آیا اسکندر مقدونی در این گور خفته است؟

باستان‌شناسان در منطقه مقدونیه در شمال یونان مقبر‌ه‌ای تاریخی کشف کرده‌اند که گمان می‌رود اعضای خانواده اسکندر مقدونی، یا حتی خود او در آن دفن شده‌اند. نخست‌وزیر یونان این کشف را بسیار مهم خوانده است.

شهر کوچک و تاریخی آمفی‌پولیس در شمال یونان از جاذبه‌های توریستی مهم این کشور به شمار می‌رود. نخست وزیر یونان، آنتونیس ساماراس هفته گذشته پس از بازدید از این شهر کوچک از کشفی بسیار بااهمیت در این منطقه خبر داد که توجه بسیاری را به آمفی‌پولیس جلب کرده است.

ساماراس بدون اشاره به جزئیات بیشتر، خبر کشف مقبر‌ه‌ سلطنتی در ایالت مقدونیه در شمال یونان را تأیید کرد. رسانه‌های یونانی هم ضمن پوشش خبری گسترده از مراحل خاکبرداری در اطراف این مقبره از لحظه‌‌ای بزرگ در تاریخ این کشور خبر می‌دهند.

وزارت فرهنگ یونان تصاویر محدودی منتشر کرده که محوطه خارجی یک مقبره را نشان می‌دهند. در این تصاویر دو مجسمه شیر باستانی به چشم می‌خورد که هر کدام بیش از ۵/ ۱ تن وزن دارند و راه ورودی مقبره را مسدود کرده‌اند.

قدمت ۲۴۰۰ ساله

وزرات فرهنگ یونان اعلام کرده که این مقبره مربوط به سده چهارم پیش از میلادی مسیح است، اما از ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری کرده و تنها وعده داده که به زودی تصاویر کاملی از دورن این مقبره منتشر خواهد کرد.

در این میان زمین‌شناسان به رسانه‌های یونانی گفته‌ا‌‌ند که آن‌ها با کمک دستگاه‌های لیزری سه حفره درون این مقبره شناسایی کرده‌اند.

برخی رسانه‌های یونان و باستان‌شناسان تفننی می‌گویند این مقبره متعلق به یک یا شماری از اعضای خانواده اسکندر مقدونی است.

ساکنان آمفی‌پولیس حتی معقتدند که این مقبره می‌تواند متعلق به خود اسکندر باشد.

اما کارشناسان باستان شناسی وزارت فرهنگ یونان گفته‌اند که تا وقتی که داخل مقبره نشوند نمی‌توانند هیچ‌چیزی بگویند.

آن‌ها می‌گویند از نوشته‌های داخلی مقبره و اشیاء درون آن خواهند فهمید که مقبره به چه کسی تعلق دارد و امیدوارند که این مقبره غارت یا تخریب نشده باشد.

خطر ریزش سقف مقبره

تصویر وزارت فرهنگ یونان نشان می‌دهد که محوطه ورودی این مقبره دست‌نخورده است. اما برخی نگران هستند که دزدان طلا و جواهر از بالای گنبد مقبره وارد آن شده باشند.

برخی کارشنان نیز نگران آن هستند که خاکبرداری سریع موجب ریزش سقف مقبره شود. در حال حاضر خاک‌برداری اطراف این مقبره ادامه دارد. پلیس تا محوطه ۵۰۰ متری اطراف آن را مسدود کرده است.

شهر کوچک آمفی‌پلیس در زمان اسکندر کبیر یکی از مهترین پایگاه‌های ارتش او و از شهرهای مهم سرزمین مقدونیه بود.

در نزدیکی این شهر یک معدن طلا نیز وجود داشت.

اسکندر مقدونی سال ۳۲۳ پیش از میلاد در بابل، عراق امروزی درگذشت.

گفته می‌شود که جسد او ابتدا در مقبره‌ای در مصر به خاک سپرده شده است.

اما از صدها سال پیش باستان شناسان در پی نشانی از مقبره او هستند.

در ده سال اخیر باستان‌شناسان مقبره‌های بسیاری در مصر، ازبکستان و حتی شمال استرالیا پیدا کردند که بیهوده امیدوار بودند محل دفن اسکندر کبیر باشد.

فیلیپ پدر اسکندر در اسکپیه پایتخت جمهوری مقدونیه به دنیا آمده است. جمهوری مقدونیه در همسایگی یونان قرار دارد و با ایالت مقدونیه یونان همجوار است. مقدونی‌ها معتقدند که ایالت شمالی یونان نیز به سرزمین آن‌ها تعلق دارد.

+24
رأی دهید
-14

دریای پارس - ایران - ایران
قبر این بربر وحشی را می خواهید چکار.درود بی پایان بر کوروش یزرگ بنیانگذار صلح و عدالت
یکشنبه 9 شهريور 1393 - 10:42
dara20 - تهران - ايران
گور این جانور وحشی را باید با خاک یکسان کرد چون مظهر توحش و جنایت بر علیه بشریت بوده.
یکشنبه 9 شهريور 1393 - 12:38
hassan5 - تهران - ایران
اسکندر گجستک!!!تخت جمشید را باتش کشید...مادر و زنهای داریوش سوم را باسارت برد !! البته بی عرضگی داریوش سوم را هم نباید نادیده گرفت!!؟
یکشنبه 9 شهريور 1393 - 13:45
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
آتش به قبرش بگیرد ، همین طور که به تختِ جمشید آتش زد، مردک روان پریشِ وحشیِ عقده ائی بخیلِ حسود.
یکشنبه 9 شهريور 1393 - 16:06
oghabe - سنت گا لن - سوثیس
خیلی‌ مسخره س به این دیوانهٔ روانی،وحشی لقب کبیر داده‌اند.حالا با اینکه ما ایرانیان خوب این احمق را می‌شناسیم،و می‌دونیم که چه بلائی سر سرزمین و اجداد ما آورد،و به نظر من این بزرگترین ضربه تاریخی‌ به سرزمین ما بود که تا زمان شروع حکومت رضاشاه سایه به سایه دنبال ما آمد،حالا احمقتر از همهٔ احمقها کسانی‌ هستند که اسم بچشونا اسکندر یا چنگیز میذارن
یکشنبه 9 شهريور 1393 - 20:53
chatoli - تهران - ایران
اصلاً فرض کن که اون گور به گوری اونجا خفته ، حالا خیلی اتفاق مهمی افتاده واسه جهانیان!
دوشنبه 10 شهريور 1393 - 05:51
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
حتما که برای جهانیان مهم است که از صدها سال پیش به دنبالش هستند دنیا که در خرافات یک قوم خلاصه نمیشود امیدوارم مقبره اسکندر کبیر در زودتر کشف شود تا دانشمندان با پرداختن به اهمیت و درایت و توانایی هایش از جهالت دنیا بکاهند
دوشنبه 10 شهريور 1393 - 19:39
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
روحت شاد اسکندر کبیر. آنقدر کبیر و با عظمت بودی و هستی که هیچ ملتی نیست که نامت را روی فرزندانش نگذاشته باشد. البته قهرمانان بزرگ دشمنان کوچکی هم دارند
دوشنبه 10 شهريور 1393 - 19:41
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
پان ترک که لقبِ کوروش کبیر, شاهِ شاهان را پسوندِ نام این ملعونِ روانی‌ جانی کرده‌ای و از آن بر خود می‌‌بالی، آتش زدنِ تختِ جمشید که بعد ۲۵۰۰ سال هنوز یکی‌ از باشکوهترین و متمدنترین مکان هاست چه افتخاری نصیب تو می‌کند غیر از اینکه دشمنی خود را با قوم پارس و ایران ثابت کند، برو پادویی نوچه‌هایِ اسکندر را بکن و به زبان پارسی‌ هم, نه بنویس و نه حرف بزن که ننگِ تمام قومیتهایِ میهن پرستِ ایرانی هستی‌ و باعثِ شرمساری آنها.
‌سه شنبه 11 شهريور 1393 - 15:18
hamid71 - ابهر - زنجان - ایران
قارداش منم میثل خودت دوبار جاباب دادم تا بفهمی البته بعید میدونم ،!!!!! . اسکندر کبیر !!!! صغیر تراز خود کثافتش بازم خودش بود . قارداش اردبیلی ایشتیباه حالی شدی ذوالقرنین ایسکندر کوپک اوغلی نبود بلکه کوروش کبیر بود سعی کن بیشتراز این آبروی ما آذری ها رو نبری مجه مژبوری درمورد چیزایی که نمیدونی ایظهارنظرکنی دیجه چیزی نگو من خودم اجه بخوای روشنت میکنم آماشالله یاغچی اوغلان.
‌سه شنبه 11 شهريور 1393 - 20:14
hamid71 - ابهر - زنجان - ایران
اسکندر کبیر !!!! صغیر تراز خود کثافتش بازم خودش بود . قارداش اردبیلی ایشتیباه حالی شدی ذوالقرنین ایسکندر کوپک اوغلی نبود بلکه کوروش کبیر بود سعی کن بیشتراز این آبروی ما آذری ها رو نبری مجه مژبوری درمورد چیزایی که نمیدونی ایظهارنظرکنی دیجه چیزی نگو من خودم اجه بخوای روشنت میکنم آماشالله یاغچی اوغلان.
‌سه شنبه 11 شهريور 1393 - 20:08
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.