پنتاگون: هفت کشور برای تجهیز کردهای عراق به آمریکا پیوستند

هیگل از همکاری کشورهای دیگر علیه داعش قدردانی کرد

وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که هفت کشور دیگر برای تجهیز تسلیحاتی پیشمرگ‌های کرد به ایالات متحده پیوسته اند.

چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا با صدور بیانیه ای از هفت کشوری که در عملیات علیه شبه نظامیان "دولت اسلامی" و به قصد یاری رسانی به نیروهای کرد عراقی با ایالات متحده همراه شده‌اند قدردانی کرد.

آقای هیگل گفت: "علاوه بر ایالات متحده و دولت مرکزی عراق، هفت کشور دیگر شامل آلبانی، کانادا، کرواسی، دانمارک، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا متعهد شده‌اند که از نیروهای کرد پشتیبانی کنند و نیازهای تسلیحاتی و تجهیزاتی فوری آنها را برآورده سازند."

در همین حال حملات هوایی آمریکا علیه شبه نظامیان دولت اسلامی (داعش سابق) روز سه شنبه (۲۶ اوت) در نزدیکی اربیل ادامه یافت.

وزارت دفاع آمریکا می گوید در این عملیات دو خودرو مسلح گروه "دولت اسلامی" منهدم شد و یکی دیگر خسارت دیده است.


'با دولت اسد همکاری نمی‌کنیم'

دریادار جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، نیز با حضور در یک کنفرانس خبری پیشرفت در روند مبارزه علیه شبه نظامیان "دولت اسلامی" را تشریح کرد و گفت انتظار می رود که در روزهای آتی دامنه این عملیات با پیوستن کشورهای دیگر گسترش یابد.



دریادار جان کربی سخنگوی پنتاگون گزارش‌های مربوط به انجام پروازهای شناسایی آمریکا بر فراز سوریه را تایید یا تکذیب نکرد



یک روز پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه باراک اوباما با انجام پروازهای شناسایی آمریکا بر فراز سوریه موافقت کرده است، سخنگویان پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) و وزارت خارجه این کشور در کنفرانس های خبری جداگانه حاضر به تایید یا تکذیب این موضوع نشدند.

پیشتر مقام‌های رسمی آمریکایی گفته بودند اوباما برای ارزیابی و شناسایی مواضع شبه نظامیان دولت اسلامی در سوریه دستور انجام این پروازها را صادر کرده است.

تاکنون حملات هوایی آمریکا علیه گروه دولت اسلامی تنها در خاک عراق صورت گرفته و واشنگتن بارها تاکید کرده که این عملیات در واکنش به درخواست کمک دولت مرکزی در بغداد انجام می شود.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، روز دوشنبه ضمن استقبال از همکاری بین المللی در مبارزه با گروه "دولت اسلامی" به آمریکا هشدار داد که هرگونه اقدام نظامی علیه این گروه در خاک سوریه باید با هماهنگی دمشق صورت گیرد.

بعد از گذشت سه سال از آغاز جنگ داخلی در سوریه، اغلب کشورهای غربی از جمله آمریکا مشروعیت دولت بشار اسد را به رسمیت نمی شناسند.

آفای کربی سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه تصریح کرد آمریکا درباره عملیات جاری در عراق و یا هر اقدام دیگری علیه "دولت اسلامی" با حکومت بشار اسد همکاری نمی کند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز هرگونه همکاری نظامی با حکومت سوریه حتی از طریق کشوری ثالث را قویا تکذیب کرد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، آمریکا در صورتی که به اقدام نظامی در خاک سوریه نیاز باشد منتظر دریافت اجازه از حکومت دمشق نمی ماند اما هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.


'بازار سیاه'

سخنگوی پنتاگون همچنین درباره میزان اطلاعات و آگاهی آمریکا از توانایی‌های دولت اسلامی گفت: "ما از ماه ها قبل این گروه را زیر نظر داشته ایم و می دانیم که یک شبه به وجود نیامده است. اما اینکه درک کاملی از قابلیت‌های آنها در عراق یا سوریه داشته باشیم، خیر چنین معلوماتی نداریم."



شبه نظامیان دولت اسلامی (داعش) از دو ماه قبل بخش‌های وسیعی از خاک عراق و سوریه را تصرف کرده اند


به گفته سخنگوی وزارت دفاع، از زمان آغاز عملیات هوایی و پروازهای شناسایی آمریکا بر فراز مواضع دولت اسلامی در خاک عراق میزان آگاهی درباره توانایی‌های این گروه افزایش یافته است.

آقای کربی درباره منابع مالی، تسلیحات، تجهیزات و آموزش‌های نظامی گروه "دولت اسلامی" گفت این شبه نظامیان منابع مالی متنوعی دارند که شامل بنیادهای خیریه و باج‌هایی می شود که از کشورها و گروه‌های دیگر می گیرند: "آنها در پی در اختیار گرفتن منابع درآمدزای خودشان هستند. به همین دلیل تاسیسات مختلف را تصرف می کنند یا خواهان کنترل سد هستند. آنها بازار سیاهی به وجود آورده اند که با فروش نفت کسب درآمد می کنند."

سخنگوی وزارت دفاع افزود بخش اعظم منابع تسلیحاتی و آموزش های نظامی دولت اسلامی در نقاطی فراتر از سوریه قرار دارد "و به همین سبب برای مقابله با آنها به رویکردی منطقه ای نیاز است."

بنا به آماری که پنتاگون منتشر کرده، از روز ۸ آگوست تاکنون ستاد فرماندهی ارتش آمریکا ۹۸ حمله هوایی علیه مواضع شبه نظامیان دولت اسلامی در عراق انجام داده است.



پنتاگون انتظار دارد دامنه حملات علیه شبه نظامیان دولت اسلامی با پیوستن کشورهای دیگر گسترش یابد

+71
رأی دهید
-7

siavash33 - کردستان - ایران
داعش چنان ترسی تو دل همشون انداخته که مجبور به تسلیح کردها شدن چون کرد ترسی از تروریستای داعشی نداره . درسوریه کردها درس خوبی به داعش وجبهه النصره دادن توعراقم گورشونو میکنیم باکمک کردهای هر4 پارچه .. بژی کورد
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 08:30
aram.01 - کردستان - ایران
بژی کوردوستان...
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 09:41
دوستدار - استهکلم - سوئد
بله , به خاطر نادانی و حماقت عربها عاقبت حساب حمایت کردن برای کردها از طرف کشورهای اروپای و امریکا باز شد. اینبار کردها برای خودشان می توانند در منطفه خاورمیانه ارزش خودشان را بالا ببرند و روابطی نه بصورت وابستگی به کشورهای همسایه بلکه بصورت مصلحته طرفین داشته باشد. درود بر کشور امریکا که باعث شده بارها انسانهای کشورهای مختلف را نجات دهد . افرین بر دولت مردان امریکایی. و درود بر کشورهای اروپای که همیشه حمایت از مردمان بی پناه کرده است.
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 10:30
mountainman - استکهلم - سوئد
همین اعراب بودن که افغانستان رو خراب کردند. زمانی که دولت دکتر نجیب حکومت رو داشت یک عده مذهبی شاید کمتر از یک میلیون مخالف حکومت بودن ولی با تزریق جنگجوهای عرب و چچنی و فلسطینی و البانیایی کابل رو تصرف کردن و حکومت رو به دست گرفتن. تمام این جنایتکاران از کشورهای مختلف عربی و غیر عربی و حتی غربی از طرف امریکا و بریتانیا و پاکستان و ایران ساپورت میشدن و براشون اسلحه فرستاده میشد تا فقط با دولت کمونیستی دکتر نجیب بجنگه.
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 11:13
mountainman - استکهلم - سوئد
. دکتر نجیب در یک سخنرانی گفت اگه الان شوروی از افغانستان بره در عوض از همه ی کشورها به افغانستان سرازیر زیر میشه و اینجا میشه مهد تروریست. چیزی که بعدا در زمان سقوط دولت مجاهدین در افغانستان به وقوع پیوست و با ظهور طالبان تمام تروریستا در افغانستان قد علم کردن فقط به خاطر اینکه کشوری لعنتی به نام پاکستان و بریتانیا و کشورهای عربی به اینها کمک مالی و نظامی و راهبردی میکردن. کوههای بابا در افغانستان که حتی بریتانیای کبیر هم نتوانست ان را فتح کنند به راحتی توسط طالبان فتح شد این نکته رو بگم افغانستان تنها کشوری هست که بریتانیا ازش شکست خورد اونم دوبار و به هیچ وجه جزئی از قلمرو بریتانیا نشد. طالبان فقط با استفاده از جنگجوهای خارجی که دارای اعتقادات اسلامی افراطی قوی هستن تونست این کار رو کن
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 11:13
kurdina - قزوین - ایران
کرد و کردستان یک دولت قوى و صاحب امتیاز در منطقه خواهد بود، من از ازل میدونستم این کردها قدرتمند میشن.
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 19:56
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.