آیت‌الله خامنه‌ای: انتقادها از دولت منصفانه و پاسخ‌ها منطقی باشد

آیت الله خامنه ای دولت آقای روحانی را به "رعایت سعه‌ صدر و آرامش در قبال انتقادهای منصفانه" توصیه کرده است

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با اعضای دولت گفت: "آقای رئیس‌جمهور از برخی انتقادها ناراحتند که البته در برخی موارد هم واقعاً حق با ایشان است و برخی انتقادها، تند و گاهی غیرمنصفانه هستند."

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال اعضای دولت را به "رعایت سعه‌ صدر و آرامش در قبال انتقادهای منصفانه" توصیه کرد و افزود: "لزومی ندارد که انسان بخواهد به هر مطلب یا انتقادی، پاسخ دهد زیرا در برخی موارد سکوت بهتر است. ضمن آنکه هر حرفی هم که بر ضد ما زده شود این‌گونه نیست که حتماً در ذهن افراد جامعه تأثیر بگذارد و مورد قبول قرار گیرد."

او تأکید کرد که پاسخ به انتقادها علیه دولت باید "منطقی و با خونسردی" داده شود.

اظهارات آقای خامنه ای، چهارشنبه ۴ شهریور (۲۷ اوت) و در جریان دیدار با حسن روحانی و اعضای کابینه او به مناسبت هفته دولت انجام شده است. در ایران از دوم تا هشتم شهریور هر سال "هفته دولت" نامیده می شود و همواره در یکی از روزهای آن، مسئولان ارشد اجرایی به دیدار رهبر جمهوری اسلامی می روند.

اظهارات امروز رهبر در شرایطی صورت گرفته که آقای روحانی، در گذشته در چند اظهار نظر جداگانه به انتقاد از حملات سیاسی و رسانه ای برخی اصولگرایان به دولت یازدهم - به ویژه علیه سیاست خارجی دولت - پرداخته است.


اهمیت 'مرزبندی با فتنه'

آیت الله خامنه ای در بخشی دیگر از سخنرانی امروز خود تاکید کرد که "مساله فتنه و فتنه‌گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است". او گفت: "آقایان وزرا باید همان‌گونه که در جلسه‌ی رأی اعتماد خود بر فاصله‌گذاری با آن [فتنه] تأکید کردند، همچنان بر آن پایبند باشند."

رهبر جمهوری اسلامی و بسیاری از منصوبان او، اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را "فتنه" می نامند.

آقای خامنه ای با توصیه اعضای دولت به پرهیز از "جناح بندی‌ها در مسائل سیاسی" اظهار داشت: "علائق اعضای دولت به برخی جناح‌های سیاسی اشکالی ندارد، اما دولت و اعضای آن نباید اسیر جناح‌بندی‌ها شوند."

وی مسئولان اجرایی را به پرهیز از "حاشیه‌سازی‌" و "دو قطبی کردن جامعه با شعارها و دعواهای سیاسی" توصیه کرد و افزود: "جناح‌بندی‌های سیاسی اشکالی ندارد، اما نباید جامعه را به دو قطب تبدیل کرد زیرا این کار موجب دل زدگی و خستگی مردم و شکننده شدن محیط جامعه می‌شود."

رهبر ایران با "مبالغه‌آمیز و غیرمنصفانه" توصیف کردن برخی انتقادهایی که از دولت سابق صورت می گیرد گفت: "اگر برخی سیاست ها یا عملکردهای دوره‌ی گذشته را قبول نداریم، بهترین شیوه، اصلاح آن در عمل است و این روش، بهتر از اظهار نظر است."

آقای خامنه ای ادامه داد: "همواره دولت‌ها نسبت به دوره‌های گذشته خود منتقد بوده‌اند که ایرادی هم ندارد، اما این انتقاد نباید حالت اغراق‌آمیز و تخریب پیدا کند."

رهبر جمهوری اسلامی از دولت حسن روحانی خواست با اطلاع رسانی از کارهایی که انجام می دهد، به "حفط و تقویت امید" در میان مردم بپردازد. وی افزود: "البته امید مردم فقط با ارائه گزارش، تقویت نخواهد شد بلکه مردم به دنبال عمل، و نتیجه‌ عملی، صحبت‌ها هستند."


تاکید بر موضع گیری 'قاطع' بین المللی

آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنرانی خود از اقدامات دولت حسن روحانی در "تثبیت قیمت ارز و کنترل تورم" تقدیر کرد و در عین حال افزود: "نباید به این اقدامات بسنده کرد".

وی همچنین بر اهمیت "موضع گیری صریح و قاطع" دولت در مسائل منطقه ای و بین المللی تاکید کرد و موضع گیری های دولت در یک سال گذشته را "خوب" ارزیابی کرد.

رهبر جمهوری اسلامی گفت: "موضع گیری صریح و قاطع در مسائلی همچون فلسطین، رژیم صهیونیستی، غزه، سوریه، عراق، تکفیری ها و دخالت های آمریکا، به نفع نظام جمهوری اسلامی است و منافاتی هم با زبان دیپلماسی و مذاکره ندارد."

رهبر ایران تاکید کرد: "موضع گیری صریح و شفاف در خصوص این مسائل شاکله کلی نظام اسلامی و عقبه راهبردی نظام در میان ملت ها را حفظ خواهد کرد."

آقای خامنه ای دو هفته پیش نیز تاکید کرده بود که سیاست خارجی ایران نباید به گونه ای باشد که نشانه "تذبذب" تلقی شود و بر "افکار عمومی ملت ها و دولت ها" تاثیر منفی بگذارد.

تحلیل

جمشید برزگر- تحلیلگر بی بی سی در امور ایران:

آیت الله خامنه ای در دیدار با اعضای دولت تدبیر و امید، اگرچه به ناراحتی حسن روحانی از برخی انتقادهای به گفته او "تند و گاهی غیرمنصفانه" اشاره کرده و منتقدان دولت را به نرمی به بیان انتقادات با "لحن خوب و منصفانه" فرا خوانده، اما در سخنان خود بیشتر به شخص رییس جمهوری و اعضای دولت او توصیه کرده و در مواردی هشدار داده است. آیت الله خامنه ای در اظهاراتی که به روشنی مخاطبش حسن روحانی است، گفته:" پاسخ به انتقادها باید منطقی و با خونسردی داده شود." او همچنین شیوه دولتمردان کنونی در انتقاد از دولت پیشین را مورد انتقاد قرار داده، اما به نظر می رسد مهم ترین بخش صحبت های او هشداری است که در باره ضرورت فاصله گذاری دولت با آنچه وی آن را فتنه و فتنه گران خواند، دانست. صحبت های آیت الله خامنه ای روشن می کند که او از برکناری رضا فرجی دانا از سمت وزارت علوم آشکارا خرسند است. اظهارات آیت الله خامنه ای، به گسترش دامنه انتقادهای اصولگرایان مخالف دولت می انجامد و بر دشواری های حسن روحانی برای تحقق بخش مهمی از وعده های انتخاباتی اش می افزاید.

+10
رأی دهید
-25

datis - سن دیگو - امریکا
منظورت از باسخ به انتقاد کهریزکو، تجاوزو اوینو.. اینست دیگه، مثل پاسخ منصفانت به دزدیه مجتبی‌ اختلاس ۳هزار میلیاردیو..
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 20:39
یار دبستانی - تورنتو - کانادا
منظور ایشان این است که ‌یک سفره برای شما و اعضا کابینه بمدت ۴ یا ۸ سال پهن شده ،مشغول خوردن بشید و با فتنه گران هم کاری نداشته باشید به شما چه ارتباطی دارد کی‌ تو حبس و کی‌ تو زندان!در مورد بخور بخور دولت قبل هم اینقدر مسائل را کش ندید تمام شد و رفت،در مورد منتقدان با انصاف رفتار کنید عمری سر این سفره بودند نمیشه که دست‌شان را قطع کرد بگذارید آنها هم بخورند اینقدر این سفره پهن است که هم دورش بشینند البته خودی ها
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 23:28
karaji - گتنبرگ - سوئد
معنی این چرندیات اینه که هر وقت کارمون با تو تموم شد مثل دستمال کثیف پرت میشی‌ تو سطل‌ اشغال ، پس کارتو بکن رئیس جمهور !!
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 23:32
sharafYabi - بیمبه - انگولا
یعنی‌ اینکه گند کاری‌های دولت قبل که ایران و آینده چندین نسل آن را به فلاکت کشید و نظرشان به نظر گند من نزدیکتر بود را کاری نداشته باشید چون آبروم رفت! البته اگر داشتم. اگر برخی سیاست ها یا عملکردهای دوره‌ی گذشته را قبول نداریم، بهترین شیوه، اصلاح آن در عمل است و این روش، بهتر از اظهار نظر است..
‌پنجشنبه 6 شهريور 1393 - 01:15
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
نوچه‌هایِ علی‌ خلاف و مواجب بگیران او از جیبِ مردمِ ایران , به گوش باشید، پدر خوانده نصیحت میکند تا درست مانندِ خودش منصف و با عدالت باشید ، مفلوکِ منفور عادل و با انصاف بود و ما از این موضوع غافل، خداوند این سؤِظن ما را ببخشد، عجب گناهِ کبیره ائی.
‌پنجشنبه 6 شهريور 1393 - 10:32
siavash2a - تهران - ایران
اقای روحانی فعلا در خدمت اقا ونظام باش تا سرنوشت موسوی و کروبی رو پیدا کنی
‌پنجشنبه 6 شهريور 1393 - 14:22
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.