ایمپلنت مهره با پرینت سه‌بعدی برای جراحی ستون فقرات

آخرین نمونه از امکانات به ظاهر بی‌پایان استفاده از پرینت سه‌بعدی در پزشکی را تولید یک ایمپلنت شخصی‌شده برای جایگزینی یک مهره سرطانی در گردن یک پسر ۱۲ ساله است که پزشکان در بیمارستان سوم دانشگاه پکینگ چین انجام داده‌اند.

به نوشته گیزمگ این پسر نوجوان هنگامی در جریان یک بازی فوتبال به توپ هد زد، درد چندانی احساس نکرد. اما صبح روز بعد که از خواب برخاست تمام بدنش بی‌حس شده بود و نمونه‌برداری متخصصان ستون فقرات در نهایت مشخص کرد که او دچار یک تومور بدخیم در مهره دوم گردنی‌اش است.

این نوجوان پس از ۲ ماه بستری در بخش ارتوپدی بیمارستان سوم دانشگاه پکینگ تنها می‌توانست چند دقیقه‌ای سرپا بایستد، و در این هنگام پزشکان تصمیم گرفتند نخستین جراحی مهره ایجاد شده با پرینت سه‌بعدی را انجام دهند.

پزشکان پس از ۵ ساعت مهره سرطانی را خارج کردند و قطعه پرینت‌شده سه‌بعدی را بین مهره اول و سوم گردنی کاشتند. در جریان این عمل اعصاب و شریان‌های کاروتید و طناب نخاعی از بافت سرطانی آزاد شد و مهره مصنوعی با استفاده از پیچ‌های تیتانیومی در محل ثابت شد. پزشکان می‌گویند ایمپلنت سه‌بعدی نسب به روش‌های جاری شیوه بهتری است و امکان بهبودی سریع‌تر را فراهم می‌کند.

یک سودمندی عمده استفاده از پرینت سه‌بعدی این است که می‌توان ایمپلنت‌های پزشکی را به طور شخصی‌شده (customized) ساخت، و در نتیجه این قطعه با آناتومی بیمار کاملا تطبیق خواهد داشت. از جمله نمونه‌های دیگر استفاده از پرینتر سه‌بعدی می توان به ایمپلنت‌های ساخته شده با پرینت سه‌بعدی قفسه سینه، جمجمه و فک یا قطعات دهانی شخصی‌شده برای افراد دچار قطع تنفس هنگام خواب اشاره کرد.

تحلیلگران بازار می‌گویند بازار استفاده‌های پزشکی و دندانپزشکی از پرینترهای سه‌بعدی از ۱۴۱ میلیون دلار فعلی تا سال ۸۶۸ میلیون دلار تا سال ۲۰۲۵ رشد خواهد کرد.

+17
رأی دهید
-0

zavareh - رودسر - ایران
ننگ‌ و نفرت بر این اسلام تازی که با آنهمه عّر و عّر کردن تاکنون حتا نتوانسته یک سوزن به بشریّت اهدا کند.
‌چهارشنبه 5 شهريور 1393 - 16:32
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.