اسرائیل و فلسطینی‌ها بر سر آتش‌بس بلندمدت به توافق رسیدند

گروه حماس که بر نوار غزه تسلط دارد روز سه‌شنبه از توافق بر سر آتش‌بس درازمدت با اسرائیل خبر داد که با میانجی‌گری دولت مصر به دست آمده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سامی ابو زهری، سخنگوی سازمان حماس در غزه گفت: «توافق [آتش‌بس] میان طرفین حاصل آمده و ما اکنون منتظر قاهره هستیم که آن را اعلام کند و مشخص شود که ساعت صفر برای اجرای توافقنامه چه زمانی خواهد بود.»   

گزارش دیگر این خبرگزاری از قول یک مقام اسرائیلی، خبر آتش‌بس درازمدت را تایید می‌کند.

این مقام اسرائیلی که در گزارش رویترز به نام او اشاره نشده، گفته است: «اسرائیل طرح مصر برای آتش‌بس کامل و نامحدود از نظر زمانی را پذیرفته است.»

گزارش رسانه‌های بین‌المللی دیگر، نظیر خبرگزاری آلمان نیز عنوان می‌کنند که اسرائیل خبر دستیابی به توافق بر سر آتش‌بس طولانی مدت را تایید می‌کند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام فلسطینی که نام وی اعلام نشده است، خبر داده که آتش‌بس از ساعت پنج عصر امروز به وقت گرینویچ اجرا می‌شود ولی تلویزیون دولت مصر گفته که آتش بس یاد شده ساعت چهار عصر برقرار خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز و به نقل از مقام‌های فلسطینی آمده است که طرح آتش‌بس قاهره، طرفین را به توقف نامحدود مخاصمه فرا می‌خواند و خواستار بازگشایی راه‌های ارتباطی غزه با اسرائیل و مصر و نیز گسترش منطقه مجاز برای ماهی‌گیری در مدیترانه می‌شود.

به گفته این مقامات، گام بعد در این رابطه ماه آینده برداشته می‌شود، زمانی که اسرائیل و فلسطینیان درباره ساخت‌وساز بندر غزه به گفت‌وگو می‌پردازند و اسرائیل زندانیان حماس در کرانه باختری را آزاد می‌کند.

ساعاتی پیش از اعلام این توافق، اسرائیل با بمباران بلندترین ساختمان‌های غزه، یک ساختمان ۱۳ طبقه، یک برج اداری و بخش بزرگی از یک ساختمان ۱۶ طبقه را ویران کرد.

رویترز می‌نویسد که قبل از انجام این حملات به ساکنان ساختمان‌ها هشدار داده شده بود که آنجا را ترک کنند و به همین خاطر گزارشی از تلفات انسانی مربوط به انهدام این ساختمان‌ها منتشر نشده است.

ارتش اسرائیل اما از اظهار نظر ویژه درباره این حملات خودداری کرده و تنها گفته است که ۱۵ «پایگاه ترور» هدف قرار گرفته، از جمله ساختمانی که مقر فرماندهی حماس است.

اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در جریان جنگ اخیر غزه در مواردی بر سر آتش‌بس موقت چند روزه به توافق رسیدند، اما گاه در میانه مذاکرات برای تمدید آتش‌بس، جنگ دوباره از سرگرفته می‌شد.

مقامات بهداشت و درمان فلسطین می‌گویند که در این جنگ دو هزار و ۱۲۹ فلسطینی کشته شده‌اند که اکثر آنها غیرنظامی بوده‌اند، از جمله ۴۹۰ کودک. از طرف اسرائیل نیز ۶۴ نظامی و چهار غیرنظامی کشته شده‌اند.

+24
رأی دهید
-1

cardenas - تهران - ایران
بدبخت شدیم! حالا کی میخواد این همه خرابی رو درست کنه ؟ و شکم این همه آدم رو سیر کنه؟ و خرج دوا و درمون اینها رو بده؟
‌سه شنبه 4 شهريور 1393 - 23:35
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.