشه ت رو به جای دم دار به صورت دسته دار نوشتم!
‌پنجشنبه 13 شهريور 1393 - 09:25
farshid2015 - مازندران - ایران
عراق خانه دوم ایران شده
‌پنجشنبه 13 شهريور 1393 - 14:12
asmar - لوس آنجلس - آمریکا
fdsa69-تهران- ایران. عزیز جان منم خبر دارم ایران تسلیحات فرستاد و تعدادی هم نیرو فرستاده اما شماها مو میبینید و ما کردها پیچش مو... ما میدونیم ایران به چه دلیل و از ترس چه چیزی هم نیرو فرستاد هم تسلیحات و گرنه شهر آمرلی دو ماه و نیم بود که در محاصره داعش بود و اون ترکمانان بیچاره از بی آب و بی غذایی تلف میشدند نیروهای ارتش عراق هم کاری نمیکرد تا اینکه پیشمرگهای کورد به کمک حملات هوایی از جانب آمریکا برای شکستن محاصره شهر آمرلی حمله کردند و ارتش عراق و نیرویی هم از ایران به سرکردگی قاسم سلیمانی به کمک پیشمرگها رفتند . اما سوال من اینست که چرا تو این دو ماه و نیمه که پیشمرگها در جبهه ها و شهرهای دیگری درگیر جنگ با داعش بودند، کسی بفکر نجات آمرلی نبود؟
شنبه 15 شهريور 1393 - 08:39
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.