وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد 'به دادسرا احضار شد'

مسعود میرکاظمی تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی را "اقدامی انقلابی" خوانده است


شاکیان پرونده "بنزین‌های آلوده" در ایران از احضار مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد به دادسرای کارکنان دولت خبر داده‌اند.

پیمان حاج‌محمود عطار، وکیل دادگستری و یکی از شاکیان پرونده به خبرگزاری ایلنا گفت که آقای میرکاظمی در پی شکایت او و دو نفر از همکارانش در رابطه با "تولید بنزین آلوده" به شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت احضار شده است.

مصطفی ترک همدانی، یکی دیگر از شاکیان هم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا این خبر را تایید کرد.

یازدهم خردادماه ۱۳۹۳ سه وکیل دادگستری با تشکیل پرونده‌ای در دادسرای کارکنان دولت از وزیر اسبق نفت به دلیل "تولید بنزین آلوده در واحدهای پتروشیمی" در زمان وزارتش شکایت کردند.

اتهام آقای میرکاظمی که از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ وزیر نفت بود، "اقدام علیه بهداشت عمومی و سلامت مردم" ثبت شده است.

شاکیان می‌گویند که بازپرس پرونده پیشتر نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان محیط زیست را برای تحقیق و پرسش درباره این پرونده احضار کرده بود.


'سرطان‌زا'

تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی از حدود چهار سال پیش در دولت محمود احمدی‌نژاد و زمانی آغاز شد که ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی در واردات بنزین با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده بود.

مسعود میرکاظمی، وزیر نفت وقت در آن زمان گفت که برای مقابله با تحریم‌ها "طرح ضربتی تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی" اجرا شده است تا اگر فروش بنزین به ایران طور کامل قطع شد، تقاضای داخلی از محل این تولیدات تامین شود.



"طرح ضربتی تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی" برای مقابله با تحریمها اجرا شد


با وجود تردیدهایی که درباره سلامت و ایمن بودن تولید بنزین با این شیوه وجود داشت، وزارت نفت تاکید کرد که استانداردهای لازم در فرایند تولید بنزین رعایت شده است.

با این حال، سازمان محیط زیست ایران اردیبهشت امسال اعلام کرد که بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی "سرطان‌زا" است و بیژن زنگنه، وزیر نفت هم گفت که تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی متوقف می‌شود.

آقای ترک همدانی، یکی از شاکیان پرونده پیشتر گفته بود که طبق اطلاعاتی که در سایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ثبت شده است، بنزین تولیدی واحدهای پتروشیمی عوارضی همچون تحریکات سیستم عصبی مرکزی مثل سردرد و تهوع، عوارض خونی نظیر لوسمی (سرطان خون)، جراحات ریوی، صدمه به کلیه‌ها و کبد دارد و در شرایط حاد می‌تواند باعث مرگ شود.

اما مسعود میرکاظمی اتهامات خود در این پرونده را رد کرده و در اعتراض به اقدام سه وکیل شاکی از آنان به اتهام "نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی" شکایت کرده است.

آقای میرکاظمی تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی را "اقدامی انقلابی" توصیف کرده و گفته است: "جوانان غیور صنعت نفت با تلاش شبانه‌روزی فشرده و ۲ ماهه که همراه با ابتکار و خلاقیت بود، توانستند تودهنی بزرگی به آمریکا و غرب بزنند."

+32
رأی دهید
-1

MehranIrani - تهران - ایران
اقدام انقلابی یا نسل کشی انقلابی؟
یکشنبه 9 شهريور 1393 - 17:42
paksan - آمریکا - آمریکا
این قاتل این جانی رو به خاطر بسپارید جایزه ای که برای کشتن و مریض کردن مردمش گرفت این بود که بدون هیچ مشکلی شد نماینده مجلس! کی بهش رای داد ! معاویه!
یکشنبه 9 شهريور 1393 - 18:31
hassan5 - تهران - ایران
مشابه تولید انقلابی بنزین که تو دهنی بامریکا است قبلا هم مسئولین نظام از این حرکات انقلابی انجام داده بودنند...جهت اطلاع مردم در زمان جنگ بعلت کمبود ماشین الات شهردار عباس اباد و نشتارود شهسوار دستور داده بود که زباله های شهری و بیمارستانی را بدریا ریختند و کامیون و لودر های حمل زباله را بجبهه های جنگ فرستادنند من خودم سرنگهای تزریقی را در دریا بوفور دیدم و پس از ان دیگر بدریای خزر نرفتم. البته در نماز جمعه شهسواربافتخار گفته بودنند. خانه از پای بست ویران است.اینقدر کشش ندید وگرنه...
یکشنبه 9 شهريور 1393 - 20:14
hassan5 - تهران - ایران
مشابه تولید انقلابی بنزین که تو دهنی بامریکا است قبلا هم مسئولین نظام از این حرکات انقلابی انجام داده بودنند...جهت اطلاع مردم در زمان جنگ بعلت کمبود ماشین الات شهردار عباس اباد و نشتارود شهسوار دستور داده بود که زباله های شهری و بیمارستانی را بدریا ریختند و کامیون و لودر های حمل زباله را بجبهه های جنگ فرستادنند من خودم سرنگهای تزریقی را در دریا بوفور دیدم و پس از ان دیگر بدریای خزر نرفتم. البته در نماز جمعه شهسواربافتخار گفته بودنند. خانه از پای بست ویران است
یکشنبه 9 شهريور 1393 - 20:12
mammal - لندن - انگلیس
اگر بنزین سالم بوده، باید بگزرانش ۱ ساعت جلوی اگزوز یک ماشین تا ثابت بشه
دوشنبه 10 شهريور 1393 - 00:34
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.