فعالیت «غیرقانونی» بیش از ۳۰۰ وب‌سایت همسریابی در ایران

تقاطع: معاون “وزارت ورزش و جوانان” در ایران می‌گوید که فعالیت بیش از ۳۰۰ وب‌سایت همسریابی در ایران «غیرقانونی» است و وزارت‌خانه‌ی متبوعش، این وب‌سایت‌ها را به «رسمیت» نمی‌شناسد.

به گزارش وب‌سایت “خبرآنلاین”، محمود گلزاری روز سه‌شنبه (۴ شهریور-۲۶ آگست) در یک نشست خبری با اشاره به جلسه مسوولان “وزارت ورزش و جوانان” با مدیران برخی از وب‌سایت‌های همسریابی گفت: «هیچ‌کدام نتوانستند ما را در زمینه چگونگی همسریابی از طریق دنیای مجازی و برخورداری از زندگی مشترک مطلوب قانع کنند.»

آقای گلزاری با بیان این‌که برخی از این وب‌سایت‌ها «به صورت پنهانی کار می‌کنند» از فعالیت وب‌سایتی خبر داد که «با تیتری درشت در زمینه “ازدواج موقت” فعالیت می‌کند» و باعث «نگرانی» خانواده‌ها و «وسوسه» افراد «هوسران» شده است.

وی با تاکید بر این‌که این وب‌سایت از «فتوای مراجع تقلید» درباره‌ی «ازدواج موقت» استفاده کرده مدعی شد که این فتواها برای «زمانی که ازدواج موقت به عنوان ضرورت و در موارد استثنایی لازم است، صادر شده است».

“معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان” افزود که این وزارت‌خانه «به طور جدی از نیروی انتظامی و وزارت کشور خواسته‌ که این سایت‌ها تعطیل شوند، چرا که آنها از اسم دین سوءاستفاده می‌کنند».

او هم‌چنین از قصد “وزارت ورزش و جوانان” برای راه‌اندازی «مراکز حضوری انتخاب همسر با کمک مشاور» خبر داد و تصریح کرد که این مراکز «همان نقش واسطه‌ها را دارند که از گذشته در جامعه» وجود داشت.

محمود گلزاری در بخش دیگری از اظهاراتش، با بیان این‌که بیشتر طلاق‌ها در کشور در گروه سنی ۲۵ تا ۳۰ سال اتفاق می‌افتد، گفت که ۱۵ تا ۲۰ درصد زوج‌ها در ۵ سال اول زندگی خود از یکدیگر جدا می‌شوند.

وی بسیاری از طلاق‌ها را “شتاب‌زده” و “بچه‌گانه” توصیف کرد و از جوانان خواست «شش ماه تا یک سال پس از طلاق، اقدام به ازدواج مجدد نکنند شاید بتوانند به زندگی قبلی خود بازگردند».

او هم‌چنین نبود امکان ازدواج برای افراد مطلقه در کشور را “نشانه فرهنگ جاهلیت” دانست و گفت که «برای ازدواج مجدد افراد مطلقه‌ای که نمی‌توانند به زندگی قبلی خود بازگردند، باید تلاش شود».

گفتنی است محمود گلزاری پیش از این نیز در اسفندماه گذشته با تاکید بر «غیرقانونی» بودن وب‌سایت‌های اینترنتی و موسساتی که در زمینه «همسریابی» فعالیت می‌کنند، گفته بود که وظیفه‌ی “معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان”، «همسرگزینی» به معنی کمک به زوج‌ها برای داشتن «انتخاب مناسب» بدون «دخالت در روند پیدا کردن همسر» است.

وی وعده داده بود که کار‌شناسان مورد تایید “سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره” که «دوره‌های آموزشی» “وزارت ورزش و جوانان” را طی کرده باشند، از خردادماه سال ۹۳ به مشاوره جوانان در امر «همسرگزینی» در مراکز مشاوره ازدواج بپردازند.

در همین ارتباط، در فروردین ماه سال جاری، وب‌سایت “تبیان” متعلق به “سازمان تبلیغات اسلامی”، اقدام به راه‌اندازی یک بخش ویژه “همسریابی” کرد که در مرحله‌ی اول آن قرار بود نرم‌افزاری به نام “هم‌سان‌گزینی” در اختیار واسطه‌های ازدواج قرار بگیرد تا اطلاعات مراجعان خود را در آن ثبت و نگهداری کنند.

این وب‌سایت نوشته بود که در گام دوم این طرح، واسطه‌ها می‌توانند با «رعایت محرمانگی اطلاعات و اخذ اجازه از دیگر واسطه‌ها به اطلاعات بانک‌های یکدیگر دسترسی داشته باشند» و سرانجام در گام سوم و نهایی “شبکه واسطین” در کل کشور گسترش می‌یابد و “هم‌سان‌گزینی” در تمامی شهر‌ها اجرا شود.

 به نوشته‌ی این وب‌سایت، کلیه متقاضیان ازدواج شامل جوانان مجرد یا اشخاصی که بنا به دلایلی از همسر خود جدا شده یا کسانی که همسر خود را از دست داده‌اند، می‌توانند از طریق “سامانه همسان‌گزینی”، «مشخصات خود را به نزدیک‌ترین یا مرتبط‌ترین واسطه بفرستند و منتظر معرفی فرد مناسب برای خود باشند».

این‌گونه تلاش‌ها برای افزایش ازدواج در کشور در راستای خواست رهبر جمهوری اسلامی برای افزایش فرزندآوری و رشد جمعیت کشور در حالی است که پیش از این، در آبان‌ماه سال گذشته، “مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی” با انتشار گزارشی با عنوان “آسیب‌شناسی همسریابی اینترنتی در ایران” اعلام کرده بود که این نوع همسریابی، به فرصتی برای «دوست‌یابی»، «ازدواج‌های موقت»، «ارتباط نامشروع» و «تامین انگیزه‌های سودجویانه و غیراخلاقی» تبدیل شده‌ است.

+6
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.