ایران در حال تبدیل شدن به مناطق خشک شمال آفریقا است

صدای آمریکا: به دنبال کاهش بارندگی‌ در ایران، یک نماینده مجلس ایران، با بحرانی خواندن وضعیت آب، گفت که شرایط ایران از نظر اقلیمی در حال تبدیل شدن به وضعیت کشورهای خشک شمال آفریقا است.

روبرت بگلریان، عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران به خبرگزاری ایلنا گفت: «وضعیت آب کشور بحرانی‌تر از آن است که به اطلاع مردم می‌رسد.» به اعتقاد او ایران از نظر اقلیمی شرایطی مانند شرق حوزه مدیترانه داشت اما اکنون به شرایط شمال آفریقا رسیده است.

پیش از این، ناصر کرمی، اقلیم شناس و استاد دانشگاه نسبت به بحران خشکسالی در ایران هشدار داده و گفته بود که ایران در حال تبدیل شدن به سرزمینی مانند سومالی است. این استاد دانشگاه معتقد است که با بروز خشکسالی، سرعت تخریب طبیعت ایران به شدت افزایش یافته و بر زندگی مردم تاثیر بسیاری خواهد گذاشت. او در گفت و گویی به روزنامه شرق گفته بود: «روندهایی که تا امروز بر اساس آنها پیش‌بینی‌ها انجام می‌شد، همه بر اساس شرایط بارش‌های نرمال بود؛ ما با شرایط نرمال بارش، یکی از اولین ‌کشورهای دنیا در فرسایش خاک و دومین‌ کشور دنیا در بیابان‌زایی هستیم. اما موضوع مهم این است که ایران در حال حاضر دیگر در شرایط نرمال بارش قرار ندارد، یعنی هر وضعیتی تا امروز بوده سرعت وقوعش چند برابر می‌شود.»

سیاست‌های مدیریت و کاهش مصرف آب معمولا به تبلیغ و فرهنگسازی برای کاهش مصرف آب شهری محدود می‌شود، این در حالیست که روبرت بگلریان، عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران معتقد است که در شرایط کنون، دولت باید مدیریت مصرف و توزیع آب را هرچه سریع‌تر آغاز کند.

این نماینده مجلس گفت: «باید با توجه به قوانین و مقررات و ایجاد انگیزه‌های اقتصادی شرایط آب کشور را به طور مشخص و واضح به مردم توضیح دهیم و با اجماع نظر کار عملیاتی را برای خروج از بحران آب آغاز کنیم.»

ناصر کرمی، نبود نظارت و مدیریت منابع آب را یکی از مهمترین دلایل بحرانی شدن شرایط آب در ایران می‌داند. به گفته او، سرمایه‌گذاری برای ذخیره آب آشامیدنی، در ایران بسیار سنگین بوده است. آنگونه که این استاد دانشگاه توضیح می‌دهد، این سرمایه‌گذاری منجر به سدسازی‌های بسیاری شده که بخش‌های دیگر را به بیابان تبدیل کرده است.

کرمی، حفر صدها هزار چاه غیرمجاز با هدف کشاورزی را نیز یکی از دلایل خشکیدگی دشت‌های ایران میداند که منجر به بوجود آمدن بیابان‌های وسیع می‌شود. او معتقد است که دولت ایران باید هرچه سریع‌تر باید یک برنامه ریاضتی برای کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی اجرا کند.

در همین رابطه، روبرت بگلریان نیز با اشاره به اینکه فرصت کافی برای فرهنگسازی وجود ندارد، به ایلنا گفت: «مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم این است که باید بهره‌وری را بالا ببریم و منابع را به سمت زیرساخت‌های بخش آب سوق دهیم.»

در حال حاضر میزان بارندگی در ایران یک سوم میانگین جهانی است، این در حالیست که میانگین مصرف آب در ایران بالا‌تر از مصرف جهانی است.

به گفته عضو کمسیون انرژی مجلس، دولت باید مدیریت‌ جدی‌تری اعمال کرده و به سرعت وارد فاز برنامه ریزی و اجرا شود.

کارشناسان محیط زیست و مدیریت آب، خشک شدن تالابها، نشست دشت‌ها، افزایش گرد و غبار و خشکیدگی پوشش گیاهی و آتش‌سوزی‌های متعدد در جنگل‌ها را از جمله پیامد‌های خشکسالی و نبود مدیریت صحیح آب در ایران عنوان می‌کنند.

+89
رأی دهید
-2

perser68 - آلمان - آلمان
انرژیه هسته ای حق مسلمه ماست!!! اینارو ولش.کربلا و نجف مجف خطه جیگریه ماست!!!این حرفا رو نزن،دشمن گوشاش تیز میشه!ننگ بر خامنه ایه منفور
‌سه شنبه 4 شهريور 1393 - 23:23
Berdia - تهران - تهران
خدا رحمت کند اعلحضرت را !زمانی که این مرد بزرگ ایران را ترک کردند،گریستند و گفتند این کشور به خرابه ای تبدیل خواهد شد،چقدر این مرد بزرگ دور اندیش و ایران دوست بودند،حالا دقیقا حرفهای شاه ایران به واقعیت تبدیل شده
‌سه شنبه 4 شهريور 1393 - 23:45
paksan - آمریکا - آمریکا
99 درصد محصول 35 سال حکومت مغلهای مسلمان هستش. نگاه کنید تمام جنگلهایی که شاه برای مبارزه با بیابان زدایی ایجاد کرده بود مثلاً اطراف شهر سبزوار رو نابود کردند و سپاه و بسیج و انواع ادارات و البته بسیجی ها روستاها نابود کردند و قطعه قطعه کردند بین خودشون نتیجه این شده که 9ماه سال شهر سبزوار رو بادهای شن میگره و این بادها ابتدا کشاورزی و سپس خشک شدن بیشتر محیط و تغییر آب و هوا رو به همراه داشته و حالا که تازگی فهمیدن و شروع کردن به کاشتن شاید یک هزارم چیزی رو که تخریب کردن و بین خودشون تقسیم کردن با هزار تبلیغات میگن ما کاشتیم!؟ شما توجه کنید به جنگلهای شمال و تمام مراتع و محیطهای پیرامونی شهرها که نود درصد توسط سپاه و بسیج و تعاونی های مسکن دولتی تکه تکه و بین خودشون تقسیم شده و بخصوص بیناد جانبازان و بنیاد شهید و آستان قدس و سپاه که بسیاری از باغها رو از عمد خشک میکنند تا از قانونی استفاده کنند که میگه اگر ده سال باغی خشک باشه می توان برای آن درخواست تغییر کاربری تقاضا کرد و چون بیشتر مقامات شهرداری و مسکن شهرسازی پاسدار هستند این زدوبندها با سرعت بالایی انجام میشه
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 00:40
sarbaz007 - المان - المان
اینا چه میدونن خشک سالی‌ چه ،بی‌ آبی چه ،فعلا دنبال صدور انقلبو ، صدور کمک مالی به عربا اسلحه فرستادن به اینور انورن ،یعنی‌ توی ایران یه وطن دوست پیدا نمی‌شه بید جلو فریاد بزنه؟
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 01:02
siavash2a - تهران - ایران
نتیجه مدیریت جهادیه دیگه.راندمان ابیاری تو ایرات 30درصد در حالی اکه افغانستان 45 درصده
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 09:33
داریوش پرویزی - شیراز - ایران
ننگ بر جمهوری اسلامی که همه منابع طبیعی و دیگر را نابود کرد.خاک تو گورت خمینی با این سنگ بنایت
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 09:42
Hailstone - مشهد - ایران
وقتی اداره مملکت میوفته دست ی مشت گوسپند همین میشه ، اینقدر به مردم میگن کم مصرف کنید در صورتی که کل مصرف آب بخش خانگی در ایران 2 درصد هم نمیشه و 98 درصد دیگش در صنعت و کشاورزی یا آلوده میشه یا هدر میره اونم فقط به خاطر سیاست های غلط در بخش صنعت وکشاورزی که چنین سیاست هایی فقط از مشتی گوسپند بر میاد
‌پنجشنبه 6 شهريور 1393 - 09:31
شوخی کردم - دالاهو - ایران
چند سالیست که عاملان رژیم دارند درختان مناطق کردستان را به آتش میکشند. و آثار تاریخی و سنگ نوشته ها را نابود میکنند. شک نکنید هدفی جزء تبدیل ایران به صحرا چیزی دیگه نیست.
دوشنبه 10 شهريور 1393 - 23:45
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.