بیانیه مسلمانان و یهودیان بریتانیا: مناقشه خاورمیانه نباید باعث اختلاف ما شود

بیانیه مسلمانان و یهودیان بریتانیا: مناقشه خاورمیانه نباید باعث اختلاف ما شود

مسلمانان و یهودیان تلفات غیرنظامی را تقبیح کرده‌اند


دو تشکل عمده مسلمانان و یهودیان بریتانیا خواسته‌اند از تاثیرگذاری بحران خاورمیانه بر جامعه این کشور جلوگیری شود.

هیات نمایندگان یهودیان بریتانیا و شورای مسلمانان بریتانیا، در اقدامی بی‌سابقه، بیانیه مشترکی را انتشار داده و در آن گفته‌اند که اعضای این دو اقلیت ممکن است در مورد مناقشه خاورمیانه نظراتی متفاوت داشته باشند اما نباید اجازه دهند این تفاوت نظر بر تعامل اجتماعی بین پیروان دو آیین در این کشور تاثیر بگذارد.

این بیانیه، ضمن قبول اینکه برخی از اعضای جوامع مسلمان و یهودی در مورد اختلاف بین اسرائیل و فلسطینیان "نظرات بسیار عمیقی" دارند، از بروز این اختلاف نظر به شکل "یهودی‌ستیزی و اسلام‌هراسی" به شدت انتقاد کرده و اینگونه گرایش‌ها را محکوم کرده‌اند.

در عین حال، براساس برخی گزارش‌ها، در تدوین این بیانیه مشترک، دو طرف نتوانستند در مورد مسئولیت تلفات غیرنظامی در جریان درگیری‌ نظامی اخیر بین اسرائیل و فلسطینیان به نظری واحد دست یابند و صرفا گفته‌اند که مرگ غیرنظامیان "از نظر هر دو دین، مذموم و غیرقابل قبول است."

در جریان جنگ اخیر غزه، فلسطینیان و طرفداران آنان، ارتش اسرائیل را به حمله به مراکز غیرنظامی و در نتیجه، کشته شدن غیرنظامیان متهم می‌کردند در حالیکه دولت اسرائیل و طرفداران آن، حماس را متهم می کردند که با شلیک راکت به سوی اسرائیل، باعث آغاز جنگ شد و با استفاده از اماکن مسکونی و غیرنظامی برای اهداف نظامی، غیرنظامیان را در معرض خطر قرار داده و در نتیجه مسئول کشته شدن آنان بوده است.



عملکرد برخی کشورها و گروه های تندور اسلامی و آثار آن در غرب به بروز پدیده "اسلام‌هراسی" کمک کرده است



شورای مسلمانان و هیات نمایندگان یهودیان در بیانیه مشترک خود تاکید کرده‌اند که "با وجود وضعیت جاری در خاورمیانه، باید پیروان هر دو مذهب همچنان برای حفظ روابط سالم اجتماعی بین جوامع خود در بریتانیا تلاش کنند." در این بیانیه از مسلمانان و یهودیان خواسته شده است تا تمامی تلاش خود را به کار گیرند تا "از وارد کردن مناقشه خاورمیانه به بریتانیا جلوگیری کنند و به جای آن، از این کشور صلح و دوستی صادر شود."

این دو تشکل در بیانیه مشترک خود به یهودیان و مسلمانان توصیه کرده‌اند تا "تلاش برای همکاری و آشنایی بیشتر با یکدیگر را مضاعف کنند" و افزوده‌اند که "ما به شدیدترین وجه هرگونه نشانه یهودی‌ستیزی، اسلام‌هراسی یا هر شکل و نوع دیگر نژادپرستی را به شدت محکوم و مردود می‌دانیم."

در این بیانیه آمده است که عوامل وحدت‌بخش بین پیروان دو دین بیش از عناصر تفرقه‌افکن و هر چند "ممکن است اعضای ما در مورد منشا، دلایل فعلی و نحوه حل و فصل" مناقشه خاورمیانه اختلاف نظر داشته باشند، اما در موارد متعددی دارای وحدت نظر هستند. ازجمله، هر فرد مسلمان و یهودی معتقد است که "مرگ حتی یک غیرنظامی، فاجعه‌ای عظیم است و باید حداکثر تلاش صورت گیرد تا امکان بروز چنین فاجعه‌ای به حداقل ممکن تقلیل یابد."



شورای مسلمانان بریتانیا همراه با هیات نمایندگان یهودیان تعصب نژادی به هر بهانه‌ای را تقبیح کرد



این بیانیه می‌افزاید که "هدف قرار دادن غیرنظامیان اقدامی غیرقابل قبول و خلاف آموزه‌ها و سنت‌های دینی ماست." با انتشار این بیانیه، ابهاماتی در مورد منظور از کسانی که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند بروز کرد اما یک عضو شورای مسلمانان گفته است "این عبارت به هر دو طرف، هم اسرائیل و هم حماس" اشاره دارد. یک عضو هیات نمایندگان یهودیان هم گفته است که یهودیان اطمینان دارند که هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان، مورد قبول ارتش اسرائیل نیست و به همین دلیل هم در حمایت از این بیانیه تردیدی وجود نداشته است.

در جریان درگیری اخیر خاورمیانه، و به خصوص با افزایش شمار تلفات غیرنظامی که به جز چند مورد، همگی از ساکنان فلسطینی نوار غزه بودند، در بسیاری از نقاط جهان، عملکرد ارتش اسرائیل مورد انتقاد شدید قرار گرفت و در بریتانیا نیز تظاهرات گسترده‌ای در اعتراض به این این نوع عملیات برگزار شد. در این میان، به دلیل حمایت یهودیان از موجودیت کشور اسرائیل، برخی از طرفداران فلسطینیان آشکارا یهودیان را هدف انتقاد قرار دادند و در بعضی کشورها، حتی به اموال آنان نیز تعدی شد.

در بریتانیا هم گزارش هایی از افزایش احساسات ضد یهودی در میان بخش هایی از جامعه منتشر شد.

همزمان، شرایط برخی کشورهای اسلامی و رویکرد دولت‌های آنها به موضوعاتی مانند رعایت حقوق بشر، روش خشونت آمیز اسلامگرایان تندرو در داخل و خارج بریتانیا و همچنین، گزارش‌های حاکی از پیوستن تعدادی از مسلمانان بریتانیایی به گروه‌های جهادی در خارج باعث ایجاد نوعی بی‌اعتمادی و بروز دیدگاهی نامساعد نسبت به مسلمانان به طور اعم شده که از آن با عنوان اسلام هراسی نام برده می‌شود.

هیات نمایندگان یهودیان بریتانیا، که در سال ١٧٦٠ میلادی (حدود دویست و پنجاه سال پیش) تاسیس شده، هدف خود را "پیشرد و دفاع از حقوق دینی و مدنی یهودیان" در این کشور اعلام می‌کند. شورای مسلمانان بریتانیا نیز یک تشکل سراسری است که بیش از پانصد مسجد و سازمان اسلامی بریتانیا در آن عضویت دارند. این شورا اساسا حرکت‌ها و جریان‌های افراطگرایانه را غیرقابل قبول می‌داند.

+15
رأی دهید
-7

takalom - ناتینگهام - انگلیس
بزنید موتور این یهودیها رو هر جاى دنیا که هستند بیارید پایین ، یعنى چى !!!؟؟ ما اختلاف نداریم ، مگه میشه !!؟ این حرف من رو یاد جنگ عراق میندازه در زمان اشغال امریکا و انگلیس ، که چطورى مسلمونا با انگلیسى ها (اشغالگرها ) زندگى میکردند ، حدود چهارسال ، بدونه اینکه یه نفر صداش دربیاد ، واقعا که بى غیرتند اینطور مسلمونا که اجازه میدند حقشون رو پایمال کنند این یهودیها و یهودى زاده ها ..
جمعه 7 شهريور 1393 - 04:03
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.