وزارت ارشاد:‌ کاری به نویسنده نداریم و فقط کتاب را بررسی می کنیم

عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد، درباره مجوز گرفتن کتاب‌های نویسنده‌هایی مثل رضا براهنی، نویسنده ساکن کانادا، و کتابی مربوط به اسماعیل خویی، شاعر ساکن لندن، گفت:‌"براساس ضوابط نشر، کار را باید بر اساس محتوا بررسی کرد و کاری به نام نویسنده نداریم."

آقای صالحی گفته است: "فهم ما از ضوابط مصوب شورای انقلاب فرهنگی این است که تنها به محتوا توجه کنیم، اما اکنون بحث‌هایی در رسانه‌ها مطرح شده و برخی گفته‌اند که باید به مؤلف هم توجه کرد. ما بخشی از این بحث‌ها را که جدی هستند به هیأت نظارت منتقل می‌کنیم و معتقدیم نباید بحث‌ها به سمت لجاجت برود و فصل‌الخطاب نظر هیأت نظارت است."

در روزهای اخیر، انتشار کتاب مرور اشعار و زندگی اسماعیل خوئی، شاعر مقیم بریتانیا، مجموعه اشعار یدالله رویایی،‌ شاعر ساکن فرانسه، و خبر دریافت مجوز چهار عنوان از آثار رضا براهنی، شاعر و داستان نویس ساکن کانادا (از جمله دو رمان آواز کشتگان و چاه به چاه) انتقادهای تازه ای را متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرده است.

منتقدان می گویند این نویسندگان و شاعران ساکن خارج از ایرانند و دیدگاه های "ضداسلامی" و "ضدانقلابی" دارند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و پدر علی جنتی، وزیر ارشاد، اردیبهشت امسال در خطبه های نماز جمعه تهران گفته بود: "کتاب نویسنده بی‌پروا، بی‌اعتقاد و لاابالی نباید منتشر شود."

با این حال علی جنتی، وزیر ارشاد، چندی پیش تصریح کرده بود:‌ "ما تصمیم گرفته‌ایم به کتاب نگاه کنیم نه نویسنده اثر. چاپ کتاب ضوابطی دارد که با توجه به آن ضوابط عمل می‌کنیم، اگر مشکلی نباشد کتاب چاپ می‌شود اما اگر مشکلی داشته باشد آن مشکل یا اصلاح می‌شود یا کتاب در نهایت چاپ نمی‌شود. در نهایت به کتاب نگاه می‌کنیم نه به نویسنده."


'سرک کشیدن در حوزه فرهنگ'



دو رمان از رضا براهنی پس از سالها مجوز انتشار گرفته است



آقای صالحی همچنین گفته که "سرک کشیدن و دخالت در حوزه فرهنگ بی‌احترامی است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) او در پاسخ به اینکه در دوره مدیریتش تا چه اندازه توانسته به وعده‌ای که درباره کم کردن فشار فضای امنیتی بر فضای فرهنگ و محدود کردن فعالیت بولتن‌سازان داده بود، عمل کند، گفت: "می‌بینیم که در این دوره دخالت حوزه امنیتی در حوزه معاونت فرهنگی کم بوده است. ما تلاش کرده‌ایم این را نشان بدهیم که حوزه رسمی امنیت کشور حوزه مستقلی دارد و سرک کشید‌ن‌ها و دخالت‌ها در حوزه فرهنگ بی‌احترامی به حوزه فرهنگ است."

آقای صالحی گفته: " به جای تسلیم شدن به پاندول‌های فشار و فضاسازی‌های رسانه‌ای و بولتن‌ها باید به فهم روشن برسیم. قانون را رعایت می‌کنیم اما تا زمانی که من هستم تسلیم فشارها نمی‌شویم."

آذر ماه سال گذشته، علی جنتی از نگاه امنیتی برخی از مدیران فرهنگی  سخن گفته بود و اینکه دست کم "دستگاه‌های امنیتی به آنها دیکته می‌کرده‌اند."

افزایش سختگیری و تاخیر در صدور مجوز، لغو مجوز کتاب های مجوزدار، عدم پاسخگویی به ناشران، مترجمان و نویسندگان معترض به شیوه ممیزی و تعلیق فعالیت چند ناشر فعال، از جمله انتقادهای روزافزون اهالی کتاب در سال های ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بود.

+6
رأی دهید
-0

dara20 - تهران - ايران
تفتیش عقاید می‌کنید
یکشنبه 9 شهريور 1393 - 12:30
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
بهتر است بگویی اگر نوشته‌ها با اصولِ عصرِ حجری یا فاشیستی مان مطابقت داشت بی‌ خیالِ اسمِ نویسنده می‌شویم چون به اصول پایبند بوده، لطمه ائی که به ادبیات ، فرهنگ و هنر این کشور با این سانسورها و اختناق زدید مانند حمله اعراب و سوزاندن کتابخانه‌ها ست، باز خدا پدرِ خاتمی را بیامرزد که در دورانِ او فرهنگ و هنر رمقی گرفت و وقتی‌ محمود مغول بر سرِ کار آمد رویه همان شد که علی‌ خلاف یا حامی‌ِ اش میخواست.
یکشنبه 9 شهريور 1393 - 15:46
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.