آمریکا، بهشتی برای شیفتگان تیراندازی از سراسر جهان

برپایی جشن خانوادگی یا ازدواج در میدان‌های مشق تیراندازی در آمریکا امری رایج است. این مکان‌ها همچنین به جاذبه توریستی پرطرفداری تبدیل شده‌اند و شمار گردشگران خارجی که هر روز روانه این مکان‌ها می‌شوند، سیر صعودی دارد.

این گردشگران بیش از همه اهل کشورهایی هستند که در آنها قوانین سفت و سختی برای استفاده از سلاح گرم وضع شده است. آنها از اروپا، آسیا و استرالیا روانه آمریکا شده‌اند و مقصدشان هم دو ایالت به خصوص در این کشور است: نوادا یا آریزونا. در این دو ایالت درهای میدان‌های مشق تیراندازی به روی همه باز است و حتی کودکان هم می‌توانند زیر نظر مربی دست به اسلحه شوند.

خیلی‌ها پایان دوران مجردی‌شان را در این میدان‌‌های مشق تیراندازی جشن می‌گیرند و برخی دیگر مراسم عروسی‌شان را در آنجا برگزار می‌کنند. حالا دیگر می‌توان در کنار گردشگری فرهنگی، ادبی یا تاریخی که تا به حال امری رایج و شناخته‌شده بوده‌اند، از "گردشگری تیراندازی" هم سخن گفت.

جنجیس کوهن، سرپرست یکی از این مکان‌های آموزش تیراندازی به نام "Machine Guns Vegas" می‌گوید: «مردم اینجا می‌خواهند چیز جدیدی را تجربه کنند که امکان انجامش را در خانه ندارند.» او البته نقش فیلم‌های اکشن را هم در علاقمند شدن مشتریانش بی‌اثر نمی‌داند: «در ۳۰ سال گذشته یک فیلم اکشن که در آن کسی دست به اسلحه نباشد، ساخته نشده است.»

آغاز تمرین تیراندازی در سن ۸ سالگی

برای بسیاری از آمریکایی‌ها تیراندازی یک سرگرمی بی‌خطر در اوقات فراغت به شمار می‌آید، اما برای گردشگران خارجی که به این کشور سفر می‌کنند، دست گرفتن مسلسل‌هایی که در خانه تنها سربازان ارتش به آن دسترسی دارند، تجربه‌ای بی‌نظیر محسوب می‌شود.




در آمریکا به ویژه در مناطق حومه شهرها و روستاها خرید و فروش اسلحه کاری عادی به شمار می‌رود



در ایالت نوادا کودکان از سن ۸ سالگی می‌توانند زیر نظر مربی، تیراندازی با سلاح‌های متفاوت را تمرین کنند؛ امکانی که می‌تواند خطرآفرین هم باشد. به تازگی یک دختربچه ۹ ساله آمریکایی تصادفا مربی تیراندازی خود را در میدان مشقی در آریزونا به رگبار گلوله یک مسلسل "یوزی" بست. مربی که از ناحیه سر به شدت زخمی شده بود‌، در راه انتقال به بیمارستان جان باخت.

این سانحه از نظر قانونی تبعاتی را برای خانواده این دختربچه که به هنگام تمرین در محل حضور داشتند، در پی ندارد و دادستانی اعلام کرده است که قصد ندارد اتهامی را در این مورد علیه آنان مطرح کند. آنچه بر جای می‌ماند، حادثه‌ای هولناک و تأثیر روانی است که قطعا زندگی این دختربچه را در آینده تحت شعاع قرار خواهد داد.

در آمریکا به ویژه در مناطق حومه شهرها و روستاها خرید و فروش اسلحه کاری عادی به شمار می‌رود و کودکان زیادی در خانه‌هایی بزرگ می‌شوند که در آنها کار با اسلحه همانند کار با کارد آشپزخانه بدیهی و عادی است.

با این همه میدان‌‌های مشق تیراندازی در اطراف لاس وگاس برای بسیاری از آمریکایی‌های خو گرفته به سلاح گرم، جذابیت دارد. در صحرای شنی اطراف سنگرهای متعددی حفر شده‌اند که این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کنند تا با سلاح‌های واقعی و مرگبار تیراندازی کنند.

سلاح گرم، بخشی از فرهنگ آمریکا

در بین سلاح‌های عرضه شده‌، مشتریان بیشتر به سلاح‌های بزرگ علاقه نشان می‌دهند. با اینکه در بسیاری از ایالات آمریکا مالکیت اسلحه قانونی و جزو حقوق شهروندی به حساب می‌آید، تنها شمار اندکی از توانایی مالی برای خریدن سلاح‌های بزرگ برخوردارند. همین امر نیز سبب می‌شود تا این عده در میدان‌های مشق تیراندازی دست به سلاح‌های بزرگ ببرند. قیمت کرایه این سلاح‌ها کمتر از دویست دلار است.





در بین سلاح‌های عرضه شده‌، مشتریان بیشتر به سلاح‌های بزرگ علاقه نشان می‌دهند



جنجیس کوهن که خود نیوزلندی است، می‌گوید، حدود ۹۰ درصد مشتریانش غیرآمریکایی هستند. او اضافه می‌کند: «برای این دسته اسلحه جزئی از فرهنگ آمریکا به شمار می‌آید.»

نکته‌ای که در این میدان‌های تیراندازی به شدت جلب نظر می‌کند، اقداماتی است که برای بی‌خطر جلوه دادن سلاح‌های مرگبار انجام می‌شود. برای مثال پس از پایان جلسه تمرین تیراندازی می‌توان به عنوان سوغاتی تی‌شرت‌هایی را خرید که به واسطه گلوله‌های تفنگ سوراخ سوراخ شده‌اند.

"معلم مقصر بود"

سانحه اخیر در آریزونا با این حال موجب شده تا دست‌اندرکاران میدان‌های مشق تیراندازی اندکی در اساس کار خود بازنگری کنند. سم اسکرماندو، رئیس پارک تیراندازی که این سانحه در آن رخ داد، گفته است که در مورد تمرین کودکان با سلاح‌‌های مرگبار تجدیدنظر خواهد کرد.

او در عین ابراز تأسف از واقعه پیش‌آمده، باز هم تقصیر را متوجه معلم دانسته و تأکید کرده است که والدین دختربچه آمریکایی در پیش آمدن این وضعیت مقصر نبوده‌اند و خود دختربچه نیز به هیچ عنوان نبایستی مورد سرزنش قرار گیرد.

با این همه به نظر می‌‌رسد، حادثه آریزونا چندان موجب به راه انداختن بحث اساسی در مورد وجود میدان‌های مشق تیراندازی در آمریکا نشده و گردشگران همچنان می‌توانند در آینده با خیال راحت در این مکان‌ها دست به اسلحه شوند.

+13
رأی دهید
-11

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.