عراقچی: مشکلات طرح‌شده در مذاکرات هسته‌ای فراتر از تصور ما بود

عباس عراقچی، عضو ارشد هیات مذاکره‌کنندگان ایرانی

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، می‌گوید که مشکلات پیش روی برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با قدرت‌های جهانی فراتر از تصور تهران بوده و همچنان فاصله زیادی نسبت به مواضع طرفین وجود دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز یکشنبه، ۹ شهریور، سخنان آقای عراقچی را به نقل از شبکه تلویزیونی عرب زبان المیادین منتشر کرده است که تاکید می‌کند ایران به رغم این اختلاف مواضع خود با قدرت‌های جهانی، هنوز تصور می‌کند که امکان دستیابی به توافق جامع وجود دارد.

وی اظهار داشت: «هدف ما در مذاکرات کنونی رسیدن به توافق‌نامه فراگیر است و تصور می‌کنیم امکان دستیابی به نتایج مورد نظر وجود دارد، اما مسائل و مشکلات مطرح فراتر از چیزی است که ما تصور می‌کردیم. همچنان فاصله نسبتا زیادی در مواضع دو طرف وجود دارد.»

آقای عراقچی در ادامه افزود: «ما درباره بعضی مسائل به یکدیگر نزدیک شدیم، اما مسائل اختلافی زیادی مطرح است و ما همچنان برای رسیدن به توافق تا بیست و چهارم ماه نوامبر (سوم آذر) فرصت داریم.»

به گفته این مقام دولت ایران، «کلید موفقیت مذاکرات هسته‌ای، پایبندی به توافقات انجام‌شده است... اما اگر کسی به دنبال اهداف سیاسی باشد و خواسته‌های غیرمنطقی مطرح شود با مشکل روبه‌رو خواهیم شد».

این اظهارات ساعاتی پس از آن بیان شده است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، اقدام اخیر ایالات متحده در تحریم شخصیت‌ها و شرکت‌های ایرانی را خلاف روح توافق ژنو نامید.

آمریکا می‌گوید، این اشخاص و شرکت‌ها به دلیل نقشی که در برنامه موشکی و هسته‌ای، ایران، دور زدن تحریم‌ها و همچنین حمایت از تروریسم ایفا کرده‌اند، مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

اما حسن روحانی تاکید می‌کند که تحریم‌ها «از اساس ظالمانه است» و زمانی که تهران و گروه ۱+۵ در میانه مذاکرات قرار دارند، اقدام آمریکا در وضع تحریم‌های جدید به روند اعتمادسازی آسیب می‌زند.

عباس عراقچی نیز عنوان می‌کند که «مشکلات قبلی» جمهوری اسلامی با آمریکا همچنان وجود دارد. با این حال او در پاسخ به سئوال شبکه تلویزیونی المیادین درباره شکست احتمالی مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی می‌گوید: «اجازه بدهید به سناریوهای مثبت و خوب فکر کنیم. همواره جایی برای سناریوهای بد وجود دارد. هیچ کسی نمی‌خواهد مذاکرات به نتایج مورد نظر نرسد و هیچ کسی نمی‌خواهد به اوضاع قبلی باز گردیم. همه تلاش می‌کنند به توافق خوبی برای همه طرف‌ها دست پیدا کنیم.»

در همین راستا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه در بروکسل با کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای، دیدار می‌کند.

موضوع این دیدار تبادل آخرین مواضع دو طرف در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای عنوان شده است، مذاکراتی که اواسط شهریور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود.

در این حال آقای ظریف نیز تحریم‌های اخیر ایالات متحده را «خطرناک و غیرسازنده و مغایر با روح توافق ژنو» خوانده است.

به گزارش مهر، وزیر خارجه ایران روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با همتای فنلاندی خود در تهران با اشاره به این تحریم‌ها گفت: «یک گرایش بین دولتمردان ایالات متحده وجود دارد که فکر می‌کنم آنها با فشار، دیدگاه‌ها را پیش می‌برند. این اقدام در راستای فشار گروه‌های داخلی صورت می‌گیرد. ما از ابتدا گفته‌ایم که این روش خطرناک و غیر سازنده و مغایر با روح توافق ژنو است و می‌تواند مغایر با تعهدات ایالات متحده در توافق ژنو باشد.»

محمدجواد ظریف در نهایت هشدار داده است که ایالات متحده باید مسئولیت اقدامات خود را برعهده بگیرد و تهران نیز حق اقدام متقابل و مشابه را برای خود قائل است.

+6
رأی دهید
-3

perser68 - آلمان - آلمان
پوست کرگدن اگه بود با اینهمه کش دادن تا حالا هزار بار پاره شده بود،این حقه مسلم تا کجا میخوان یارانه رهبر دزد کشش بدن واویلا !
یکشنبه 9 شهريور 1393 - 18:05
dara20 - تهران - ايران
خودتونو زدید به خریّت و فکر می‌کنید همه مانند شما خرند گندی که بلا آوردید از چشم دیگران پنهان نیست. شماها ستیزه جویان ضدّ بشر و خشونت طلبان بی‌ مغز و احمق هستید.
یکشنبه 9 شهريور 1393 - 18:06
united-iran - آکلند - نیوزیلند
آخر سر هم این ملت ایران است که این وسط چوب لجبازی و سر سختی دو طرف جمهوری اسلامی و گروه 1+5 را میخورد، هر دو طرف سمج و لجباز هستند و هیچ کدامشان هم حاضر نیستند از مواضعشان کوتاه بیایند، هر دو طرف هم فقط به فکر این هستند که پوز طرف مقابل را به خاک بمالد، بیچاره ملت ایران که دارد به خاطر زیاده خواهیهای این جمهوری اسلامی و غرب زیر فشار تحریمهای سنگین له میشود.
یکشنبه 9 شهريور 1393 - 19:27
hassan5 - تهران - ایران
اقای عراقچی اگر میخواهی بتوافق برسی چاره ای نداری مگر تمکین کنی حتی در پشت شتر وگرنه نظام حکومت اسلامی ایران در خطر است
یکشنبه 9 شهريور 1393 - 20:20
دریای پارس - ایران - ایران
مثل روز روشنه که شما افتادید دنبال امریکا. اگر اندفعه مداکرات شکست بخوره. رسما مملکت را به هرج و مرج همه جانبه بردید
یکشنبه 9 شهريور 1393 - 20:38
داریوش پرویزی - شیراز - ایران
آقای عراقچی تو سر پیازی یا تهش.برو بزرگترتو صداکن.ظریفت اختیار ریش پرفسوریشم نداشت.سید علی گدا باید تصمیمی بگیره تو مترسکشم نیسی مردک
دوشنبه 10 شهريور 1393 - 13:07
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
اگر همین باشد که میگویی , که نیست ! ناگفته هم معلوم است حکومتی که اصولِ سیاست و کشور داری را نمی‌داند و تمامِ هم و غمش را بر سرِ اصولِ فقهی‌ دست سازِ خود و مشکلاتِ غزه فلسطین و لبنان گذاشته ، یقینا در دیگر مسائل غافلگیر میشود و توانِ تجزیه و پی‌ بردن به اساسِ آنرا ندارد، اما بیأید یکبار در عرضِ این ۳۵ سال صداقت داشته دست از فریبکاری بردارید و رک و پوست کنده بگویید که مافیایِ آخوندی اینرا میخواهد، البته خدا میداند زیرِ این خواسته چه اهداف و چه باج هأیی و به چه کشورهأیی نهفته است.
دوشنبه 10 شهريور 1393 - 17:08
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.