وزیر دادگستری ایران: بابک زنجانی همکاری نمی‌کند

آقای زنجانی از دی ماه سال گذشته در زندان به سر می برد

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری ایران، بدهی بابک زنجانی را هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان عنوان کرده و گفته که "کمتر از یک سوم این پول در داخل است و مابقی پول مشخص نیست در کجاست."
به گفته وزیر دادگستری، "بابک زنجانی همکاری لازم را با ما نمی کند و این موضوع مشکلاتی را به وجود آورده است."

بابک زنجانی در روز نهم دی ماه سال گذشته (۳۰ دسامبر ۲۰۱۳) به اتهام پرداخت نکردن بدهی خود به وزارت نفت دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.

گفته می شد آقای زنجانی که بعد از تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران با وزارت نفت ایران در دولت محمود احمدی نژاد در فروش نفت و انتقال پول آن همکاری می کرد، بخشی از پول فروش نفت را به وزارت نفت پرداخت نکرده است.

بدهی وی به گفته آقای پورمحمدی "حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو است که پولی که وی در داخل کشور دارد جوابگوی این مبلغ نیست که حدودا به دو هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسد. بدهی کلی وی مبلغی در حدود ۸۶۰۰ میلیارد تومان است."

آقای پور محمدی این خبر را تائید کرده که "عده ای از خارج از کشور اعلام آمادگی کرده اند که بدهی وی را می پردازند بنابر این پرونده بابک زنجانی بسیار پیچیده است و ما باید حواسمان جمع باشد تا رو دست نخوریم. چرا که شاید کسی نقشه های دیگری داشته باشد."


بابک زنجانی در کنار امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان

"۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در دولت قبل با امضای چند وزیر و رئیس کل بانک مرکزی به حساب بانک جعلی بابک زنجانی در تاجیکستان واریز شد و کلا از بین رفت"

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران



به گفته وزیر دادگستری، این پرونده "به طور کلی ماجرا بسیار فنی است و مردم می‌گویند که این قصه، قصه پرپیچ و خمی است ."

مقامات وزارت نفت ایران می گویند که بخشی از پول به صورت نقدی به آقای زنجانی داده شده است اما مشخص نیست این پول اکنون کجاست.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران دو هفته پیش گفت که "۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در دولت قبل با امضای چند وزیر و رئیس کل بانک مرکزی به حساب بانک جعلی بابک زنجانی در تاجیکستان واریز شد و کلا از بین رفت."

به گفته وزیر نفت ایران، آقای زنجانی این مبلغ را به پشتوانه تاسیس "یک بانک بی اعتبار که تمام دارایی اش شاید ۵۰۰ هزار دلار نبود" از خزانه دولت سابق گرفته است.

آقای نامدار زنگنه توضیح داد که "نفت را به زنجانی دادند تا آن را فروخته و پولش را تحویل بدهد ولی او این کار را انجام نداد. بخشی هم از پول های دیگر به زنجانی داده اند یعنی بخشی از وام هایی که به شرکت نفت برای اجرای طرح ها داده بودند را به زنجانی تحویل دادند تا به پیمانکاران پرداخت کند، اما وی پول ها را خورد."

توافق شده است که به جای این بدهی، اموال آقای زنجانی به طلبکار اصلی یعنی وزارت نفت منتقل شود.

آقای زنجانی که ۴۲ ساله دارد گفته بود ۶۴ شرکت و ۱۷ هزار کارمند در داخل و خارج از کشور دارد.

اتحادیه اروپا و آمریکا آقای زنجانی را به دلیل نقش داشتن در دور زدن تحریم ها و پولشویی، تحریم کرده اند. آقای زنجانی پیش از دستگیری گفته بود که "در دو -سه سال گذشته بیش از ۱۷ میلیارد از درآمد حاصل از فروش نفت را به ایران منتقل کرده است."

+27
رأی دهید
-1

Hojati 47 - استکهلم‌-سوئد - استکهلم‌-سوئد
از کدام مردم صحبت میکنی‌ ==مگه مردم اطلاع دارن که شماها با پول بیت‌المال به گول خودتون چه کار می‌کنین ؛؛هم میدزدین و هم به نم زن و بچه‌تون می‌کنین اگه کشور بی‌ صاحب نبود معدن به نام زنتون نمیزدین..میسه بگی‌ کدام مردم میگن قصه پور پیچ و خمی است ،مردم کی‌ گفتن اموال ملی‌ رو بدین به یک دزد اون مردم رو برای مردم ایران تعریف کنین کیان
‌پنجشنبه 6 شهريور 1393 - 15:19
azadeh11 - آمستردام - هلند
برید باباش را بگیرید. بالاتر‌ها را . این که بچه‌ ایست ه
‌پنجشنبه 6 شهريور 1393 - 17:44
mammal - لندن - انگلیس
تعجب می‌کنم که چرا دست این را قطع نمیکنند با وجود اینکه میدانند که دزدی کرده و پر رو هم که هست و همکاری نمیکند، ولی‌ کسی که جرمه خیلی‌ کمتری کرده سریع براش حکم میدهند، اگر قانون اسلامی هست باید برای همه باشه
‌پنجشنبه 6 شهريور 1393 - 19:11
paksan - آمریکا - آمریکا
مشخصه روابط گرمی با اژه ای و سپاه داره این زنجانی و مماشات با این متهم و دزد میلیاردی خیلی جالبه!؟ فک کنم می ترسند اسم سرباز ولایت بد در بیاد برای همین برخورد خیلی سطحی است و طرف پولا رو پخش کرده بین دوستاش در رده های مختلف سپاه و فوه قضائیه و حالا صبوری میکنه تا آزادش کنند
‌پنجشنبه 6 شهريور 1393 - 18:28
nasrin30 - آسکر - نروژ
آزاده۱۱ - آمستردام - هلند من هم دقیقا با شما موافقم آدمهایی مثل بابک زنجانی عروسک خیمه شب بازی هستند که یه مدت بهشون بها میدهند بد هم همهٔ تقصیر هارو به دوشش میذارند بد هم به عنوانه مفسده اقتصادی اعدامش می‌کنن،اون دزدهای اصلی‌ هیچوقت اسمشون وسط نیامده و نخواهد آمد.
‌پنجشنبه 6 شهريور 1393 - 22:37
hassan5 - تهران - ایران
2/7 میلیارد دلار که بحسابش ریخته شده و کلا از بین رفته)این پول از حساب باصطلاح بیت المال خارج شده و بحساب خامنه ای واریز شده.اقای زنجانی که بتنهائی بیت المال را بالا نمیکشد
جمعه 7 شهريور 1393 - 14:22
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.