بارزانی: ایران برای پیشمرگ‌های کرد سلاح فرستاد

آقای ظریف گفت ایران در عراق نیروی نظامی ندارد


مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق گفته است که ایران به پیشمرگ‌های کرد در نبرد با شبه‌نظامیان 'دولت اسلامی' (داعش) کمک تسلیحاتی کرده است.

به گزارش رویترز آقای بارزانی در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در اربیل گفت: "ما درخواست کمک کردیم و ایران جزو اولین کشورهایی بود که برای ما سلاح فرستاد."

سایت خبری رووداو، نزدیک به حزب دموکرات کردستان هم از آقای بارزانی نقل کرده است که "تحویل تسلیحات ایران توان نظامی نیروهای کرد را افزایش داده است."

آقای ظریف در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی درباره دامنه همکاری ایران با نیروهای کرد تایید کرد که ایران هم با دولت عراق و هم با دولت اقلیم کردستان "در حوزه‌های مختلف همکاری نظامی" داشته است.

او گفت: "خوشحالیم که به تعهداتمان عمل کردیم درحالی که غربی‌ها به تعهداتی که داده بودند عمل نکردند."

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوال دیگر نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی درباره حضور نیروهای مسلح کرد ایرانی در منطقه گفت: "ما یک نیروی مسلح داریم و آن هم نیرویی است که تحت امر جمهوری اسلامی است. اگر گروه دیگری باشد تروریستی است که ما آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم."

    "ما یک نیروی مسلح داریم و آن هم نیرویی است که تحت امر جمهوری اسلامی است. اگر گروه دیگری باشد تروریستی است که ما آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم."

ظریف در پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی درباره حضور نیروهای مسلح کرد ایرانی در نبرد با داعش

آقای ظریف بار دیگر تاکید کرد که ایران در عراق نیروی نظامی ندارد، ولی آماده کمک به عراق و کردستان است.

محمدجواد ظریف از روز یکشنبه، دوم شهریور (۲۴ اوت) سفر خود به عراق را آغاز کرد و بعد از دیدار با مقام‌های سیاسی و چهره‌های مذهبی در بغداد و نجف راهی کردستان عراق شد.

آقای ظریف بعد از دیدار با رئیس اقلیم کردستان اعلام کرد که ایران از تمامیت ارضی عراق و "از هر توافقی بین کردستان عراق و دولت بغداد" حمایت می‌کند.

در حالی که تنش‌های سیاسی و فرقه‌ای در بغداد مانع از تشکیل دولت توسط حیدر عبادی، نخست‌وزیر جدید شده، در شمال عراق نیروهای داعش همچنان در حال نبرد با پیشمرگ‌های کرد و نیروهای عراقی هستند.

وزیر کشور ایران پیشتر از کمک به نیروهای نظامی کردستان عراق در نبرد علیه داعش خبر داده بود.

عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه ۳ شهریور گفت: "اخیرا که داعش به کردستان عراق حمله کرد، مسئولان کردستان درخواست کمک از ایران داشتند و جمهوری اسلامی علاوه بر ارائه مشاوره، نیروهای آنان را ساماندهی کرد."

+54
رأی دهید
-4

mountainman - استکهلم - سوئد
تو چند تا عکس ژ3 های ایرانی معلومه
‌سه شنبه 4 شهريور 1393 - 15:38
Imod.barbekan - منامه - بحرین
ایرانم از ترس داعش و اینکه زیارتگاهارو نترکونن به کردا اسلحه و گرنه ایران بزرگترین دشمن ملت کرد هست.
‌سه شنبه 4 شهريور 1393 - 16:58
Imod.barbekan - منامه - بحرین
ایران میخواهد به کشورهای غربی بگوید حالا که ما به کردها اسلحه میدهیم؛ دیگه نیازی به اسلحهای پیشرفته ی غربی نیست. از روزی که اسلحهای المانی و امریکایی به دست کردها رسیده روزگارشان سخت شده.
‌سه شنبه 4 شهريور 1393 - 17:06
Barzani - کریستیانساند - نروژ
ایران تو سوریه از پس این داعشهاى کثیف برنیامد حالا با یک تیر دو نشون میزنه هم از دست داعش خلاص میشه هم میخواد نگذاره کردها اعلام استقلال کنند ولى ما کرده چه بخواهیم چه نخواهیم باید یک کشور مستقل و قدرتمند تشکیل بدیم چرا؟چونکه اسرائیل میخواد و ما باید بعد از ان گوش به فرمان أمریکا و اسرائیل باشیم البته باید اضافه کنم اسلام و ایران و جهان عرب هیچ اختیار دیگرى براى ما نگذاشتند
‌سه شنبه 4 شهريور 1393 - 17:00
greentree - تهران - ایران
این سیاست ایران برای کمک به کرد‌ها عالی‌ بود ، در ضمن کردستان بهتر دست از تحریک ایران و ترکیه به جنگ برداره ،. همان مقداری که کردستان از عراق گرفته را خوب اداره کند و سعی‌ کند از تحصیل کرده‌های کرد کمک بگیرد ،این یعنی‌ سیاست هوشمند و در کنار آن‌ میتواند با ایران و ترکیه هم رابطه اقتصادی بر قرار کند
‌سه شنبه 4 شهريور 1393 - 19:27
تیتو تیتو - تهران - ایران
Barzani - کریستیانساند - نروژ نمک خوردی نمکدان نشکن ! اعلام استقلال پیشکش دعا به جان کشورهایی کنید که شمار را از چنگال داعش نجات دادند . میگویند بعد اینکه انسان از دریای طوفانی نجات پیدا کرد به نجات دهنده اش کافر میشود قضیه شماست .
‌سه شنبه 4 شهريور 1393 - 20:00
iran4ever - لندن - انگلستان
افراد عضو داعش همچونImod.barbekan، لطفا تو سایت ایرانیها اظهار نظر نکنن. ما ایرانیها و کردها بردار هستیموا هوای همدیگرو داریم.
‌سه شنبه 4 شهريور 1393 - 20:05
Tehran iran - تهران - ایران
به نظر میاد که جمهوری اسلامی ایران این حقیقت را قبول کرده که کُردها در خاورمیانه جدید نقش بسیار مهمی بهشون داده شد، به امید نابودی این آخوندای مضدور
‌سه شنبه 4 شهريور 1393 - 20:11
سگال توماك - دوبی - امارات متحده عربی
Barzani - کریستیانساند - نروژ. حالا میخوای کشور تشکیل بدی بده ! اما اینکه هیچی نشده گوش به فرمان اسراییل و امریکا دادی ، اون دیگر اسمش کشور نیست ، مستعمره است برادر من .
‌سه شنبه 4 شهريور 1393 - 20:36
دستان سام نریمان - بیرمینگهام - انگلستان
Barzani - کریستیانساند - نروژ . هر کس گفت کجایی هستی سرتو بگیر بالا سینتو بده جلو بگو ایرانیم ،کرد ایران حساب دولت رو هم از مردم جدا کن زیرا که ایرانی نیستند. ایران کشوریست همه فرهنگی با زبانهای گوناگون و برای همه.
‌سه شنبه 4 شهريور 1393 - 22:15
oghab - هلسینکی - فنلاند
ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺑﺭﺑﻜﺎﻥ ....,ﻋﺠﺐ ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﻛﺮﺩﻱ ﺑﺎﺑﺎ ﺗﻮ ...ﺣﻴﻒ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻫﻮﺵ و ﺫﻛﺎﻭﺕ ﺑﺒﺮ ﻛﻮﺭﺩﺳﺘﺎﻥ ﭘﺮﻭﺭﺷﺶ ﺑﺪﻩ.
‌سه شنبه 4 شهريور 1393 - 23:56
siavash33 - کردستان - ایران
از مادر زاده نشده به کورد حمله کنه . ارتش عراق باسلاح های پیشرفتش دومین شهربزرگ عراقو ازدست داد حتی باحمایت ایران اما تاتروریست ها سمت کردستان امدند همه ملت کورد مرزها راکنار زده و جلوی پیشروی اوناروگرفتن . اگرنبودن نیروهای pkkkچه کسی اواراگان شنگال را نجات میداد؟ اونم فقط باسلاح سبک؟ حالا اذعان کردن که تنهانیرویی میتونه جلوی این روانیا وایسه کردهان . همشونو به درک واصل میکنیم .
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 08:16
kurdina - قزوین - ایران
من در اینده نزدیک دولتى رو میبینم که قدرتمند و داراى سیاست عالى و کشورى مستقل که اصل ازادى و حقوق بشر در اون دولت رعایت میشه (دولت کردستان)
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 20:01
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.